2014-06-16, 15:58
Medlem
TruckUrbans avatar
Var på VC idag och fick en salva utskriven som heter något med fuc.........kortison. Någon som testat? Värt att hämta ut? Den var tydligen mot inflationen.

Problemet jag har är att det inte går att klippa bort "spetsen", gör förjävla ont att böja bort huden. Har baddat med alsoslsprit nu en timme och svullnaden har lagt sig något.
Citera
2014-06-16, 19:11
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Var på VC idag och fick en salva utskriven som heter något med fuc.........kortison. Någon som testat? Värt att hämta ut? Den var tydligen mot inflationen.

Problemet jag har är att det inte går att klippa bort "spetsen", gör förjävla ont att böja bort huden. Har baddat med alsoslsprit nu en timme och svullnaden har lagt sig något.

Jag har haft stora problem med nageltrång på båda stortånaglarna.

Bästa sättet att slippa nageltrång är att inte klippa stor naglarna på stortårna för korta.

Jag fick receptbelagd salva 2 gånger. Fungerade inte. Antingen kan man badda med alsolsprit några gånger dagligen och hoppas nageltrånget växer bort. Mindre nageltrång växer ofta bort.

Det jag kan rekommendera är att man i lokalbedövning klipper ner sidokanten på nageln ända ner t.o.m. nagelroten. Då blir man av med nageltrånget för gott. Det görs på vårdcentral och tar ca 5-7 minuter. Man känner inget eftersom området är helt bedövat. Det kallas Königs operation. Det har fungerat utmärkt för mig. Aldrig fått nageltrång efter det. Det kosmetiska resultatet efter det läkt är ganska bra.

Vad man själv kan göra åt nageltrång:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Nageltrang/
Senast redigerad av E.W. 2014-06-16 kl. 19:15.
Citera
2014-06-16, 21:19
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Jag har haft stora problem med nageltrång på båda stortånaglarna.

Bästa sättet att slippa nageltrång är att inte klippa stor naglarna på stortårna för korta.

Jag fick receptbelagd salva 2 gånger. Fungerade inte. Antingen kan man badda med alsolsprit några gånger dagligen och hoppas nageltrånget växer bort. Mindre nageltrång växer ofta bort.

Det jag kan rekommendera är att man i lokalbedövning klipper ner sidokanten på nageln ända ner t.o.m. nagelroten. Då blir man av med nageltrånget för gott. Det görs på vårdcentral och tar ca 5-7 minuter. Man känner inget eftersom området är helt bedövat. Det kallas Königs operation. Det har fungerat utmärkt för mig. Aldrig fått nageltrång efter det. Det kosmetiska resultatet efter det läkt är ganska bra.

Vad man själv kan göra åt nageltrång:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Nageltrang/
Vad räknas som litet nageltrång?

Min plan är att köra på med alsolspriten och sedan försöka klippa bort nageln som växer innanför skinnet, och underhålla med en bomullstuss då den växer rätt igen. Problemet är att det gör så innihelvete ont.

Kan man, som privatperson, köpa BRA lokalbedövning någonstans?
Citera
2014-06-16, 23:43
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Vad räknas som litet nageltrång?

Min plan är att köra på med alsolspriten och sedan försöka klippa bort nageln som växer innanför skinnet, och underhålla med en bomullstuss då den växer rätt igen. Problemet är att det gör så innihelvete ont.

Kan man, som privatperson, köpa BRA lokalbedövning någonstans?

Släng upp en bild ska vi se.

Din plan låter bra. Boka tid på VC om det inte alls blir bättre inom någon vecka. Ett gammalt knep som sjukvården använde förr, och ibland fortfarande rekommenderar, är bad med grönsåpa. Ca 0,5 dl grönsåpa i 5 liter ljummet/varmt vatten. Bada foten 10 minuter 3 gånger dagligen. Både bakteriedödande och minskar inflammation, vilket i sin tur ger mindre smärta efter några bad. Byt naturligtvis vatten mellan fotbaden.

Den enda lokalbedövning du kan köpa receptfritt är EMLA och Xylocain-salva. Framförallt EMLA bedövar huden mycket bra, men bedövar inget under huden.
Senast redigerad av E.W. 2014-06-16 kl. 23:48.
Citera
2014-06-17, 11:52
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Släng upp en bild ska vi se.

Din plan låter bra. Boka tid på VC om det inte alls blir bättre inom någon vecka. Ett gammalt knep som sjukvården använde förr, och ibland fortfarande rekommenderar, är bad med grönsåpa. Ca 0,5 dl grönsåpa i 5 liter ljummet/varmt vatten. Bada foten 10 minuter 3 gånger dagligen. Både bakteriedödande och minskar inflammation, vilket i sin tur ger mindre smärta efter några bad. Byt naturligtvis vatten mellan fotbaden.

Den enda lokalbedövning du kan köpa receptfritt är EMLA och Xylocain-salva. Framförallt EMLA bedövar huden mycket bra, men bedövar inget under huden.
http://imgur.com/1Rzva5w

Har en ny tid i mitten på juli, men vill fixa själv innan dess. Tack för tipset, det får vi prova!

Skit också.
Citera
2014-06-17, 22:02
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
http://imgur.com/1Rzva5w

Har en ny tid i mitten på juli, men vill fixa själv innan dess. Tack för tipset, det får vi prova!

Skit också.

Nageln är alldeles för långt nerklippt. Det kan bli svårt att lösa utan läkarhjälp.
Citera
2014-06-25, 15:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag har haft nageltrång i drygt 10 års tid men alltid ordnat det själv. I början så varade det men så har jag inte haft på kanske 6-7 år nu. Det blir en ond spiral när man väl fått det, för att ta bort smärtan så petade jag bort nageln på sidan och det var bra ett tag till den började växa ut och det blev dåligt igen.

Häromdagen var jag till en fotvårdare för att ta hand om mina fötter och bad henne kolla på nageltrången och hon sa att jag gjort precis så som man INTE ska göra och klippte, putsade, slipade naglarna och hade sig och sa att jag kunde peta ner en bit bomull mellan nageln och själva köttet.
Det här har jag googlat och det verkar vara en bra metod. Det känns redan bra. Hon sa dessutom att jag hade bra naglar och inte så tjocka, och när jag frågade om jag kanske skulle opererat så sa hon att det absolut inte behövdes.

Så mina råd:
Gå till en fotterapeut av den gamla skolan, gärna en äldre kvinna som gjort det där i 30 år. Det finns massor av småsalonger i städerna. Skippa spa-anläggningar för det här uppdraget.
Upprepa besöken med kanske 6 månaders mellanrum, det är bra för tårna och hela foten att få behandling.
Citera
2014-07-08, 01:19
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Nageln är alldeles för långt nerklippt. Det kan bli svårt att lösa utan läkarhjälp.
Har varit på VC nu. De drog av hela nageln.
Citera
2014-08-10, 17:53
Medlem
nageltrång

Hej!
Jag har fått nageltrång för första gången. Antar att det är för att jag arbetat i för små skor hela sommaren. Gör ont nu så fort jag rör lite. Det är lite blodigt och varar, är även svullet och blått runt nageln och kliar något så fruktansvärt ibland.
Just nu kan jag inte gå i andra skor är foppatofflor.
Haft detta i ca 3 veckor nu..tror jag iallafall..

har läst att man kan försöka lägga mellan bomull och allt sånt men det går inte då hela sidan av nageln sitter inne i huden och det gör för ont för att ens försöka.

Kan detta läka av sig själv nu när jag går i bättre skor? Eller vad ska jag annars göra? Får smällar på tån varje dag både på jobbet och hemma och minsta lilla gör jätte ont, hur jobbigt som helst....
Citera
2014-08-10, 18:30
Medlem
Har haft det ett flertal gånger och har även "opererat" två gånger. Jag har testat med bomull och andra sätt men för mig har det inte hjälpt.

Nageln har ju vuxit in i köttet så den enda lösningen för mig har varit att gå till läkaren. Sök lite på nätet så finner du säkert några råd som kan hjälpa. Använd bättre skor och låt de gå några dagar och se om det blir bättre. Annars skulle jag råda dig att gå och få de undersökt.
Citera
2014-08-10, 23:16
Medlem
Hej! Testa först att badda in den onda nageln i alsolsprit från en bomullstuss, elr liknande. Låt tussen sitta kvar så länge som möjligt. Upprepa i ca 2 dygn, kanske ha nåt plåster elr liknande, nåt som håller kvar tussen med alsolsprit iaf. Sen tror jag att det lättar med det onda, elr vet, rättare sagt! Sen kan du bestämma hur du vill gå vidare utan alltför mycket smärta, lycka till! p.s: Alsolsprit finns på apoteket.
Citera
2014-08-11, 21:22
Medlem
E.W.s avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem