2013-08-04, 11:21
Bannlyst
Går i pension snart och undrar över utbetalningarna. Har många olika depåer i många olika institut.(18 stycken depåer). Några tjänstepensioner är på livstid, några 5 o 10 år. Har tänkt ändra de som är livstid som går till 10 år. Är det smart? Jag kommer att klara mig bra även efter dessa 10 år. Nu till min fråga. Jag antar att man tar summorna på alla depåer och dividerar med 60(antal månader) och börjar utbetalningarna. Pengarna växer troligtvis för varje år. Betalas det sista ut det 10 året även om det är mycket kvar eller kan pengarna rulla över till ett 11e år?
Citera
2013-08-04, 12:12
Medlem
Oftast har bolaget lagt på en prognos på dina utbetalningar vilket gör att dom räknar med att ditt kapital växer under hela utbetalningstiden. Bildas det ett överskott räknas pensionen upp varje år, förräntas det över prognosen sista utbetalningsåret så utbetalas det med sista utb.
Citera
2013-08-04, 12:56
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Har tänkt ändra de som är livstid som går till 10 år. Är det smart?

Både ja och nej. Du får ju ut pengarna snabbare då och kan återinvestera/använda dem efter eget huvud. Samtidigt är det klokt att ha pengarna uppdelade i olika sparformer, om du har något eller några andra sparanden kanske det är lika bra att låta dessa vara som de är. Då är det lägre sannolikhet att alla sparformer växer dåligt samtidigt.
Citera
2013-08-04, 13:02
Medlem
John-Pauls avatar
Vissa livsvariga pensioner kan du inte ändra utbetalningstid på, dom betalas då helt enkelt livsvarigt.

Livsvariga förmånsbestämda tjänstepensioner kan du i normalfallet inte ändra utbetalningstid på, dom är också konstant livsvariga.

Dessa ovan, indexeras ofta upp årsvis. Månadsbeloppet är då konstant per år.

Har du en traditionell pensionsförsäkring betalas den normalt ut månadsvis konstant per år med ev. indexjustering årsvis, under den bestämda utbetalningstiden.

Har du annan placering som fonder etc. så betalas en del av aktuellt kapitalvärdet per månad ut vid varje tillfälle delat med antalet på förhand bestämt antal månader. Har du 5 års utbetalningstid så betalas, vid varje utbetalning 1/60 av kapitalets värde då ut, då är beloppet inte konstant utan varierar något från månad till månad.
Citera
2013-08-04, 14:31
Bannlyst
Jo jag har märkt att alla tjänstepensionerna inte kan kortas, men några kan man göra det med. Jag tänker göra om dom jag kan till 10 år. Tror att mitt behov av pengar är mindre efter jag fyllt 75 år.
Hur tänker Ni andra ?
Citera
2013-08-04, 16:36
Medlem
Först och främst har jag absolut inget förtroende för det svenska pensionssystemet och fick jag välja skulle jag sköta all pension helt privat men nu är vi intvingade i systemet och måste göra det bästa av situationen.

Så om jag vore i TS situation där pensionen står för dörren skulle jag göra precis samma sak och försöka få ut pengarna så fort som möjligt. Dels för ovan nämnda anledningar då pengarna kan återinvesteras i bättre placeringar och att 75-åringar i allmänhet inte är så dyra i drift men framför allt att man aldrig vet vilka förändringar som kommer ske på politisk nivå som påverkar pensionssystemet och dig negativt. Löftena har blivit för stora och många och förändringar måste ske för att det hela inte ska likna ett ohållbart pyramidspel så vi kan komma se drakoniska förändringar med påtvingat uttagsbegränsningar, ökad pensionsålder och borttagning av regeln som tillåter förtida uttag.
Citera
2013-08-04, 16:45
Medlem
Tänk på skatteeffekterna av att blåsa ut allt på 5-10 år med. Kliver du över brytpunkten får du väga fördelarna av mer i plånkan vs mer skatt.
Citera
2013-08-04, 16:59
Bannlyst
Jag hamnar ovan brytpunkten hur jag än gör😳
Citera
2013-08-06, 10:26
Medlem
fums avatar
Om du inte behöver beakta skattekonsekvenserna, dvs som du säger hamnar över brytpunkt oavsett är det du säger mycket vettigt.

Gör upp en plan för hur mycket pengar du vill ha, t.ex. före och efter 75. Många gör som du säger och tar ut mer under de första åren som pensionär. Viktigt är bara att ha klart för dig hur mycket du ändå kommer behöva när du är äldre. ett alternativ är ju att ta ut de flesta av dina försäkringar nu på tio år men skjuta upp Z (utbetalningsstart) på en eller ett par av försäkringarna för att säkerställa att det inte blir allt för lite efter 75.

minpension.se är ett bra verktyg för att göra pensionsprognos. Där kan du räkna ut hur du bäst ska lägga upp utbetalningarna.

Grattis till bra pension!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in