• 1
  • 2
2013-08-04, 16:43
Medlem
Prancers avatar
En fråga till er som säljer mycket på Tradera:

Om man ska posta iväg t.ex en mobiltelefon, mp3-spelare eller ömtålig elektronik i samma storlek, hur väl ska man paketera det? Räcker det med ett sånt där vadderat kuvert för 30:- eller riskeras det att krossas av Postens hantering?
Citera
2013-08-04, 16:45
Medlem
Kör det säkra före det osäkra så länge inte prisskillnaden inte är för stor.
Citera
2013-08-04, 16:50
Medlem
Prancers avatar
Det står att ett vadderat kuvert på 30:- får ha en maxvikt på 2kg. Funkar det att fylla upp kuvertet med extra stoppning så länge det ligger under 2kg?
Citera
2013-08-04, 17:01
Medlem
TheShapes avatar
Mobiltelefoner tål relativt mycket stryck, så länge de är avstängda och inte får stöten direkt i konstruktionen. Så ett vadderat kuvert är inga problem, men visst gör det inte sämre genom att linda in den i ett varv bubbelplast. Du borde nog få ner den i en brevlåda ändå, och utan problem landa på under 2 kilo.
Citera
2013-08-04, 17:03
Medlem
JoakimBergs avatar
Jag brukar alltid skicka med schenker/posten skicka lätt. Då kan man gå crazy med emballage och fortfarande bara pröjsa 50kr.

När jag har sålt telefoner så har jag plockat ihop lådan och tagit ut batteriet ur telefonen. Sedan virat lite bubbelplast eller liknande runt telefon, batteri och lagt den på sin plats i lådan, se till så att den inte har utrymme att röra sig. Sedan har jag slagit in kartongen i frigolit/kartong och silvertejpat runt.

Det är bättre att slå på lite större och se till att köparen är nöjd än att snåla på emballaget och få dåligt omdöme för att det pajade på vägen.
Citera
2013-08-04, 17:36
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Pappkartong med polystyren pellets. Väger knappas över 2 kilo med telefon.
Citera
2013-08-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prancer
Det står att ett vadderat kuvert på 30:- får ha en maxvikt på 2kg. Funkar det att fylla upp kuvertet med extra stoppning så länge det ligger under 2kg?

Ja det är väl klart, du får skicka enbart stoppning också om du så vill...
Citera
2013-08-04, 17:51
Medlem
hedda89s avatar
Behöver inte vara allt för noga !

Antar att TS skrev tråden då du har/ska sälja något på tradera.

Du kan ju tillägga en notis i auktions infon att du inte ansvarar för postens slarv och hantering,

Vilket ett flertal säljare brukar skriva.

Citera
2013-08-04, 18:29
Medlem
svensvenglenns avatar
vadderade kuvert funkar för det mesta. skicka som vanlig post dvs klistra bara på frimärken enligt vikt. om det väger över 1kg skicka med schenker istället
Citera
2013-08-04, 20:21
Medlem
R.Rs avatar
Skickar sällan dyra saker, i sådana fall blir det väl schenker antagligen eller rekat posten.

Paketerar alltid noggrant. Så onödigt om saker går sönder i postgången och det blir problem med köpare/omdömen osv. Skickar jag små lätta saker är det alltid ett varv bubbelplast omkring och sedan billiga vadderade kuvert som gäller. Ska jag skicka något större saker så slår jag själv in i bubbelplast och sen i papper. Old school.
Citera
2013-08-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89

Du kan ju tillägga en notis i auktions infon att du inte ansvarar för postens slarv och hantering,

Och på viket sätt skulle det frita dig från ansvar menar du.
Ansvaret att det är ordentligt packat ligger på avsändaren
och anvisningar hur detta skall gå till och vara gjort
finns hos varje transportör.
Köplagen
"17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan."
Citera
2013-08-05, 20:41
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89

Det man menar med det är att man frånsäger sig ansvar när saker försvinner, man kan inte packa hur illa som helst och sen skylla på posten det håller tyvärr inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in