• 1
  • 2
2013-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Saxat ur länken nedan:

Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ”om det finns särskilda skäl för det”. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig.

http://www.lag-avtal.se/tjanster/fra...ticle55016.ece

Och som "särskilda skäl" räcker det med att arbetsgivaren TROR att den anställda inte är sjuk på riktigt, eller i pratiken att arbetsgivaren hävdar att man tror det.

Absolut, men det krävs en redigt paranoid chef för att göra något sånt. Chefen kan ju vilja ha mer detaljer och då drar man bara till med migrän eller whatever.
Citera
2013-08-05, 12:21
Medlem
[quote=Whateva|44627367]Absolut, men det krävs en redigt paranoid chef för att göra något sånt. Chefen kan ju vilja ha mer detaljer och då drar man bara till med migrän eller whatever.[/QU

Beror ju lite på vad du jobbar med? hur många anställda ni är. Hur pass taskig vill du vara mot dina jobbarkompisar. Kommer dom att få ett helvete om du går hem osv. Om du jobbar med mat kanske det inte är så bra att säga att du just har varit på dass å haft rännskitan
Citera
2013-08-05, 15:04
Medlem
Kickexs avatar
Kris med familjemedlem. Lycka till.
Citera
2013-08-05, 15:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Absolut, men det krävs en redigt paranoid chef för att göra något sånt. Chefen kan ju vilja ha mer detaljer och då drar man bara till med migrän eller whatever.
Nä chefen behöver inte vara paranoid. Hade jag varit TS chef hade jag nog haft ett öga på honom då han varit borta tidigare flera gånger, sitter och slöar är allmänt ointresserad. Jag skulle helst vilja avskeda honom och skulle pressa honom med läkarintyg varje gång

TS äter för lite järn, bra mat och har brist på önskvärd framtid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in