Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-04, 10:24
Medlem
Tandborstes avatar
Vet inte om jag lagt denna tråd rätt, om inte så får mod gärna flytta.

Som rubriken lyder, när min dator går in i viloläge så blinkar det nå jävulskt runt strömknappen. Finns det något jag kan göra åt detta? t.ex ändra intervallen på blinkningarna eller helt enkelt stänga av dioden vid viloläge. Det borde väl gå att ändra något i BIOS.

Har ett ASUS Z87-A ATX moderkort

Något mer ni vill veta?

Att ha sönder dioden/klippa kablage kommer inte på fråga så alla idioter som tänkt föreslå detta kan fara åt helvete direkt.
Citera
2013-08-04, 10:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-08-04, 10:29
Medlem
Harpo.Marxs avatar
Sätt en tejp bit över detta .
Citera
2013-08-04, 10:46
Medlem
Tandborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
Sätt en tejp bit över detta .

Nej, det ser inte bra ut. Jag har haft en tröja som legat över knappen nu sen jag köpte datorn och jag vill inte ha något över knappen längre, jag vill släcka/ändra intervall på dioden.
Citera
2013-08-04, 10:49
Medlem
Stäng av datorn istället. Tar väl inte mer än ca 10 sekunder att starta den igen.

Annars tejp/byta chassi
Citera
2013-08-04, 10:50
Medlem
Harpo.Marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandborste
Nej, det ser inte bra ut. Jag har haft en tröja som legat över knappen nu sen jag köpte datorn och jag vill inte ha något över knappen längre, jag vill släcka/ändra intervall på dioden.

Varför tar du inte bort Viloläget då ? Det var det första man gjorde när man skaffade en dator
Citera
2013-08-04, 10:56
Medlem
Tandborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Stäng av datorn istället. Tar väl inte mer än ca 10 sekunder att starta den igen.

Annars tejp/byta chassi

Stänger av datorn på morgonen när jag vaknar, men ibland vaknar man mitt i natten av det där förbannade blinkandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
Varför tar du inte bort Viloläget då ? Det var det första man gjorde när man skaffade en dator

Vill inte att fläktarna ska stå och gå hela natten.
Citera
2013-08-04, 11:08
Medlem
Oformads avatar
Personligen har jag inte kopplat in sladden på moderkortet, du kan kolla i manualen var den sitter (typ 5•2 pins med olika kontakter till chassit).
Citera
2013-08-04, 12:22
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandborste
Stänger av datorn på morgonen när jag vaknar, men ibland vaknar man mitt i natten av det där förbannade blinkandet.

Jag fattar inte riktigt. Sitter du vid datorn och helt plötsligt så somnar du? Då borde du väll bli glad när du vaknar så du kan lägga dig i sängen?
Citera
2013-08-04, 12:32
Medlem
xitunos avatar
Jag har aldrig sett någon inställning där det går att påverka, men det utesluter inte att någon tillverkare har lagt in den funktionen. Titta i manualen.

Det enklaste sättet att få bort det är ju att inte gå ned i viloläge (där allt ligger kvar i primärminnet och datorn fortfarande drar ström) utan att istället gå ner i hybernation, där innehållet i primärminnet sparas ned till sekundärminnet och strömmen stängs av.

Om du fortfarande vill använda dig av viloläget är det enklaste att dra ut kontakten till lysdioden.
Citera
2013-08-04, 12:35
Medlem
Tandborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Jag fattar inte riktigt. Sitter du vid datorn och helt plötsligt så somnar du? Då borde du väll bli glad när du vaknar så du kan lägga dig i sängen?

Nej, jag använder datorn för att kolla på film på kvällen.
Citera
2013-08-04, 12:39
Medlem
Tandborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag har aldrig sett någon inställning där det går att påverka, men det utesluter inte att någon tillverkare har lagt in den funktionen. Titta i manualen.

Det enklaste sättet att få bort det är ju att inte gå ned i viloläge (där allt ligger kvar i primärminnet och datorn fortfarande drar ström) utan att istället gå ner i hybernation, där innehållet i primärminnet sparas ned till sekundärminnet och strömmen stängs av.

Om du fortfarande vill använda dig av viloläget är det enklaste att dra ut kontakten till lysdioden.

Tack, äntligen ett vettigt inlägg.
Jag ska ta mig en titt i manualen om det går, annars så får jag väl helt enkelt leva med att det blinkar eller dra ur kontakten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in