Istället för att gräva ner mig i vem som började med generaliseringar(kommer verkligen inte leda någonvart), eller det faktum att mitt första inlägg inte hade något med att försöka ragga komplimanger och sexuell uppmärksamhet på ett anonymt forum

(Jag tar gärna emot dom av en man vars intresse jag försöker fånga, men jag behöver dem inte och VILL inte ha dem av alla världens män. En man räcker gott!!!), så ska jag göra en insats på att hålla mig lite mer på banan.
Citat:
Ursprungligen postat av
falsksanning
Feminismen kan påverka ekonomin positivt på det viset att vi får fler singelhushåll och att människor mer liknar konsumerande robotar. Det är svårare att påvisa positiva samband.
Feminismen har väl snarare lett till att hushåll med barn faktiskt har två inkomster, vilket inte endast innebär ökad konsumtion utan också starkare motståndskraft i finansiella kriser och om den ena parten förlorat sitt arbete. Dessutom har vi tack och lov ganska begränsat antal äldre kvinnor(skilda eller änklingar) som inte erhåller pension och som nästa generation därmed måste försörja.
Jag är fullt övertygad om att krisen i Spanien vore avsevärt mindre om det inte vore för det faktum att kvinnor inte arbetade på bred front förrän under absoluta slutet på förra seklet.
Citat:
Ursprungligen postat av
falsksanning
Det är bara hjärndöd feministisk retorik att män inte har tagit sitt ansvar för sin avkomma. Bara för att många har haft en typ av ansvarsfördelning där kvinnor stannat hemma med småbarn i något större utsträckning.
ok, jag kan ge dig att det var lite slarvigt uttryckt. Många män har kämpat och kämpar enormt för sina barn. Däremot så lever många barn hos mamman trots att i princip alla skilsmässor i dag slutar med delad vårdnad. Detta beror säkerligen på att kvinnor gärna lägger beslag på den fulla vårdnaden, men också på att vissa män ger upp och förlikar sig med att inte träffa sina barn. Det är faktiskt att INTE ta sitt ansvar!
Skälet till att det är på detta vis tror jag dels beror på att kampen som mamma är den enda "ärofulla" kamp en kvinna kan utöva enligt samhället i stort (enligt vissa är mödraskapet trots allt det enda verkliga värdet en kvinna kan besitta), och att vissa därför febrilt och ibland med skada för barnet håller fast i vårdnaden och utesluter pappan.
Många pappor däremot har växt upp med att höra att de inte kan något om känslor och sociala relationer för att de är män, och har därmed inte fått lära sig att de måste slå tillbaka oavsett om exet är galet eller den nya frun är ointresserad av hans tidigare barn. Eller att helt enkelt bara anstränga sig för en social relation även om det är tufft och obekvämt. Även om det krävs att man samarbetar med sitt ex och måste åka till andra sidan stan för att umgås.
Kampandan och initiativ förmågan som du menar att män har naturligt, dominerar verkligen inte när det gäller sin rätt som förälder eller deras barns rätt till sin pappa.
Men för att citera mig själv(Hybris?

):
Citat:
Ursprungligen postat av
Oinone
Senast nu i veckan konstaterade man i Metro att anmälningar om egenmäktigt förfarande med barn har blivit vanligare och det förklarar man med att män har fått bättre koll på sina egna rättigheter som pappor. Enligt mig är detta en helrätt utveckling som bland annat kommer sig av att samhället i stort börjat utmana könsrollerna, med effekten att hemmet och barnen inte är kvinnors ägodelar.
:
Med andra ord utvecklingen är på väg åt rätt håll och att utmana könsrollerna har säkerligen bidragit till detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
falsksanning
Feminister älskar dock att påpeka att män aldrig tar ansvar, eller att män är våldsverkare, kvinnomisshandlare, våldtäktsmän och mördare.
Jag tror nog snarare att det är mer legitimt för män att komma undan vissa ansvar("han är ju bara en man"), samt att många, däribland på detta forum, ständigt legitimerar våldtäkter( "hon hade kort kjol", "Män har behov", etc) och våld, exempelvis alla dessa tuppfigther på krogen som visserligen kan vara lite underhållande men som faktiskt kostar samhället miljoner. Samhället har hela tiden bortförklaringar för den typen av beteende, baserat på mansrollen.
Samtidigt är det just denna traditionella syn på könsroller, som gör att ingen tar män som utsätts för brott av kvinnor på allvar. Eller att effekten av kvinnlig misshandel inte är så allvarlig bara för att den sällan går så långt som till sjukhus. Till exempel är ju nästan den klassiska Bitchslappen i princip glorifierad som tecken på passion eller på styrka, trots att den faktiskt handlar om ett slag mot någons ansikte.
Om folk inte stirrade sig blinda på vad som händer nedanför naveln så skulle säkerligen antalet våldsbrott och kränkningar minska. Det är alltså inte feminister som är de största förespråkarna för att alla män är farliga av naturen, utan samhället. Feminister är oftast de enda som problematiserar hur könsroller legitimerar både manligt och kvinnligt våld.
Citat:
Ursprungligen postat av
shupra
Jag är såklart för jämställdhet, men allt är inte rättvist. Läst en kurs på Stockholms universitet om att lönen alltid kommer vara 6% (+ -, utan subventioner) lägre för kvinnor av naturliga skäl, då de är sjukskrivna oftare och blir gravida.
Att det blir en 6% lägre lön på grund av frånvaro, är väl inget problem för nån? Så är det ju för alla. Men om det beror på att kvinnor är mer benägna än män att ta hand om sina sjuka barn, eller har bättre deal på arbetsplatsen, eller att kvinnor är okej med att gå hem även om det rör sig om i det närmast om lätt förkylning eller om män går till jobbet trots att de är väldigt sjuka, det skulle säkerligen behöva utredas så småningom. Däremot om kvinnor skulle mota 6 % mindre lön på grund av att de har äggstockar så är det ett problem! There's a difference!