• 1
  • 2
2013-08-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Ja så går det när man väljer den billigaste polack firman kanske ja, man får det man betalar för, å de som väljer bottenskrapet får fan skylla sig själva, är själv snickare å har aldrig haft en missnöjd kund. Å alla är precis som du i början , sedan när jobbet e klart så står dom där å halvt gråter av lycka.

Finna lika mkt fusk inom andra branscher , bara att bygg e fan så mkt mer uppmärksammat. Du e väll en sån som sitter å glor på äntligen hemma å dyrkar Timell å allt han säger å gör! Det finns så jävla många seriösa byggare / företag. Synd att okunniga som du ens ska yttra sig

OnT: han menade väll 2k/dag a gubbe!?

De byggarbetare, plåtslagare, hantverkare och snickare jag känner är inget bottenskrap när det kommer till priserna de tar eller kvalitén på jobben de utför. När jag själv i unga år sommarjobbade hos en mer ansedd hantverkare (ägde flera tävlingshästar och dylikt) var det samma visa som TS berättar om.

Nu säger jag inte att det inte finns hederliga arbetare inom yrket, för det finns det. Men generellt är det dock den mest genomruttna bransch jag lärt känna. Då jag aldrig använt mig eller känner några polacker kan jag inte uttala mig om dessa men jag tror fanme de har bättre arbetsmoral, eller i alla fall lika horribel.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-08-02 kl. 22:36.
Citera
2013-08-02, 22:38
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Han får väl 80/89 kr i timmen av arbetsgivaren. Det är inte fackmässigt gjort och lärlingar ska inte räknas som yrkesarbetare. Har du två YA hemma ska du inte betala för lärlingen. Sen behöver inte idioterna som jobbar hos dig ha yrkesbevis men det är en annan sak.
Citera
2013-08-02, 22:48
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Du tycker alltså att det är rimligt att betala fullpris för en elev under upplärning när du kunde ha fått en erfaren yrkesman som förmodligen gjort klart jobbet snabbare? Ser du inte bristen av logik i det?

Haha såklart ja ser logiken i det! Men försökte bara förklara i hur byggaren kanske tänkt !
Såklart ska han inte debitera fullpris för en praktikant ! Men ja kan säga att lärlingar brukar firmor ta fullbetalt för fast de int bör göra det, även de "seriösa" firmorna ! Så de kommer man sällan ifrån å de av egna erfarenheter.
Citera
2013-08-02, 22:55
Medlem
Citat:
Haha såklart ja ser logiken i det! Men försökte bara förklara i hur byggaren kanske tänkt !
Såklart ska han inte debitera fullpris för en praktikant ! Men ja kan säga att lärlingar brukar firmor ta fullbetalt för fast de int bör göra det, även de "seriösa" firmorna ! Så de kommer man sällan ifrån å de av egna erfarenheter.

I ditt förra inlägg prisade du din bransch till skyarna och nu påstår du att de mer seriösa aktörerna gör saker de inte bör göra och i samma veva ger din text lite "det är vad det är" mentalitet.

Till TS, stå på dig och argumentera klart och tydligt. Kontakta jurist om det så skulle behövas.

"Konsumenttjänstlagen och pris
Ursprungspriset ni kommit överens om får inte stiga med mer än 15 procent under arbetets gång. Konsumenttjänstlagen säger också att du på begäran ska få en räkning som tydligt talar om vilka olika kostnader som rör vilka delar av arbetet. Lagen säger också att du måste tillfrågas innan hantverkaren beslutar om tilläggsarbete utöver det ni redan avtalat om.
Om du vill avbeställa tjänsten innan arbetet är slutfört måste du ändå betala för det arbete som redan har gjorts samt eventuellt också betala för att hantverkaren inte kunnat skaffa sig nya uppdrag under tiden denne räknade med att arbeta åt dig."

http://byggmentor.se/bygga-nytt/kons...lagen+och+pris
Citera
2013-08-02, 22:56
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Nej jag tror inte hen fattar det. Hen kan inte ens stava till VÄL och då säkert ännu mindre räkna.

OnT
Hantverkare skall man hålla jäkligt kort och ha allt skrivit och avtal klara när man väl anlitar dem.
För övrigt TS så kan du upplysa snickaren om konsumenttjänstlagen och han inte kan avvika mer från sitt ursprungliga pris med mer än max några procent. Vill de krydda räkningen så är det bara för dig att neka och ta kontakt med jurist.

Hantverkare idag är vår tids zigenare

Skriver från mobil därav diverse stavfel pga autokorrekt! Resten av ditt inlägg orkar ja inte ens kommentera, du verkar inte ens de minsta insatt eller kunnig.

Kan garantera att de e lika smutsigt bland kunder som anlitar byggare också , försöker lura till sig gratisarbeten å dyl. De e bara de att alla som kollar på Timell (pajas) tror på han.
Citera
2013-08-02, 22:56
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Vilka firmor är seriösa?
Citera
2013-08-02, 22:58
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
I ditt förra inlägg prisade du din bransch till skyarna och nu påstår du att de mer seriösa aktörerna gör saker de inte bör göra och i samma veva ger din text lite "det är vad det är" mentalitet.

Till TS, stå på dig och argumentera klart och tydligt. Kontakta jurist om det så skulle behövas.

"Konsumenttjänstlagen och pris
Ursprungspriset ni kommit överens om får inte stiga med mer än 15 procent under arbetets gång. Konsumenttjänstlagen säger också att du på begäran ska få en räkning som tydligt talar om vilka olika kostnader som rör vilka delar av arbetet. Lagen säger också att du måste tillfrågas innan hantverkaren beslutar om tilläggsarbete utöver det ni redan avtalat om.
Om du vill avbeställa tjänsten innan arbetet är slutfört måste du ändå betala för det arbete som redan har gjorts samt eventuellt också betala för att hantverkaren inte kunnat skaffa sig nya uppdrag under tiden denne räknade med att arbeta åt dig."

http://byggmentor.se/bygga-nytt/kons...lagen+och+pris

Haha säger bara att nästan alla firmor tar ut fullpris för lärlingar också , å de e upp till arbetsgivarn vad han vill debitera för gubbarna , å de går kunderna med på iom att dom skriver avtal ! De e så de är bara
Citera
2013-08-02, 23:00
Medlem
Just ja, glömde påpeka en annan viktig del utav konsumentköplagen.

"Under arbetets gång ska hantverkaren informera dig om det krävs tilläggsarbete som innebär förändringar i kostnad eller resultat."

Hittade även detta som kanske är till lite hjälp.

"Löpande pris
Ett alternativ till fast eller ungefärligt pris är löpande pris. Då betalar du per timme. Tänk på att komma överens om (avtala) timpriset. Det går att kombinera löpande pris med ett takpris. Då betalar du per timme, men max upp till det pris ni satt som takpris. Oavsett om arbetet skulle ta längre tid så är det takpriset som gäller. Oavsett vilken prissättning ni väljer - se till att få prisuppgiften skriftligt. I prisuppgiften ska moms ingå.

Inget avtalat pris
Om inget pris är avtalat är du skyldig att betala vad hantverkaren kräver under förutsättning att det är skäligt. För att ta reda på vad som är skäligt pris kan till exempel jämförelse ibland göras med vad andra hantverkare inom samma arbetsområde tar betalt för motsvarande tjänst. Tänk då på att jämföra med flera olika hantverkare för att se vad som kan vara ett rimligt pris. Om det pris som hantverkaren kräver av dig inte är skäligt kan du betala vad du anser är skäligt och framföra invändningar mot det krävda priset.

Avtalat timpris
Om du har kommit överens med din hantverkare om ett timpris och din hantverkare kräver betalt för onormalt många timmar efter utfört arbete, kan du också jämföra motsvarande tjänst hos andra hantverkare för att hitta ett pris som är rimligt.

Observera att hantverkaren har rätt att ta betalt för tid som inte direkt har med själva hantverksarbetet att göra som till exempel förberedelsearbete av olika slag såsom inköp av material."

http://www.alltombostad.se/pris-och-...176/nyhet.html

Om jag var du skulle jag helt enkelt betala för de timmar han utfört och ni kommit överens om, dvs. runt 10 tusen och betala max 15% utöver det överenskomna priset på material. Vill han ha mer kontaktar du en jurist.

Antal timmar bör rimligen tolkas som den tid det tagit att utföra projektet/bygget, inte antal timmar i total arbetskraft. Således är det helt irrelevant om 1,2 eller 10 personer har jobbat på bygget om ni kommit överens om 2000:- / arbetsdag.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-08-02 kl. 23:12.
Citera
2013-08-02, 23:16
Bannlyst
Jag har varit i samma position. Vi skulle måla om huset, så vi anlitade två hantverkare. Den ena hantverkaren var ägaren av företaget och den andra var hans son, utan utbildning. Det fanns ingen bestämd tid på hur lång tid det skulle ta, men att det skulle gå så fort som möjligt eftersom att vi betalar i timmen. Det slutade med att det för det mesta var sonen som målade. Sonen gjorde inga fel eller dylikt, det blev jättebra, det var bara det att det tar tre gånger så lång tid för honom att måla om huset än ifall en utbildad målare skulle göra det. Det slutade med att vi inte behövde betala fullt pris för jobbet.
Citera
2013-08-03, 08:42
Medlem
Audumlas avatar
Tack för alla tips!
Vi hörde aldrig ett ord om killen innan han dök upp, det sas inget om att de skulle vara två stycken.
Vi kan tänka oss att betala en del för hans arbete, men inte 400 i timmen.
Sen är det som någon skriver inte bara tiden hantverkaren är här, utan åka och köpa grejer är ju också arbetstid.
Det jobbiga är att hantverkaren antagligen inte kommer att göra klart om han blir sur... Usch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in