• 1
  • 2
2013-08-04, 17:49
Medlem
Loveaffairs avatar
Vanlig fråga men som jag fortfarande inte fått ett bra svar på.

Hur som tog jag för ca 1 timme sedan en alvedon mot min spänningshuvudvärk. Tabletten var verkningslös och jag kunde ändå inte få ro till att sova vilket var förhoppningen. Jag befinner mig utomlands på semester och ikväll ska vi ut och äta middag samt kanske gå på en bar. Är illamående av trötthet och vet med mig att några breezers skulle få mig tillbaka på banan igen. Samtidigt blir jag orolig då alvedon, vad jag förstått det som går på levern precis som alkohol vilket alltså skulle göra trycket dubbelt så stort? Har en gång tidigare fått värk (likt träningsvärk) över levern efter att ha druckit och sedan tagit en atarax. Det gjorde mig rädd.

• Så hur ligger det till med just alvedonen? Har den stor påverkan på levern? Och i så fall; när utgör det en fara/risk och när kan man dricka med gott samvete igen?

Mvh
Senast redigerad av Loveaffair 2013-08-04 kl. 17:54.
Citera
2013-08-04, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Vanlig fråga men som jag fortfarande inte fått ett bra svar på.

Hur som tog jag för ca 1 timme sedan en alvedon mot min spänningshuvudvärk. Tabletten var verkningslös och jag kunde ändå inte få ro till att sova vilket var förhoppningen. Jag befinner mig utomlands och ikväll ska vi ut och äta middag samt kanske gå på en bar. Är illamående av trötthet och vet med mig att några breezers skulle få mig tillbaka på banan. Samtidigt blir jag orolig då vad jag förstått det som går alvedonen precis som alkoholen på levern och fick en gång värk(kändes som träningsvärk) över levern när jag tagit en atarax efter att ha druckit.

• Så hur ligger det till med alvedonen? Har den stor påverkan på levern? Och i så fall; när utgör det en fara/risk och när kan man dricka med gott samvete igen?

Mvh

min erfarenhet är att man kan dricka efter 1 timma då man intagit alvedon.
Men i längden är alverdon inte nyttigt för levern, man ska bara ta om man absolut måste
Citera
2013-08-04, 17:57
Medlem
Skulle alvedon godkännas idag? Knappast. Men bör man inte kolla av det då? Onej, det skulle ju knepa till allt.

Drick inte! Drick inte!
Citera
2013-08-04, 18:02
Medlem
herrcarlssons avatar
Så länge du inte använder alvedon i samband med alkohol ofta och inte har nedsatt leverfunktion så är det inga problem. Låt det för kroppens skull inte bli en vana bara.
Citera
2013-08-04, 18:11
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanhedman
min erfarenhet är att man kan dricka efter 1 timma då man intagit alvedon.
Men i längden är alverdon inte nyttigt för levern, man ska bara ta om man absolut måste

Jo jag vet! Tog en i halv desperation utan att tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Skulle alvedon godkännas idag? Knappast. Men bör man inte kolla av det då? Onej, det skulle ju knepa till allt.

Drick inte! Drick inte!

Är du seriös eller ironisk?

Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Så länge du inte använder alvedon i samband med alkohol ofta och inte har nedsatt leverfunktion så är det inga problem. Låt det för kroppens skull inte bli en vana bara.

Nej, tabbade mig somsagt. Var förvisso ute och drack igår samt lite under veckan men har ingen nedsatt leverfunktion eller alkoholproblem.
Citera
2013-08-04, 18:17
Medlem
Kietells avatar
En Alvedon är så lite så det gör inget. Större risk att dina breezers skadar levern på egen hand.
Citera
2013-08-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Men läkaren som jag gick till när jag tog alvedon, på recept, menade at att jag druckit 1-2 öl per månad hade orsakat leverprobs.

Jag är seriös! När det ovanstående hände läste jag på. Och helt klart är att man inte ska dricka. Som på så många meds. Nu kan du inte heler få tag på liv52 eller mariatistel, gärna kombinerat med Ursofalk. Jag får levervärden som ett barn trots att den ständigt inflammeras och jag har lite fettlever samt ärr på densamma.
Citera
2013-08-04, 18:30
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Ingen fara drick på som vanlig.
Citera
2013-08-04, 18:32
Medlem
Inte så farligt.

http://www.kronansdroghandel.se/Radg...on-egentligen/
Citera
2013-08-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladasnoppen
Inte så farligt.

Jag har handlat av Cecilia. En rätt bra och effektiv apotekare vad det verkar.
Läs vad hon skriver: enstaka alvedon med ett glas vin är ingen fara...
Men gå på levertest dagen efter och kolla. Intressant. Jag vet vad min lever visar om jag druckit 2 öl.
Nåt värde svajar alltid, ofta flera.
Citera
2013-08-04, 19:38
Medlem
Det är ingen fara. Att dricka i samband med paracetamol skyddar till och med levern från att ta skada av paracetamolet då de i viss utsträckning metaboliseras av samma enzym.

Det toxiska hos paracetamol ligger i mängden av metaboliten NAPQI som bildas, ju mer paracetamol som intas desto mer kommer bildas. Dock metaboliseras paracetamol av ett flertal enzym och jämvikten förskjuts till de andra vid samtidigt intag av alkohol som också till viss del metaboliseras av detta enzym (CYP2E1).

Dock kan paracetamol bli farligt efter kroniskt intag av alkohol då produktionen av CYP2E1, CYP3A4 m.m har uppreglerats p.g.a. "arbetsbelastningen" alkoholen bidragit med. Denna sort av enzyminduktion tar dock lång tid och är inget att oroa sig över vid "då och då"-bruk.

Edit: Hur mycket paracetamol var det i alvedonen? Är det bara 500 mg så ta två stycken, du kommer antagligen inte att få nån effekt av endast en.
Citera
2013-08-04, 21:08
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Men läkaren som jag gick till när jag tog alvedon, på recept, menade at att jag druckit 1-2 öl per månad hade orsakat leverprobs.

Jag är seriös! När det ovanstående hände läste jag på. Och helt klart är att man inte ska dricka. Som på så många meds. Nu kan du inte heler få tag på liv52 eller mariatistel, gärna kombinerat med Ursofalk. Jag får levervärden som ett barn trots att den ständigt inflammeras och jag har lite fettlever samt ärr på densamma.

Oj, det låter onekligen som att läkaren överdrev något otroligt. Det måste funnits någon annan anledningen till den förstörda levern. Det är absolut inte bra, men knappast farligt vid enstaka tillfällen.

Läs här t.ex.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här