2013-08-04, 23:03
Medlem
Jag är delägare av ett aktiebolag med 5 st andra personer, där alla 6 är styrelsemedlemmar. I det företaget drar vi alla vårt strå till stacken så att säga, men ingen av oss har anställning i företaget, och ingen av oss tar ut varken lön eller aktieutdelning. Nu på senare tid har det dock slagit mig; vad säger lagen om detta? En bekant som pluggat juridik (dock fel område) tyckte att det inte lät lagligt, men sa att det verkar finnas andra regler för fåmansföretag.

Eftersom vi inte tar ut någon lön, räknas det ändå som svart arbete? Det är ju inte som att vi lurar skatteverket på pengar, och vi lurar inga anställda eftersom det bara är oss själva.
Citera
2013-08-04, 23:05
Medlem
Rent spontant låter det inte olagligt, nej. Ni tjänar inga pengar alls på företaget alltså?
Citera
2013-08-04, 23:12
Medlem
Inga alls. Det är ett spelbolag och det började med att vi försökte dra igång någonting medan vi studerade, när alla hade studiemedel. Vi lyckades dock aldrig lösa det med publishers och fick inte igång någonting ordentligt innan vi gick ut, så just nu jobbar alla med annat i andra företag och har alltså redan en annan inkomst. Vi håller dock fortfarande på på fritiden, när man själv känner att man har lust. Vi har pratat om att likvidera företaget eftersom vi annars måste ha bolagsstämma, bokföring, etc., men det är inget vi gjort än.
Citera
2013-08-04, 23:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Tror inte det är förbjudet att arbeta gratis
Du får tom betala för att arbeta om du vill,vilket jag kanske inte rekommenderar.
Sälj bolaget på Blocket till högstbjudande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in