• 1
  • 2
2013-08-04, 09:58
Medlem
Såg nu att Elgiganten har en drive med räntefria lån via Handelsbanken Finans och funderar på om detta kan bli aktuellt för mig, som nyligen gått ifrån att vara student till att vara anställd. Hur går kreditprövningen till, bara genom att de kollar på min senast deklarerade inkomst? I sådana fall kommer ju jag inte kunna teckna något sådant lån förrän i maj 2014 (antar jag) när jag har deklarerat detta års inkomster? Och om jag inte hinner tjäna tillräckligt under 2013, till maj 2015? Ajajajaj.

Går det inte att visa upp anställningsbevis eller liknande, för att vidimera inkomster på så vis?
Citera
2013-08-04, 10:37
Medlem
idiamindadas avatar
De gör en kreditupplysning där de ser att du är anställd och du är fri att börja konsumera trots du inte har några pengar. Vänta några månader och köp grejerna cash istället.
Citera
2013-08-04, 12:08
Medlem
Spara och köp kontant eller kolla på blocket.
Citera
2013-08-04, 13:02
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phozonee
Går det inte att visa upp anställningsbevis eller liknande, för att vidimera inkomster på så vis?

Det är olika, en del kollar på föregående års taxerade inkomst m.m. som du nämner, vilket troligen är fallet om du står i en butik och ska handla något på kredit på plats. Om du däremot kontaktar din bank och får lite personlig kontakt kan det nog godkänna lån mot uppvisande av anställningsbevis och om de ser att du sköter din ekonomi i övrigt.

Personligen avråder jag dig från att låna pengar till konsumtion på det här viset. Spara ihop pengarna istället, det är mycket roligare!
Citera
2013-08-04, 21:37
Medlem
Tack för svaren. Men hur går det ens till när 3/3 svar går ut på att spara istället för att låna när det gäller räntefria lån?
Citera
2013-08-04, 21:59
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Men hur går det ens till när 3/3 svar går ut på att spara istället för att låna när det gäller räntefria lån?

Oavsett om lånen är räntefria så är det betydligt mindre motiverande att jobba för att betala av något man redan har konsumerat, än det är att spara ihop till något som man vill konsumera. Men du gör ju förstås som du själv vill.
Citera
2013-08-04, 22:02
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Det beror på att vi är snälla människor som vill ditt bästa!
Citera
2013-08-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Oavsett om lånen är räntefria så är det betydligt mindre motiverande att jobba för att betala av något man redan har konsumerat, än det är att spara ihop till något som man vill konsumera. Men du gör ju förstås som du själv vill.

Förstår man sig på siffrorna kan man ju låta sin motivation styras utifrån sitt förstånd, snarare än efter "hur det känns".

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det beror på att vi är snälla människor som vill ditt bästa!

Fast tvärt om? Skillnaden mellan att spara ihop pengar i 5 månader och sedan köpa, och att ta räntefritt lån i fem månader är ju att man får nyttan (varan) fem månader tidigare. Samt då, marginellt förvisso, att man via inflation får en något lägre kostnad, som kanske/kanske inte väger upp eventuella avi-avgifter.
Citera
2013-08-05, 12:35
Medlem
Svar utan moralkakor:
Det är min erfarenhet att man i ditt fall med hjälp av ett färskt anställningsbevis kan göra en manuell prövning och få en kredit beviljad (om beloppet är hyfsat lågt) och man inte är skuldsatt i övrigt eller har betalningsanmärkningar. Ta med ett sådant till din närmaste elgiganten och kontrollera. Om du inte har väldigt god disciplin bör du avstå från det Mastercard som du får med automatik (egentligen ska de fråga om du vill ha det), för det gäller helt andra villkor och det är ett ganska dyrt kort.

Har själv utnyttjat sådana här "same as cash" erbjudanden till att köpa saker ibland, men det ska inte vara själva finansieringskampanjen som är katalysatorn utan man ska verkligen behöva/vilja genomföra köpet ändå (och inte lockas till ett dyrare köp för att det blir så "låg" månadskostnad).
Citera
2013-08-05, 14:45
Medlem
Citat:
Fast tvärt om? Skillnaden mellan att spara ihop pengar i 5 månader och sedan köpa, och att ta räntefritt lån i fem månader är ju att man får nyttan (varan) fem månader tidigare. Samt då, marginellt förvisso, att man via inflation får en något lägre kostnad, som kanske/kanske inte väger upp eventuella avi-avgifter.

Vänd på det, du får ränta på sparkapitalet i 5 månader som du annars går miste om om du kör räntefritt lån.

Samt att du, om du väntar 5 månader, troligtvis kan köpa nyare/bättre modell till samma pris alt. samma modell till ett billigare pris.
Citera
2013-08-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Har själv utnyttjat sådana här "same as cash" erbjudanden till att köpa saker ibland, men det ska inte vara själva finansieringskampanjen som är katalysatorn utan man ska verkligen behöva/vilja genomföra köpet ändå (och inte lockas till ett dyrare köp för att det blir så "låg" månadskostnad).

Vettig synpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Vänd på det, du får ränta på sparkapitalet i 5 månader som du annars går miste om om du kör räntefritt lån.

Det förutsätter för det första att pengarna ligger på ett konto med högre ränta än inflationen, något som jag inte tror är aktuellt i mitt fall. Dessutom är det ett resonemang som kan tillämpas på alla inköp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Samt att du, om du väntar 5 månader, troligtvis kan köpa nyare/bättre modell till samma pris alt. samma modell till ett billigare pris.

Återigen, att villkoren blir bättre längre fram kan ju tillämpas på alla inköp - inte endast detta. Men givet att jag gjorde mitt inköp fem månader innan du så får man väl anta att jag värdesatte de extra fem månaderna med produkten?
Citera
2013-08-05, 20:49
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
...

En annan synvinkel - beteende och vanor. Precis som med god hälsa bygger en god privatekonomi på att ha goda vanor.

Om du låter dig själv nappa på erbjudandet att ta ett litet räntefritt lån nu är risken större att du har lättare att ta onödiga smålån i framtiden. Om du istället ser till att bygga upp vanan att spara ihop pengar först och handla sedan kommer du förhoppningsvis att stå på en lite stabilare grund resten av livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in