Citat:
Ursprungligen postat av
TLuther
Är människor mer hånfulla nu för tiden än förr? Ja jag tror det. För det första så gäller detta några få. Inte alla människor utan ett litet antal. De allra flesta bemöter mig trevligt. Så dessa människor jag talar om i denna tråd tillhör en grupp som verkar ha någon kaxig läggning.
Hur som helst så har jag noterat det senaste att folk skrattar bakom ryggen på mig. När de talar till mig så pratar de med bebisröst. Det förekommer även att folk gör narr av mig genom att uttala smädande ord så som att spela översittare och samtidigt säga "haha du är en skojig kille" eller "det är nåt fel på dig höhö" och samtidigt hånle.
Så vad säger ni, är människor mer hånfulla idag än för exempelvis 50 år sedan?
Det är ju omöjilgt att veta om människor var mer eller mindre hånfulla mot varandra för 50 år sedan. Det går ju inte ens att göra en empirisk undersökning kring den saken. Den som svarar "ja" på frågan gör det för att han/hon har haft oturen att krocka ihop med fler hånfulla människor i år än hen (ber om ursäkt för det ordvalet) gjorde för 50 år sedan, och den som svarar nej blev väl förolämpad ofta förr men inte längre. Det blir ju liksom rätt subjektivt.
Vad jag undrar är vad sjutton det är som gör att andra skrattar åt dig och pratar bebisspråk med dig. Det är ju dessvärre lite off topic, men helt klart en mer intressant frågeställning än din egen, enligt lilla mig!