• 1
  • 2
2013-08-04, 23:53
Medlem
Ok, nu vet jag inte om jag postar i rätt forum, men i alla fall:

Jag är en tjej på 22 år som har, så länge jag kan minnas, haft en tendens att bli besatt av fiktiva karaktärer. Det leder till att jag låtsas (utan att någon märker förstås) att de finns på riktigt. Har jag tråkigt (vilket jag har ganska ofta) kan jag låtsas ha konversationer med de fiktiva karaktärer jag för tillfället tycker om. Jag låtsas att mitt liv är en del av boken/filmen, oavsett vad jag gör: pluggar, handlar..allt. Man kan säga att jag gör mitt liv till en fanfiction, i brist på ett bättre sätt att uttrycka det.

När jag vad barn var det kanske förståeligt: jag hade inte så många vänner och skapade en egen värld att leva i, det tvivlar jag inte på är vanligt. Men...jag trodde det här skulle försvinna så småningom, men icke. Trots att jag har vänner och ett socialt liv jag trivs med.

Nu vill jag veta...hur vanligt är det här fenomenet egentligen? Är det kanske något som alla ägnar sig åt?
Citera
2013-08-05, 00:15
Bannlyst
Du kanske behöver påbörja ett projekt att fylla ut din dag med?
Citera
2013-08-05, 00:20
Medlem
Trodde jag var själv om detta. Jag glr det också fast även med personer som finns, typ kändisar. Har gjort det sedan jag var liten. Även om jag har massor med vänner, bekanta, jobb, hobbies och familj.
Citera
2013-08-05, 00:21
Medlem
Jag känner igen mig. Blir inte direkt besatt av karaktärer, men lever ofta i en "låtsasvärld" som kanske liknar en film/bok jag blivit inspirerad av. Ibland lever jag i den världen så pass mycket att jag tror att det är på riktigt, eller får åtminstone svårt att skilja den från verkligheten. Men så illa blir det oftast bara om jag varit ensam/uttråkad under en längre period. Annars är det inget jag direkt lider av, är säkert vanligare än man tror
Citera
2013-08-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SystemOut
Du kanske behöver påbörja ett projekt att fylla ut din dag med?

Njae, jag studerar på heltid. Men jag tycker mer om min "fiktiva värld". Den är ofta mer intressant än det som sker i min omgivning
Citera
2013-08-05, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frullexxx
Jag känner igen mig. Blir inte direkt besatt av karaktärer, men lever ofta i en "låtsasvärld" som kanske liknar en film/bok jag blivit inspirerad av. Ibland lever jag i den världen så pass mycket att jag tror att det är på riktigt, eller får åtminstone svårt att skilja den från verkligheten. Men så illa blir det oftast bara om jag varit ensam/uttråkad under en längre period. Annars är det inget jag direkt lider av, är säkert vanligare än man tror

Nej, jag lider inte heller, det är något jag inte skulle kunna tänka mig vara utan till och med
Citera
2013-08-05, 01:16
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Jag har läst någonstans att det kan vara tecken på schizofreni. Tyvärr så hittar jag inte källan just nu. Jag vet detta pga att jag är likadan själv som du TS. Annars så har vi alla här en livlig fantasi bara.
Citera
2013-08-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Jag har läst någonstans att det kan vara tecken på schizofreni. Tyvärr så hittar jag inte källan just nu. Jag vet detta pga att jag är likadan själv som du TS. Annars så har vi alla här en livlig fantasi bara.

Schizofreni? intressant..dock tappar jag inte kontrollen över vad som är verkligt och inte
Citera
2013-08-05, 04:20
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skordatura
Schizofreni? intressant..dock tappar jag inte kontrollen över vad som är verkligt och inte

Okej då! Ha det åtanke iallafall.

Jag ska försöka hitta källan till mitt påstående, även om det inte är relevant för dig.
Citera
2013-08-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Okej då! Ha det åtanke iallafall.

Jag ska försöka hitta källan till mitt påstående, även om det inte är relevant för dig.

Det låter spännande, läser gärna!
Citera
2013-08-05, 10:22
Medlem
ultrasunks avatar
du verkar leva ett rikt och bra liv och så länge du inte lider utav din livliga fantasi så ser jag ingen anledning till att du behöver oroa dig. du kanske skulle kunna måla eller skriva nånting om dina figurer/ världar?
Citera
2013-08-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
du verkar leva ett rikt och bra liv och så länge du inte lider utav din livliga fantasi så ser jag ingen anledning till att du behöver oroa dig. du kanske skulle kunna måla eller skriva nånting om dina figurer/ världar?

Jag målar ganska mycket, skriver ibland. Jag vet inte om det finns ett helt rätt forum att posta min tråd i, därför att jag mest ville se hur vanligt det är att leva så mycket i en fiktiv värld. En gång berättade jag för en kompis att jag gjorde så, och han tyckte det verkade lite konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in