2013-09-07, 00:49
Bannlyst
jag gillar dom
Citera
2013-09-07, 00:51
Medlem
Jag är såklart för jämställdhet, men allt är inte rättvist. Läst en kurs på Stockholms universitet om att lönen alltid kommer vara 6% (+ -, utan subventioner) lägre för kvinnor av naturliga skäl, då de är sjukskrivna oftare och blir gravida.

Det jag stör mig på att de alltid är så mycket snack om att rockband, programledare osv är majoritet män. Någonstans tror jag att de hade varit mer konstruktivt att bara engagera sig i de mansdominerande yrkena än föra diskussioner om det. Eller? är öppen för dialog om den inte är av personangrepp formad
Citera
2013-09-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinone
Men asså... Den attityden träffar man väl främst på hos män som motsätter sig feminism.

Det är en attityd som är genomgående för feministisk retorik. Det är vanligt förekommande att feminister utan ansträngning "kräver" saker som de äskar efter och som en del män har.

Du får gärna kritisera män som motsätter sig feminism men du behöver inte hålla på med dessa förskjutningar.

Citat:
Kvinnor ska stanna hemma för att dessa män inte kan hantera konkurrensen, de blir jättefort nöjda med sina insatser medan VISSA kvinnor verkligen jobbar häcken av sig för att få igenom ett bättre resultat. Måste då säga att vi två uppenbarligen lever i vitt skilda verkligheter! Sedan så anser jag att just denna del av mansrollen verkligen ligger män i fatet, tron att reproduktionssystemet är så avgörande att de inte har en chans när kvinnor med ambitioner springer om.

Det är ingen som förnekar att många kvinnor sliter. Den som inte är feminist har inga problem att hålla isär begreppen feminist och kvinna.

Du verkar ha läst en massa nonsens i media om att kvinnorna tar över och att mansrollen är i kris.

Citat:
När jag pratar om förutsättningar så menar jag inte just de fysiska... Jag menar att samhället inte ska lägga krut på att ge barn uppfattningar vad de kan och inte kan baserat på deras kön. Och nej, hen begreppet som uppfostransverktyg i förskola är inget jag förespråkar.

Nej det gjorde inte jag heller (pratade inte om fysiska förutsättningar).

Det som påpekades var att människor har olika förutsättningar och att könsskillnader resulterar i en del generella skillnader i förutsättningar mellan kön. Män tar mycket mer initiativ än kvinnor. Män måste ta mer initiativ än kvinnor för män konkurrerar med män i första hand.

Citat:
Jag är fullt beredd att hålla med om att de är ytliga. Men som jag nämnt tidigare så blir det väldigt festligt när antifeminister ska definiera vem jag är eller hur jag ser ut, baserat på att jag inte tycker att det är ok att kalla varenda kvinna med åsikt för "F***A"!

Jo men det är samtidigt inte helt osant att det föreligger incitament att bli feminist, ett offer, i känslan att finna sig orättvist behandlad och förorättad. Precis som att det finns få saker som får en kvinna att känna sig mer orättvist behandlad och förorättad än att inte få den uppmärksamhet och bekräftelse hon kräver av motsatt kön. Det är alltså ingen slump att många heffaklumpar och andra människor som ser sig själva som offer blir feminister. Feminismen ger kvinnor en offerstämpel.

Men det är också jargong. Precis som när en feminist attackerar en manlig feministkritiker, så attackerar hon inte hans sakliga argument, utan hans manlighet. Det blir extra komiskt då hon genast motsäger sig själv när mansrollen av feminister påstås vara förlegad.

Citat:
Just den där kommentaren var det jag insåg att jag skull åka på när jag lämnade datorn idag. Att en omtänksam krake skulle beskriva mina preferenser på detta ljuvliga sett . Tillskillnad mot vad du kanske tror så rörde sig mitt inlägg inte om en förlegat behov av en "kille snälla ge mig en egoboost" baserat på denna listan. Och långt ifrån alla män i min närhet skulle komma på tanken att ragga på mig baserat på denna lista, alla tycker inte att det är sexigt på samma sätt som jag inte tycker att män med superpumpade muskler och tajt linne är vidare hett! Det handlade om att många feminister inte kan identifieras på stan, utan är helt vanliga tjejer.

Behovet kommer aldrig bli förlegat. Har däremot inte påstått att alla män tycker att det är sexigt. Du har inte fått något PM av mig.

Men det är du som talar om skillnader i förutsättningar mellan kön. Samtidigt som du som kvinna bara behöver lägga ut en bild på en dejtingsida, beskriva dina sexuella preferenser eller bara ställa dig på ett uteställe och vicka lite på stjärten, eller inte göra någonting för att få enorm respons. Feminister är alltså oerhört selektiva när det gäller förutsättningar.

Citat:
Däremot var det två detaljer som ger mig lite panik:
1. Är det feminister eller är det kvinnor som gillar att ha sex som du inte tycker är kvinnor? Eller kanske båda sorter...
2. Har jag en inkorg? PANIC!

Nej du blev flaggad som ett troll eftersom du beskrev dina sexuella preferenser i ett förstainlägg.

Citat:
Sedan för att hålla detta lite mer OT: Tack vare feminismen har vi en stabilare ekonomi i Sverige, män börjar ta sitt ansvar mer för sin avkomma vilket innebär att framtidens barn kommer ha möjlighet till bättre relation till båda sina föräldrar. Jämställda män mår också bättre och jämställdhet börjar bli ett strategidrag för många företag eftersom det tenderar att öka omsättningen. Med andra ord, vi har fortfarande som samhälle möjlighet att tjäna på feminismen!

Feminismen kan påverka ekonomin positivt på det viset att vi får fler singelhushåll och att människor mer liknar konsumerande robotar. Det är svårare att påvisa positiva samband.

Det är bara hjärndöd feministisk retorik att män inte har tagit sitt ansvar för sin avkomma. Bara för att många har haft en typ av ansvarsfördelning där kvinnor stannat hemma med småbarn i något större utsträckning.

Feminister älskar dock att påpeka att män aldrig tar ansvar, eller att män är våldsverkare, kvinnomisshandlare, våldtäktsmän och mördare.
Senast redigerad av falsksanning 2013-09-07 kl. 09:23.
Citera
2013-09-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shupra
Jag är såklart för jämställdhet, men allt är inte rättvist. Läst en kurs på Stockholms universitet om att lönen alltid kommer vara 6% (+ -, utan subventioner) lägre för kvinnor av naturliga skäl, då de är sjukskrivna oftare och blir gravida.

Det jag stör mig på att de alltid är så mycket snack om att rockband, programledare osv är majoritet män. Någonstans tror jag att de hade varit mer konstruktivt att bara engagera sig i de mansdominerande yrkena än föra diskussioner om det. Eller? är öppen för dialog om den inte är av personangrepp formad
Feminismen är hijackad av marxismen, och då kommer ursäkten med "strukturer" som ett brev på posten.
Ingen av de där kommer någonsin försöka någonting, det är bekvämare att gnälla och gå på bidrag.
Citera
2013-09-07, 12:41
Medlem
Istället för att gräva ner mig i vem som började med generaliseringar(kommer verkligen inte leda någonvart), eller det faktum att mitt första inlägg inte hade något med att försöka ragga komplimanger och sexuell uppmärksamhet på ett anonymt forum (Jag tar gärna emot dom av en man vars intresse jag försöker fånga, men jag behöver dem inte och VILL inte ha dem av alla världens män. En man räcker gott!!!), så ska jag göra en insats på att hålla mig lite mer på banan.

Citat:
Ursprungligen postat av falsksanning
Feminismen kan påverka ekonomin positivt på det viset att vi får fler singelhushåll och att människor mer liknar konsumerande robotar. Det är svårare att påvisa positiva samband.

Feminismen har väl snarare lett till att hushåll med barn faktiskt har två inkomster, vilket inte endast innebär ökad konsumtion utan också starkare motståndskraft i finansiella kriser och om den ena parten förlorat sitt arbete. Dessutom har vi tack och lov ganska begränsat antal äldre kvinnor(skilda eller änklingar) som inte erhåller pension och som nästa generation därmed måste försörja.

Jag är fullt övertygad om att krisen i Spanien vore avsevärt mindre om det inte vore för det faktum att kvinnor inte arbetade på bred front förrän under absoluta slutet på förra seklet.

Citat:
Det är bara hjärndöd feministisk retorik att män inte har tagit sitt ansvar för sin avkomma. Bara för att många har haft en typ av ansvarsfördelning där kvinnor stannat hemma med småbarn i något större utsträckning.

ok, jag kan ge dig att det var lite slarvigt uttryckt. Många män har kämpat och kämpar enormt för sina barn. Däremot så lever många barn hos mamman trots att i princip alla skilsmässor i dag slutar med delad vårdnad. Detta beror säkerligen på att kvinnor gärna lägger beslag på den fulla vårdnaden, men också på att vissa män ger upp och förlikar sig med att inte träffa sina barn. Det är faktiskt att INTE ta sitt ansvar!

Skälet till att det är på detta vis tror jag dels beror på att kampen som mamma är den enda "ärofulla" kamp en kvinna kan utöva enligt samhället i stort (enligt vissa är mödraskapet trots allt det enda verkliga värdet en kvinna kan besitta), och att vissa därför febrilt och ibland med skada för barnet håller fast i vårdnaden och utesluter pappan.

Många pappor däremot har växt upp med att höra att de inte kan något om känslor och sociala relationer för att de är män, och har därmed inte fått lära sig att de måste slå tillbaka oavsett om exet är galet eller den nya frun är ointresserad av hans tidigare barn. Eller att helt enkelt bara anstränga sig för en social relation även om det är tufft och obekvämt. Även om det krävs att man samarbetar med sitt ex och måste åka till andra sidan stan för att umgås.

Kampandan och initiativ förmågan som du menar att män har naturligt, dominerar verkligen inte när det gäller sin rätt som förälder eller deras barns rätt till sin pappa.

Men för att citera mig själv(Hybris? ):

Citat:
Senast nu i veckan konstaterade man i Metro att anmälningar om egenmäktigt förfarande med barn har blivit vanligare och det förklarar man med att män har fått bättre koll på sina egna rättigheter som pappor. Enligt mig är detta en helrätt utveckling som bland annat kommer sig av att samhället i stort börjat utmana könsrollerna, med effekten att hemmet och barnen inte är kvinnors ägodelar.
:

Med andra ord utvecklingen är på väg åt rätt håll och att utmana könsrollerna har säkerligen bidragit till detta.

Citat:
Feminister älskar dock att påpeka att män aldrig tar ansvar, eller att män är våldsverkare, kvinnomisshandlare, våldtäktsmän och mördare.

Jag tror nog snarare att det är mer legitimt för män att komma undan vissa ansvar("han är ju bara en man"), samt att många, däribland på detta forum, ständigt legitimerar våldtäkter( "hon hade kort kjol", "Män har behov", etc) och våld, exempelvis alla dessa tuppfigther på krogen som visserligen kan vara lite underhållande men som faktiskt kostar samhället miljoner. Samhället har hela tiden bortförklaringar för den typen av beteende, baserat på mansrollen.

Samtidigt är det just denna traditionella syn på könsroller, som gör att ingen tar män som utsätts för brott av kvinnor på allvar. Eller att effekten av kvinnlig misshandel inte är så allvarlig bara för att den sällan går så långt som till sjukhus. Till exempel är ju nästan den klassiska Bitchslappen i princip glorifierad som tecken på passion eller på styrka, trots att den faktiskt handlar om ett slag mot någons ansikte.

Om folk inte stirrade sig blinda på vad som händer nedanför naveln så skulle säkerligen antalet våldsbrott och kränkningar minska. Det är alltså inte feminister som är de största förespråkarna för att alla män är farliga av naturen, utan samhället. Feminister är oftast de enda som problematiserar hur könsroller legitimerar både manligt och kvinnligt våld.

Citat:
Ursprungligen postat av shupra

Att det blir en 6% lägre lön på grund av frånvaro, är väl inget problem för nån? Så är det ju för alla. Men om det beror på att kvinnor är mer benägna än män att ta hand om sina sjuka barn, eller har bättre deal på arbetsplatsen, eller att kvinnor är okej med att gå hem även om det rör sig om i det närmast om lätt förkylning eller om män går till jobbet trots att de är väldigt sjuka, det skulle säkerligen behöva utredas så småningom. Däremot om kvinnor skulle mota 6 % mindre lön på grund av att de har äggstockar så är det ett problem! There's a difference!
Citera
2013-09-07, 14:00
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:
Istället för att gräva ner mig i vem som började med generaliseringar(kommer verkligen inte leda någonvart), eller det faktum att mitt första inlägg inte hade något med att försöka ragga komplimanger och sexuell uppmärksamhet på ett anonymt forum (Jag tar gärna emot dom av en man vars intresse jag försöker fånga, men jag behöver dem inte och VILL inte ha dem av alla världens män. En man räcker gott!!!), så ska jag göra en insats på att hålla mig lite mer på banan.
Du har tur att du diskuterar med män. För i en diskussion med kvinnor och feminister hade allt kretsat kring dina trosor och avsugningar.

Citat:
Feminismen har väl snarare lett till att hushåll med barn faktiskt har två inkomster, vilket inte endast innebär ökad konsumtion utan också starkare motståndskraft i finansiella kriser och om den ena parten förlorat sitt arbete. Dessutom har vi tack och lov ganska begränsat antal äldre kvinnor(skilda eller änklingar) som inte erhåller pension och som nästa generation därmed måste försörja.

Jag är fullt övertygad om att krisen i Spanien vore avsevärt mindre om det inte vore för det faktum att kvinnor inte arbetade på bred front förrän under absoluta slutet på förra seklet.

Jag skulle verkligen INTE attributera samhällsordningen till den sorts fascism som kallas feminism. Att kvinnor arbetar i världens kanske mest extrema lutheranskt-protestantiska och materialistiska industrination... är kanske inte direkt förvånande.
Det är närmast skrattretande att påstå att feminismen haft annat än en högst marginell del i denna utveckling.
Samhällsnyttan av att kvinnor jobbar, och industrialiseringen av barnomsorgen, kan man dessutom verkligen undra över.

Citat:
ok, jag kan ge dig att det var lite slarvigt uttryckt. Många män har kämpat och kämpar enormt för sina barn. Däremot så lever många barn hos mamman trots att i princip alla skilsmässor i dag slutar med delad vårdnad. Detta beror säkerligen på att kvinnor gärna lägger beslag på den fulla vårdnaden, men också på att vissa män ger upp och förlikar sig med att inte träffa sina barn. Det är faktiskt att INTE ta sitt ansvar!

Hela systemet och samhället är riggat för att göra det outhärdligt att försöka finnas kvar för sina barn. Här spelar Vårdnadslagen en nyckelroll för feministerna, då den kan användas av mammorna för att driva konflikten till groteska nivåer utan att samhället griper in och räddar barnen undan hennes våld.

Citat:
Skälet till att det är på detta vis tror jag dels beror på att kampen som mamma är den enda "ärofulla" kamp en kvinna kan utöva enligt samhället i stort (enligt vissa är mödraskapet trots allt det enda verkliga värdet en kvinna kan besitta), och att vissa därför febrilt och ibland med skada för barnet håller fast i vårdnaden och utesluter pappan.

Lustigt att det alltid ska hittas förklaringar när kvinnor är de som slår, vilket det ju oftast är. När det någon gång är omvänt så ges inte männen samma eftertanke. Då beskrivs det istället som om det är något som sker helt oprovocerat, som en blixt från klar himmel. Även när mamman har utnyttjat och kränkt honom i åratal.

Citat:
Många pappor däremot har växt upp med att höra att de inte kan något om känslor och sociala relationer för att de är män, och har därmed inte fått lära sig att de måste slå tillbaka oavsett om exet är galet eller den nya frun är ointresserad av hans tidigare barn. Eller att helt enkelt bara anstränga sig för en social relation även om det är tufft och obekvämt. Även om det krävs att man samarbetar med sitt ex och måste åka till andra sidan stan för att umgås.

Kampandan och initiativ förmågan som du menar att män har naturligt, dominerar verkligen inte när det gäller sin rätt som förälder eller deras barns rätt till sin pappa.

Jag uppmuntrar numera alla män att inte vara föräldralediga eller hämta på dagis. Det spelar nämligen ingen som helst roll för mammorna, socialtjänsterna och domstolarna efter en separation. Det ses bara som misstänkt. Det enda som det ger att vara en bra pappa är att det skadar barnet och pappan något fruktansvärt när mamman bestämmer sig för att skilja dem åt.

Citat:
Med andra ord utvecklingen är på väg åt rätt håll och att utmana könsrollerna har säkerligen bidragit till detta.

Va? Det har inte utmanats några könsroller. Tvärtom är de mer konservativa än någonsin, och till detta har feminismen bidragit stort. Den uppväxande generationen män lär sig genomskåda feminismens hyckleri. De inser att förväntningarna på män är exakt de samma idag som på femtiotalet, förutom att de inte kan förvänta sig någon förståelse om de inte helt lever upp till rollen som försörjare och passopp. Utmanade könsrollar har aldrig varit så långt borta som i dagens Sverige. Det är t.o.m. svårt att förstå vad du menar.

Citat:
Jag tror nog snarare att det är mer legitimt för män att komma undan vissa ansvar("han är ju bara en man"), samt att många, däribland på detta forum, ständigt legitimerar våldtäkter( "hon hade kort kjol", "Män har behov", etc) och våld, exempelvis alla dessa tuppfigther på krogen som visserligen kan vara lite underhållande men som faktiskt kostar samhället miljoner. Samhället har hela tiden bortförklaringar för den typen av beteende, baserat på mansrollen.

Samtidigt är det just denna traditionella syn på könsroller, som gör att ingen tar män som utsätts för brott av kvinnor på allvar. Eller att effekten av kvinnlig misshandel inte är så allvarlig bara för att den sällan går så långt som till sjukhus. Till exempel är ju nästan den klassiska Bitchslappen i princip glorifierad som tecken på passion eller på styrka, trots att den faktiskt handlar om ett slag mot någons ansikte.

Om folk inte stirrade sig blinda på vad som händer nedanför naveln så skulle säkerligen antalet våldsbrott och kränkningar minska. Det är alltså inte feminister som är de största förespråkarna för att alla män är farliga av naturen, utan samhället. Feminister är oftast de enda som problematiserar hur könsroller legitimerar både manligt och kvinnligt våld.
Tvärtom. Feministerna är de första att försöka dra egen vinning ur den könsroll som påtvingas män. Feministerna jobbar dessutom aktivt för att tysta mansfrågor och håna män som inte följer mansnormer.

Citat:
Att det blir en 6% lägre lön på grund av frånvaro, är väl inget problem för nån? Så är det ju för alla. Men om det beror på att kvinnor är mer benägna än män att ta hand om sina sjuka barn, eller har bättre deal på arbetsplatsen, eller att kvinnor är okej med att gå hem även om det rör sig om i det närmast om lätt förkylning eller om män går till jobbet trots att de är väldigt sjuka, det skulle säkerligen behöva utredas så småningom. Däremot om kvinnor skulle mota 6 % mindre lön på grund av att de har äggstockar så är det ett problem! There's a difference!

Faktum kvarstår. Kvinnor i de högre inkomstklasserna är frivilligt på arbetsmarknaden. De är dessutom där på egna villkor. Studier har visat att risken för att de ska bli övergivna halveras om de slutar arbeta. För män mångdubblas den.

Dessutom är det en enorm skillnad i stress och arbetsbörda mellan vanliga kvinnoarbetsplatser och vanliga mansarbetsplatser. Beaktar man allt som skiljer mäns och kvinnors livs och arbetssituation åt så inser man snabbt att kvinnor tjänar oerhört mycket mer på alla sätt och vis, och nästan helt oavsett hur de väljer.
Citera
2013-09-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Nu låter detta kanske lite väl brutalt, men det är sant. Det finns nästan ingen annan ideologi i världen som får mig direkt att tycka automatiskt illa om en grupp. Nu pratar vi radikalfeminister, inte vanliga kvinnor som anser att alla individer skall vara jämställda utan just rabiata radikal feminister som använder just feminismen som svar på alla problem och alla frågor.

Kanske enspårigt av mig, men om man är för jämställdhet så kan man inte kalla sig feminist överhuvudtaget!
Feminism har varit en fluga ett tag i Sverige, och folk tror fortfarande att feminism är detsamma som jämställdhet, vilket är helt fel!

Feminister arbetar endast för kvinnors rättigheter, vilket lätt blir fel!
Ska t.ex inte en arbetsgivare först och främst anställa den som är mest lämpad för jobbet ? Oavsett kön ?
I t.ex mansdominerade arbeten är antalet sökande kvinnor en extremt liten del, varför det just är mansdominerat, har inte med särbehandling att göra!
Sjuksköterskor är något våra feminister ständigt tar upp, och deras löner... saken är att det finns manliga sjuksköterskor också, och de tjänar inte mer än kvinnorna!
Lönerna skiljer sig dock från län till län / avdelning till avdelning! (och de studier som finns visar typ endast den lägst betalda kvinnan i landet jämfört med den högst betalda mannen, inte län för län / avdelning till avdelning)

http://www.svd.se/naringsliv/kvinnor...re_7116689.svd
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2011...ar-mer-an-man/

Jag är för jämställdhet, men kallar mig absolut inte feminist!
Jag menar om folk börjar kalla sig maskulinist så blir det ett jävla liv! ("Snoppmakt" m.m)
Vill kalla mig humanistisk egalitarist dock!
Man ska inte få ett jobb pga sitt kön, utan pga sina egenskaper!
Citera
2013-09-07, 16:11
Medlem
Citat:

Men för att citera mig själv(Hybris? ):

Jo men det är inte slarvigt uttryckt av dig personligen.

Du följer bara den feministiska mallen om hur män ska framställas i ord: Ansvarslösa. Du förväntades skriva det innan du ens började skriva i tråden. Alla andra feminister har skrivit det innan dig och nästa nybakade feminist som börjar skriva om feminism förväntas skriva precis samma sak. Män måste börja ta ansvar bla bla bla.

Du skriver många många. Då kan vi skriva att många män också anstränger sig, tar ansvar och träffar sina barn.

Citat:

Jo men det enda som är sant är att feminister vill problematisera män och manlighet och krossa könsroller. Men det görs av ideologiska skäl. Bara en frälst feminist kan gå runt och tro att världen blir så mycket bättre.

Resten du skriver är ren bullshit. För det första är det är ingen som legitimerar våldtäkter. När det gäller offer- och förövarroller så cementerar feminismen den traditionella synen på könsroller. Kvinnan är offret. Mannen är förövare.
Citera
2013-09-08, 12:32
Medlem
Citat:
Du följer bara den feministiska mallen om hur män ska framställas i ord: Ansvarslösa. Du förväntades skriva det innan du ens började skriva i tråden.

Heeelt ärligt, du känner inte att du ska börja jobba med lite självinsikt ?

Citat:
Jo men det enda som är sant är att feminister vill problematisera män och manlighet och krossa könsroller. Men det görs av ideologiska skäl. Bara en frälst feminist kan gå runt och tro att världen blir så mycket bättre.

Så du menar att könsrollerna är bra som dom är?

Citat:
För det första är det är ingen som legitimerar våldtäkter.

Har du missat att kommentatorsfälten ofta blir låsta i samband med artiklar om kvinnor som blivit utsatta för sexuella trakasserier eller våldtäkt. Och i min värld är de kommentarer som handlar om att skuldbelägga den som blivit utsatt är detsamma som att legitimera händelserna. Men uppenbarligen inte i din. så här blir det nog en dead end....

Citat:
När det gäller offer- och förövarroller så cementerar feminismen den traditionella synen på könsroller. Kvinnan är offret. Mannen är förövare.

I sammanhanget våldtäkt och sexuell integritet har feminister faktiskt försökt att införa det. Offret bär inte skulden.

Citat:
Ursprungligen postat av antitotaliterian
Du har tur att du diskuterar med män. För i en diskussion med kvinnor och feminister hade allt kretsat kring dina trosor och avsugningar.

Hittills så är det ju bara män som har kommenterat det...

Citat:
Samhällsnyttan av att kvinnor jobbar, och industrialiseringen av barnomsorgen, kan man dessutom verkligen undra över.

Jag ser klara positiva fördelar med den utvecklingen, allt är inte fantastiskt men om jag mot förmodan skaffar barn i dag efter högre utbildning och lite arbetslivserfarenhet, så är jag övertygad om att jag skulle vara en bättre mamma än om jag stannat hemma sedan jag var 18. Dessutom tror jag att barn mår bra av förskola och skola om det sker i rimlig mängd. Vad är det du tycker är så uselt?

Citat:
Hela systemet och samhället är riggat för att göra det outhärdligt att försöka finnas kvar för sina barn. Här spelar Vårdnadslagen en nyckelroll för feministerna, då den kan användas av mammorna för att driva konflikten till groteska nivåer utan att samhället griper in och räddar barnen undan hennes våld.

Men håll i hatten! Varför lämnar du inte bara Sverige, att känna sig så där jagad skulle jag aldrig gå med på!

Citat:
Lustigt att det alltid ska hittas förklaringar när kvinnor är de som slår, vilket det ju oftast är. När det någon gång är omvänt så ges inte männen samma eftertanke.

och vart menar du att jag försvarat kvinnor som slår?!!! Och jag märkte nog hur du undvek mitt förra svar på dina påståenden att feminister gillar kvinnliga förövare....

Citat:
Jag uppmuntrar numera alla män att inte vara föräldralediga eller hämta på dagis. Det spelar nämligen ingen som helst roll för mammorna, socialtjänsterna och domstolarna efter en separation. Det ses bara som misstänkt. Det enda som det ger att vara en bra pappa är att det skadar barnet och pappan något fruktansvärt när mamman bestämmer sig för att skilja dem åt.

Antingen är det jag som inte klarar av att förklara mig på ett vettigt sätt( fullt möjligt!) eller så är du så besatt av att tillskriva mig värderingar för att jag skrev att jag är feminist (Minst lika möjligt!). Troligtvis en kombo av båda. Men din uppfattning om svenska systemet måste göra dig olycklig, inget vare sig jag eller flashback kan hjälpa dig med....

Citat:
Va? Det har inte utmanats några könsroller. Tvärtom är de mer konservativa än någonsin, och till detta har feminismen bidragit stort. Den uppväxande generationen män lär sig genomskåda feminismens hyckleri. De inser att förväntningarna på män är exakt de samma idag som på femtiotalet, förutom att de inte kan förvänta sig någon förståelse om de inte helt lever upp till rollen som försörjare och passopp. Utmanade könsrollar har aldrig varit så långt borta som i dagens Sverige.

Kraven på både kvinnor och män har ökat men också blivit med differentierade. Differentiering tillskriver jag främst feminismen och generellt anser jag att den är positiv. Sedan, merparten av svenska kvinnor söker inte en försörjare idag utan en partner. Och om dina erfarenheter är andra, så umgås du med fel folk!

Citat:
Tvärtom. Feministerna är de första att försöka dra egen vinning ur den könsroll som påtvingas män. Feministerna jobbar dessutom aktivt för att tysta mansfrågor och håna män som inte följer mansnormer.

Du får gärna komma med konkreta exempel....
Jag tar gärna upp ett eget så länge. Det var väl under våren som man startade ett forum för att våldtäktsoffer skulle berätta sin historia. Det var ett öppet forum och man försökte få män att höra av sig. Och precis som i många andra fall, när hjälpande forum startas av kvinnor söker män inte hjälp. Dels för att män verkar vara uppfostrade till att man inte ska visa tecken på svaghet etc och därför är generellt dåliga på att söka hjälp. Dels för att det verkar vara en extra smäll på käften att dessa forum är startade av just kvinnor. Tydligen är det en komplicerad fråga eftersom män inte har svårt att vara initiativtagare till organisationer för att hjälpa andra män, samtidigt som män främst vill ha hjälp av andra män.

Den jag tror har gjort mest för att hjälpa sina medmänniskor på detta planet är Patrik Sjöberg, i övrigt är insatserna ganska tunna... och det borde inte vara upp till enbart feminister att göra något åt det.

Citat:
Faktum kvarstår. Kvinnor i de högre inkomstklasserna är frivilligt på arbetsmarknaden. De är dessutom där på egna villkor. Studier har visat att risken för att de ska bli övergivna halveras om de slutar arbeta. För män mångdubblas den.

Dessutom är det en enorm skillnad i stress och arbetsbörda mellan vanliga kvinnoarbetsplatser och vanliga mansarbetsplatser. Beaktar man allt som skiljer mäns och kvinnors livs och arbetssituation åt så inser man snabbt att kvinnor tjänar oerhört mycket mer på alla sätt och vis, och nästan helt oavsett hur de väljer.

Här tar du upp två intressanta saker som jag gärna ger mig in i en debatt om . Kan du ge lite mer sammanhang?

Sedan vore det fint om ni slutade försöka tvinga in mig i ett fack! Jag identifierar mig inte överhuvudtaget med de kvinnor/feminister som ni målar upp, lika lite som ni förhoppningsvis identifierar er med sexualbrottslingar baserat på att dem är män och troligtvis inte feminister. Det hela blir lite löjligt, och jag gav mig in i denna tråd för att nyansera bilden lite men det blir ganska tunn argumentation när det bara ska handla om att jag ska visa att jag inte är för vare sig ett matriarkat eller kvinnligt våld......
Citera
2013-09-08, 19:34
Medlem
Kruxet med dagens syn på könsroller är ju att de flesta män och kvinnor faktiskt är biologiskt programmerade att tända på det motsatta könet, så om man suddar ut de gränserna för mycket så motarbetar man det naturliga spelet mellan män och kvinnor.
De flesta straighta män tänder på riktigt kvinnliga tjejer, och tvärtom.
Citera
2013-09-08, 19:52
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Kruxet med dagens syn på könsroller är ju att de flesta män och kvinnor faktiskt är biologiskt programmerade att tända på det motsatta könet, så om man suddar ut de gränserna för mycket så motarbetar man det naturliga spelet mellan män och kvinnor.
De flesta straighta män tänder på riktigt kvinnliga tjejer, och tvärtom.

Könsroller förändras över tiden och ser olika ut i olika kulturer och ändå lyckas män och kvinnor få till det med varandra. På 1700-talet var männen pudrade, hade hårnät och rosetter och en förfärligt tramsig etikett var mode. Men de fick till det med brudarna ändå.

Så du kan lugnt sköta om ungarna, städa och fixa utan att bli utan ligg. En av de mest manliga tuffa män jag känner cyklade runt på en ljusrosa damcykel några år och inte påverkade det hans maskulinitet. Snarare blev han hetare eftersom han var cool och visade att han gjorde precis som han ville. Det är bara osäkra människor som desperat klamrar sig fast i det som de anser är de normgivande könsrollerna.

http://www.smb.nu/index.php/militara...ller-modelejon
Citera
2013-09-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Könsroller förändras över tiden och ser olika ut i olika kulturer och ändå lyckas män och kvinnor få till det med varandra. På 1700-talet var männen pudrade, hade hårnät och rosetter och en förfärligt tramsig etikett var mode. Men de fick till det med brudarna ändå.
http://www.smb.nu/index.php/militara...ller-modelejon

Vad som är ännu roligare var väl att riktiga män jobbade med spontangråt! Kvinnor däremot ansågs sakna känslomässigt djup... Då var väl också rosa en mansfärg. Ett exempel (finns flera artiklar på ämnet,)
http://www.dn.se/insidan/andreas-mar...alets-vinnare/

Innan puritanerna omvandlade synen på kvinnan, ansågs väl dessutom kvinnor vara något av sexuella monster...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in