• 1
  • 2
2013-08-01, 18:45
Bannlyst
HejHej! Ja som rubriken lyder så vill jag alltså söka till Polishögskolan. Jag tar studenten i vår och kommer alltså vara 19 år om jag söker till hösten 2014. Jag vet att det är jäkligt få under 20 bast som kommer in, men man kan väl lika gärna börja tidigt? Chanserna att gå vidare borde ju bli större för varje gång man söker! På polisens hemsida har jag kollat upp mycket vad som behövs för att bli snut, dvs. fullgod syn, bra hörsel, simkunnig osv. Allt detta har/kan jag. Inte heller kommer de fysiska testerna bli några problem om jag nu tar mig dit.

Men det är några saker som jag inte riktigt tycker framgår på hemsidan, och som jag därför hoppas att ni kan hjälpa mig med. Vilka är dom olika stegen från de att man har bestämmt sig för att söka, tills man blir antagen på högskolan? Är de nåt steg som alla kommer till? Hur börjar man från första början? Hur stor roll spelar ens betyg?(har mediokra betyg. blir runt 19 med full merit skulle jag tro.) Är de bra om man har läst kurser på högskola tidigare? Hur stor roll spelar tidigare arbetserfarenhet? Tar dom hänsyn till högskoleprovresultat?(bara gjort de 1 gång, men då fick jag 1.3 Ska fortsätta göra de varje vår och höst tills jag e nöjd)

Vet att det var något mer jag skulle fråga, men kommer inte på de nu haha. Men den som svarar är guld värd! Tack på förhand!
Senast redigerad av BendingSwine 2013-08-01 kl. 18:48.
Citera
2013-08-01, 18:52
Bannlyst
Finns flera hundra trådar om ämnet om man söker runt lite på nätet.

Du söker -> din ansökan blir förhoppningsvis behörig (cirka 8.000 stycken) -> du går vidare till fystesterna eller inte (cirka 2.000 stycken) -> du går vidare till rekryteringsmyndigheten eller inte (cirka 900 stycken) -> du blir antagen eller inte (cirka 250 stycken).

Jag tror personlig mognad, arbetslivserfarenhet och språkkunskaper/högskolepoäng är viktiga saker man kollar på. I den ordningen.

Lycka till. Du lär få söka ett par gånger innan du kommer in. Du är alldeles för ung.
Citera
2013-08-01, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Finns flera hundra trådar om ämnet om man söker runt lite på nätet.

Du söker -> din ansökan blir förhoppningsvis behörig (cirka 8.000 stycken) -> du går vidare till fystesterna eller inte (cirka 2.000 stycken) -> du går vidare till rekryteringsmyndigheten eller inte (cirka 900 stycken) -> du blir antagen eller inte (cirka 250 stycken).

Jag tror personlig mognad, arbetslivserfarenhet och språkkunskaper/högskolepoäng är viktiga saker man kollar på. I den ordningen.

Lycka till. Du lär få söka ett par gånger innan du kommer in. Du är alldeles för ung.

Går alla till fystesterna vars ansökan är behörig?
Arbetserfarenhet är de dåligt med. Talar flytande engelska och tyska.(och svenska klart).
Då kan de ju vara smart att läsa enskilda kurser på universitetet under tiden man söker till PHS då. För att sedan kunna krydda sitt CV med dessa.
Tips på bra kurser? Psykologi kanske? Intressant också
Citera
2013-08-01, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BendingSwine
Går alla till fystesterna vars ansökan är behörig?
Arbetserfarenhet är de dåligt med. Talar flytande engelska och tyska.(och svenska klart).
Då kan de ju vara smart att läsa enskilda kurser på universitetet under tiden man söker till PHS då. För att sedan kunna krydda sitt CV med dessa.
Tips på bra kurser? Psykologi kanske? Intressant också

Som jag skrev tidigare går cirka 2.000 vidare till de fysiska testerna. Jag hade nog börjat arbeta, skaffa mig lite arbetslivserfarenhet, rest och efter något år strölöst någon kurs på Universitetet. Tror det är positivt att arbeta med barn, arbeta i grupp och i stressade miljöer. Kurser som kan vara bra att läsa är psykologi, juridik, kommunikation mm. Försök även skaffa något på ditt CV som gör att du viker ut från mängden.
Citera
2013-08-01, 19:48
Medlem
Jag antar att BendingSwine har hört talas om bent cops?
Citera
2013-08-01, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Som jag skrev tidigare går cirka 2.000 vidare till de fysiska testerna. Jag hade nog börjat arbeta, skaffa mig lite arbetslivserfarenhet, rest och efter något år strölöst någon kurs på Universitetet. Tror det är positivt att arbeta med barn, arbeta i grupp och i stressade miljöer. Kurser som kan vara bra att läsa är psykologi, juridik, kommunikation mm. Försök även skaffa något på ditt CV som gör att du viker ut från mängden.

Oj sorry läste lite slarvigt! Fan du sitter inne på många bra tips du! Tackar som bara den!
Citera
2013-08-01, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag antar att BendingSwine har hört talas om bent cops?

Whaaat? Haha ne faktiskt inte! Vad är de?
Citera
2013-08-01, 19:58
Medlem
Citat:
Whaaat? Haha ne faktiskt inte! Vad är de?
En bent cop är en korrumperad polis. Ett passande namn du har valt som din framtida arbetsgivare säkert kommer att uppskatta och inte alls lägga dig till last. Du vet väl att folk blivit av med jobbet pga sociala medier och för vad de har skrivit på bloggar och sånt?
Citera
2013-08-01, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
En bent cop är en korrumperad polis. Ett passande namn du har valt som din framtida arbetsgivare säkert kommer att uppskatta och inte alls lägga dig till last. Du vet väl att folk blivit av med jobbet pga sociala medier och för vad de har skrivit på bloggar och sånt?

Hahahha, jo självklart har jag hört detta! Är därför alltid noga med vad jag skriver var. Trodde dock inte de namnet jag fick automatiskt på min XBOX-profil första gången jag köpte XBOX skulle leda till några framtida problem, nämligen BendingSwine26😄
Citera
2013-08-01, 20:53
Bannlyst
Citat:
Oj sorry läste lite slarvigt! Fan du sitter inne på många bra tips du! Tackar som bara den!

Lugners, bara fråga om du undrar någonting!
Citera
2013-08-01, 21:44
Medlem
nån som vet ifall man kan bli polis eller väktare om man har suttit på psyket?
Citera
2013-08-01, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
nån som vet ifall man kan bli polis eller väktare om man har suttit på psyket?

Ingen aning, intressant fråga dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in