HejHej! Ja som rubriken lyder så vill jag alltså söka till Polishögskolan. Jag tar studenten i vår och kommer alltså vara 19 år om jag söker till hösten 2014. Jag vet att det är jäkligt få under 20 bast som kommer in, men man kan väl lika gärna börja tidigt? Chanserna att gå vidare borde ju bli större för varje gång man söker!

På polisens hemsida har jag kollat upp mycket vad som behövs för att bli snut, dvs. fullgod syn, bra hörsel, simkunnig osv. Allt detta har/kan jag. Inte heller kommer de fysiska testerna bli några problem om jag nu tar mig dit.
Men det är några saker som jag inte riktigt tycker framgår på hemsidan, och som jag därför hoppas att ni kan hjälpa mig med. Vilka är dom olika stegen från de att man har bestämmt sig för att söka, tills man blir antagen på högskolan? Är de nåt steg som alla kommer till? Hur börjar man från första början? Hur stor roll spelar ens betyg?(har mediokra betyg. blir runt 19 med full merit skulle jag tro.) Är de bra om man har läst kurser på högskola tidigare? Hur stor roll spelar tidigare arbetserfarenhet? Tar dom hänsyn till högskoleprovresultat?(bara gjort de 1 gång, men då fick jag 1.3

Ska fortsätta göra de varje vår och höst tills jag e nöjd)
Vet att det var något mer jag skulle fråga, men kommer inte på de nu haha. Men den som svarar är guld värd!

Tack på förhand!