... Åklagare Elin Blank i Uppsala, som ledde utredningen kring skotten i Knutby, utreder just nu brottsmisstankar mot överåklagare Christer van der Kwast.
Det var den 25 maj i år som den fyraåriga flickan lekte på gångvägen utanför familjens villa i Bromma, Stockholm.
Några hus bort bor Christer van der Kwast. Hans fru var ute med deras hund Lukas – när den plötsligt gick till attack.
– Den kom mot flickan bakifrån, och högg över ansiktet och huvudet flera gånger, säger Expressens uppgiftslämnare.
Djupa huggsår
Christer van der Kwast:
– Det var en ren olyckshändelse. Hunden var ensam med flickan ett kort ögonblick.
Vem är farligast, hunden eller husse? Vad är det för hundras? Sådan herre sådan hund, heter det väl?
Man kan undra varför man släpper lös en jakthund i ett bostadsområde i detta fall Bromma villastad ?
Dock om jag varit fadern så hade jag slagit ihjäl hundjävulen en med en riktigt ROSTIG gammal spade eller ett gammalt hederlig järnspett, Dock hade jag sett till att byrackan fått lida rejält innan den döden dött !
Nu när fru åklagare tar itu med fallet, blir det svårt för henne att kräva annat än Kwasten avlivar sin bitska hund, eller att polisen gör det.
Gör hon det inte urholkas rättsmedvetandet ifall ägarens strikta ansvar lyfts bort.
Med tanke på att det finns många fler hundar som bits, blir det intressant att se ifall fru Blank behåller sin integritet och inte viker för överhögheten.
Har Kwasten vapenlicens? I så fall vore det livsfarligt att vistas i närheten av honom, när han beger sig ut i skogen för att säga adjö till sin kära hund.
F.ö tror jag det är en väldresserad pudel som har varit i farten och tuggat på grannbarnet. Någon som vet?