2013-08-05, 00:39
Medlem
TLuthers avatar
Är människor mer hånfulla nu för tiden än förr? Ja jag tror det. För det första så gäller detta några få. Inte alla människor utan ett litet antal. De allra flesta bemöter mig trevligt. Så dessa människor jag talar om i denna tråd tillhör en grupp som verkar ha någon kaxig läggning.

Hur som helst så har jag noterat det senaste att folk skrattar bakom ryggen på mig. När de talar till mig så pratar de med bebisröst. Det förekommer även att folk gör narr av mig genom att uttala smädande ord så som att spela översittare och samtidigt säga "haha du är en skojig kille" eller "det är nåt fel på dig höhö" och samtidigt hånle.

Så vad säger ni, är människor mer hånfulla idag än för exempelvis 50 år sedan?
Citera
2013-08-05, 00:49
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Är människor mer hånfulla nu för tiden än förr? Ja jag tror det. För det första så gäller detta några få. Inte alla människor utan ett litet antal. De allra flesta bemöter mig trevligt. Så dessa människor jag talar om i denna tråd tillhör en grupp som verkar ha någon kaxig läggning.

Hur som helst så har jag noterat det senaste att folk skrattar bakom ryggen på mig. När de talar till mig så pratar de med bebisröst. Det förekommer även att folk gör narr av mig genom att uttala smädande ord så som att spela översittare och samtidigt säga "haha du är en skojig kille" eller "det är nåt fel på dig höhö" och samtidigt hånle.

Så vad säger ni, är människor mer hånfulla idag än för exempelvis 50 år sedan?

Det är ju omöjilgt att veta om människor var mer eller mindre hånfulla mot varandra för 50 år sedan. Det går ju inte ens att göra en empirisk undersökning kring den saken. Den som svarar "ja" på frågan gör det för att han/hon har haft oturen att krocka ihop med fler hånfulla människor i år än hen (ber om ursäkt för det ordvalet) gjorde för 50 år sedan, och den som svarar nej blev väl förolämpad ofta förr men inte längre. Det blir ju liksom rätt subjektivt.

Vad jag undrar är vad sjutton det är som gör att andra skrattar åt dig och pratar bebisspråk med dig. Det är ju dessvärre lite off topic, men helt klart en mer intressant frågeställning än din egen, enligt lilla mig!
Senast redigerad av Acedog 2013-08-05 kl. 00:52.
Citera
2013-08-05, 00:51
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acedog
Vad jag undrar är vad sjutton det är som gör att andra skrattar åt dig och pratar bebisspråk med dig. Det är ju dessvärre lite off topic, men helt klart en mer intressant frågeställning än din egen, enligt lilla mig!
Jag tror det handlar om mindervärdskomplex, de känner att de måste göra ner andra för att själva inte hamna i underläge.
Citera
2013-08-05, 00:55
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Jag tror det handlar om mindervärdskomplex, de känner att de måste göra ner andra för att själva inte hamna i underläge.

Ja, så är det kanske... Men varför kliver tjejen fram till dig och förolämpar dig helt utan att ha utsatt sig för risken att hamna i någon form av underläge fram till dess?

Vad man väl kan fastslå är att människor är mer stressade idag än man generellt sett var för 50 år sedan. Allt färre föräldrar har tid att umgås med och uppfostra sina barn, och det kan ju tänkas att det leder till att barnen växer upp och blir idioter...
Citera
2013-08-05, 00:56
Medlem

Det är egentligen på väg åt andra hållet men stormen har tilltagit lite innan den till slut ebbar ut, såklart blir det ju värre innan slutet. En stor anledning är all propaganda som kan spridas enklare nu då så mycket kan ske elektroniskt. Ett exempel är just detta forum vi befinner oss på där folk som själva har ont vill ge det onda i sig till alla andra utan att behöva ta konsekvenser för detta. Anonymiteten här är ett utlopp för detta, förr tog folk på sig en mask för att vara anonym eller ännu tidigare gick ihop endast i stora folkmassor för att slippa enskilt ansvar. Till slut kommer de som nu gömmer sig bakom anonymiteten bli tvungna att stå för vilka de är när de inte kan gömma sig, endast då kommer de förändras. Slutet gott, allting gott. Det är bara att vara positiv till då och inte bli arg på alla dessa stackars barn som sprider sina inre smärtor till oss andra istället för att leva med vad de bär på och försöka hjälpa andra att slippa samma öde som de. Lycka till alla. Fred.
Citera
2013-08-05, 01:37
Medlem
valter-eggons avatar
Jag tror nog folk generellt sett är mycket mindre hånfulla nuförtiden.

I och med att vi inte har så stora klasskillnader och vi alla har ganska lika värde så blir hånfullheten gentemot andra mindre.

Tänk förr i tiden när en enkel fabriksarbetare bara var en betydelselös människa, nog fan var de bättre bemedlade ogenerat hånfulla mot en sådan person.

Sen om folk pratar med bebisröst till dig så måste de ju fått uppfattningen om att du nog inte har alla indianer i kanoten. Eller så är du alldeles för ung för att hänga på FB.
Citera
2013-08-05, 01:54
Bannlyst
Jag tycker folk överlag är väldigt pacifistiska och tillbakadragna, bortsett från vissa sociala aktiviteter, eller pseudosociala (sociala nätverk). så tycker inte att jag märker att folk skulle vara mer fördömmande och hånfulla, snarare tvärtom har dom mer acceptans för folk. Fan svenska folket verkar inte ens se pridefestivalen som något dåligt, och man ska ha sån acceptans för alla möjliga avskrädesfolk, så nej människor blir mer toleranta, och mindre fördömmande och hånfulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in