• 1
  • 2
2013-08-05, 11:15
Medlem
Okej, det är så att jag helt enkelt inte orkar vara kvar. Jag vill bara hem och lägga mig och sova, bara vara ifred och inte behöva tänka på att en massa uppgifter ska göras. Jag sitter här just nu, och försöker komma på en bra trovärdig anledning att åka hem. Jag skulle kunna säga som det är, men det låter så fjantigt.. "jag orkar inte, nu går jag hem". Någon som kan komma på något bättre? Det behöver inte ha något med sjukdom att göra. Jag har använt sjukdom som ursäkt tidigare (jag har ju faktiskt mått dåligt), ganska många gånger och vill inte att det ska låta misstänksamt. Kan vara vadsomhelst bara det är seriöst! Förslag?
Citera
2013-08-05, 11:17
Medlem
Herrtrosas avatar
Kör med att du precis fått veta att din morbror, farbror (eller annan släkting) har dött. Man ljuger inte om sådant och därför blir det genast trovärdigt.
Citera
2013-08-05, 11:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonglobe
Okej, det är så att jag helt enkelt inte orkar vara kvar. Jag vill bara hem och lägga mig och sova, bara vara ifred och inte behöva tänka på att en massa uppgifter ska göras. Jag sitter här just nu, och försöker komma på en bra trovärdig anledning att åka hem. Jag skulle kunna säga som det är, men det låter så fjantigt.. "jag orkar inte, nu går jag hem". Någon som kan komma på något bättre? Det behöver inte ha något med sjukdom att göra. Jag har använt sjukdom som ursäkt tidigare (jag har ju faktiskt mått dåligt), ganska många gånger och vill inte att det ska låta misstänksamt. Kan vara vadsomhelst bara det är seriöst! Förslag?
Säg att du har blivit akut magsjuk. Rännskita och spyr. Funkar prima!
Citera
2013-08-05, 11:20
Medlem
Forbliranonyms avatar
Säg att du spydde och att du tror att du håller på att bli magsjuk. Har testat och det funkar.
Citera
2013-08-05, 11:26
Medlem
Fräscht att säga att man spytt och har rännskita. Skulle inte ens vilja skriva det i ett mejl..

Kom igen nu. Andra förslag?
Citera
2013-08-05, 11:32
Medlem
Säg bara att du inte mår bra o sedan drar du hem.
Varför hitta på massa olika anledningar o snärja in dig i lögner?
Man kan vara sjuk på olika sätt.
Citera
2013-08-05, 11:34
Medlem
Låtsas att du svimmar eller i alla fall blir yr och håller på att falla ihop. Då slipper du dessutom snacket. Nackdelen är att du kanske får spendera natten på sjukan, men jag har hört att de har riktigt sköna sängar.
Citera
2013-08-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonglobe

Som någon tidigare sa. Du mår inte bra, sen går du hem. Inget mer eller mindre. Du har ingen skyldighet att förklarar exakt hur du inte mår bra, så länge sjukdomen inte överstiger ett antal dagar.
Citera
2013-08-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Som någon tidigare sa. Du mår inte bra, sen går du hem. Inget mer eller mindre. Du har ingen skyldighet att förklarar exakt hur du inte mår bra, så länge sjukdomen inte överstiger ett antal dagar.

Nja, om arbetgivaren inte har kollektivavtal kan dom kräva läkarintyg från dag 1 så det är inte helt korrekt.
Citera
2013-08-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nja, om arbetgivaren inte har kollektivavtal kan dom kräva läkarintyg från dag 1 så det är inte helt korrekt.

Det är ytterst ovanligt med en sådan policy. Just 1 dag tvivlar jag på är ens lagligt. Vem går till läkarn samma dag som man blir sjuk?
Citera
2013-08-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Det är ytterst ovanligt med en sådan policy. Just 1 dag tvivlar jag på är ens lagligt. Vem går till läkarn samma dag som man blir sjuk?

Saxat ur länken nedan:

Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ”om det finns särskilda skäl för det”. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig.

http://www.lag-avtal.se/tjanster/fra...ticle55016.ece

Och som "särskilda skäl" räcker det med att arbetsgivaren TROR att den anställda inte är sjuk på riktigt, eller i pratiken att arbetsgivaren hävdar att man tror det.
Citera
2013-08-05, 12:00
Medlem
gambiafarfars avatar
Du kan säga att du måste gå hem för privata skäl.. Har den som ska säga ja/nej till dig lite fingertoppskänsla frågar man inte vad det är för skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in