2013-07-30, 23:47
Bannlyst
Låt oss säga att jag går förbi någons tomt, varvid en hund (schäfer, rottweiler osv.) kommer ut och ser mig att jag gått förbi deras tomt, jag inser att det inte finns någon väg mer och beslutar mig för att gå tillbaka. Om jag går förbi tomten, kommer hunden att börja bli aggressiv och springa mot mig? Hur ska jag hantera mig själv? Bör man springa eller ska man bara stå still eller vad fan ska man göra för att hindra hunden från att bitas? Man vet aldrig om schäfern är snäll eller aggressiv, då många har dåliga erfarenheter av dessa.

Hur kan i så fall staten tillåta att det finns stora hundar överhuvudtaget? Som t.ex. schäfrar, som oavsett uppfostran kan dampa ur ibland och hoppa på någon oskyldig pojke.
Citera
2013-07-30, 23:55
Medlem
Om du ger fan i att få in på deras tomt kommer hunden inte kunna göra ett dugg. Jag håller däremot med dig om att vem som helst inte borde få ha så stora och farliga djur på tomten, händer ju titt som tätt att de smiter iväg.
Citera
2013-07-30, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
Om du ger fan i att få in på deras tomt kommer hunden inte kunna göra ett dugg. Jag håller däremot med dig om att vem som helst inte borde få ha så stora och farliga djur på tomten, händer ju titt som tätt att de smiter iväg.
Nej, jag går inte in i deras tomt, utan precis förbi deras tomt på vanlig väg... så lyder scenariot.
Citera
2013-07-31, 00:06
Medlem
Summerbirds avatar
Definitivt inte springa.

Om hunden kommer ända fram till dig och verkar aggressiv, stanna upp, vänd dig mot hunden, gör dig stor och ryt till och stampa hårt i backen.

Nu hör det väl till undantagen att man ska behöva freda sig mot en hund. Har de hunden lös så går det säkert folk förbi där titt som tätt utan att det händer något. Det är nog mest du som är rädd (vilket går att läsa ur ditt inlägg). Men jag vet att det kan vara obehagligt med stora hundar som t ex schäfer som vaktar innanför ett staket osv. När de skäller riktigt argt tycker jag också att det är lite obehagligt. Och lite smådålig stil av ägarna att hålla hundar så i ett villaområde när folk måste gå förbi på gatan...

Jag har dock aldrig råkat ut för något. Det är värre om man har hund med sig själv, för då får man vara rädd för sin egen hunds säkerhet. Det är betydligt vanligare att en hund attackerar en annan hund än en människa.
Citera
2013-07-31, 00:08
Medlem
Napis avatar
Finns det nåt hinder du kan ta dig över som inte hunden kan är det vad du ska sikta på.
Finns det ingenting att hoppa över bör du stå still, för springa ifrån en hund gör du inte och triggar bara mer jaktinstinkt.
Citera
2013-07-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Låt oss säga att jag går förbi någons tomt, varvid en hund (schäfer, rottweiler osv.) kommer ut och ser mig att jag gått förbi deras tomt, jag inser att det inte finns någon väg mer och beslutar mig för att gå tillbaka. Om jag går förbi tomten, kommer hunden att börja bli aggressiv och springa mot mig? Hur ska jag hantera mig själv? Bör man springa eller ska man bara stå still eller vad fan ska man göra för att hindra hunden från att bitas? Man vet aldrig om schäfern är snäll eller aggressiv, då många har dåliga erfarenheter av dessa.

Hur kan i så fall staten tillåta att det finns stora hundar överhuvudtaget? Som t.ex. schäfrar, som oavsett uppfostran kan dampa ur ibland och hoppa på någon oskyldig pojke.

ägaren hålls ansvarig även fast han inte är med om hunden biter

nå din första fråga..... du måste gå förbi en stor hund med skrämmande namn "rottweiler, schäfer, kavkaskaja ovtjarka" eller liknande utmana inte ödet gå inte förbi om du inte känner dig säker. ropa efter ägaren försök hålla dig passiv dvs stå still ha inte ögonkontakt med hunden för länge dvs utmana inte dra dig undan.

attackerar hunden.... tokrusar försök bjuda hunden möjlighet att bita mot din ena underarm din fria hand kör du in under käkpartiet på hunden så lång in du kan överrumpla nu hunden fort som fan tryck ner armen du har i hans mun innåt allt du kan samtidigt som du med andra handen stryper hunden genom att nypa ihop handen runt struphuvudet som du ganska lätt borde känna var det är...... hunden kommer försöka trycka bort dig så lägg all din kroppsvikt på hunden å försök pressa dig ner mellan hundens ben så han inte kommer åt att trycka upp dig håll kvar tills hundjäveln slappnar av helt å jävla hållet både trycket mot munnen och trycket mot strupen man ser å känner klart å tydligt när hunden ger upp å bara slappnar av håll kvar en stund släpp sedan försiktigt upp har hunden gett sig ligger han blickstilla med svansen mellan benen å rör sig inte.......

så nu är det bara ägaren som ska ha sig samma behandling för han e ju uppenbarligen helt jävla korkad som lämnar sin hund utan uppsikt.........

skämt å sido lite olika hur situationen är men ungefär så gjorde jag när en tokig stövare inte gick å hantera på annat sätt.....
Citera
2013-07-31, 00:21
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajdz0r
ägaren hålls ansvarig även fast han inte är med om hunden biter

nå din första fråga..... du måste gå förbi en stor hund med skrämmande namn "rottweiler, schäfer, kavkaskaja ovtjarka" eller liknande utmana inte ödet gå inte förbi om du inte känner dig säker. ropa efter ägaren försök hålla dig passiv dvs stå still ha inte ögonkontakt med hunden för länge dvs utmana inte dra dig undan.

attackerar hunden.... tokrusar försök bjuda hunden möjlighet att bita mot din ena underarm din fria hand kör du in under käkpartiet på hunden så lång in du kan överrumpla nu hunden fort som fan tryck ner armen du har i hans mun innåt allt du kan samtidigt som du med andra handen stryper hunden genom att nypa ihop handen runt struphuvudet som du ganska lätt borde känna var det är...... hunden kommer försöka trycka bort dig så lägg all din kroppsvikt på hunden å försök pressa dig ner mellan hundens ben så han inte kommer åt att trycka upp dig håll kvar tills hundjäveln slappnar av helt å jävla hållet både trycket mot munnen och trycket mot strupen man ser å känner klart å tydligt när hunden ger upp å bara slappnar av håll kvar en stund släpp sedan försiktigt upp har hunden gett sig ligger han blickstilla med svansen mellan benen å rör sig inte.......

så nu är det bara ägaren som ska ha sig samma behandling för han e ju uppenbarligen helt jävla korkad som lämnar sin hund utan uppsikt.........

skämt å sido lite olika hur situationen är men ungefär så gjorde jag när en tokig stövare inte gick å hantera på annat sätt.....

Du verkar ju onekligen van vid hundattacker

Men du skall få erbjudandet att komma hem till mig och min tomt och prova knepet med underarmen, struphuvudet m.m på min Rottweiler. Du kan även få prova att stampa argt i marken och ryta åt hunden innan (som någon tok-jävel i tråden föreskrev).

Jag har tränat min hund att vakta hustomten och han har aldrig ALDRIG lämnat tomten, dock är han tränad till att bita och hålla fast personen ifråga som försöker ta sig in till mig. Jag har även tränat honom sedan unghundsstadiet att bita ännu hårdare om personen han biter skriker eller slår efter honom.

Varför har jag då tränat min hund till detta? jo för att jag inte vill ha "kreti och pleti" på min hustomt eller vårt område. Folk som bor i min närhet vet om att jag har en stor arg jäkla hund, vill bekanta komma hem till mig är de välkomna men de vet om att de ringer innan.

jo jag vet också om att jag är skadeståndsskyldig till om han biter någon. men den smällen tar jag gärna.

Vill du ha ett seriöst tips om hur du skyddar dig, så slå aldrig efter en hund med pinne eller käpp. Sparka den hellre i så fall mot revbenen där den är som känsligast och ropa därefter på ägaren och gör en anmälan. lösspringande hundar är inte ok på gatan.
Citera
2013-07-31, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Du verkar ju onekligen van vid hundattacker

Men du skall få erbjudandet att komma hem till mig och min tomt och prova knepet med underarmen, struphuvudet m.m på min Rottweiler. Du kan även få prova att stampa argt i marken och ryta åt hunden innan (som någon tok-jävel i tråden föreskrev).

Jag har tränat min hund att vakta hustomten och han har aldrig ALDRIG lämnat tomten, dock är han tränad till att bita och hålla fast personen ifråga som försöker ta sig in till mig. Jag har även tränat honom sedan unghundsstadiet att bita ännu hårdare om personen han biter skriker eller slår efter honom.

Varför har jag då tränat min hund till detta? jo för att jag inte vill ha "kreti och pleti" på min hustomt eller vårt område. Folk som bor i min närhet vet om att jag har en stor arg jäkla hund, vill bekanta komma hem till mig är de välkomna men de vet om att de ringer innan.

jo jag vet också om att jag är skadeståndsskyldig till om han biter någon. men den smällen tar jag gärna.

Vill du ha ett seriöst tips om hur du skyddar dig, så slå aldrig efter en hund med pinne eller käpp. Sparka den hellre i så fall mot revbenen där den är som känsligast och ropa därefter på ägaren och gör en anmälan. lösspringande hundar är inte ok på gatan.

nja inte direkt van blivit attackerad en gång på riktigt och de var en stövare men levt hela mitt liv med stora hundar mycket kamplekar och har även agerat figurant där skyddshundar tränats.... nå en tränad hund släpper ju och håller kvar dig på plats om du bara står stilla gör den alltså ingenting.... å de gör väl din rottis med eller hur ;-)
Citera
2013-07-31, 00:44
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
nja inte direkt van blivit attackerad en gång på riktigt och de var en stövare men levt hela mitt liv med stora hundar mycket kamplekar och har även agerat figurant där skyddshundar tränats.... nå en tränad hund släpper ju och håller kvar dig på plats om du bara står stilla gör den alltså ingenting.... å de gör väl din rottis med eller hur ;-)

Om det du säger stämmer och du varit med och tränat skydd så vet du om att hunden fortsätter att slita i din arm tills det att jag skriker kommandot "stilla" till dig. När du då väl står still så släpper hunden greppet när jag säger "loss".

Finns inte jag med på platsen så fortsätter hunden att bita och slita dig i armarna. Jum er du fäktar ju roligare och hårdare biter hunden.
Citera
2013-07-31, 00:56
Medlem
Imperors avatar
Armarna i kors över bröstet med händerna i armhålorna och vänd dig bort från hunden. Detta är allmänt vedertagen kunskap om hur man klarar ett "hundangrepp". Du gör dig så "ohotande" som möjligt och OM hunden ändå biter dig så är det i lår eller rumpa där det finns mycket vävnad som skyddar mot allvarliga skador.
Som sagt ska du absolut inte springa, ingen kan springa ifrån en hund och det tenderar enbart att trigga jaktinstinkter. Du kan dock röra dig långsamt bort från hundens "revir"/tomten för att visa att du inte är en inkräktare.

Att erbjuda armen och trycka emot kanske kan funka för någon som vet vad de sysslar med, men är verkligen inget jag skulle rekommendera! (Själv skulle jag sannolikt göra något liknande, men då är jag också väldigt erfaren och skulle inte göra det i en situation då jag inte kände mig säker på att kunna övermanna hunden). Vad man måste förstå är att "kamplek" med en hund man känner är något helt annat än en skarp situation! En del skarpa hundar, särskilt sådana som är någon storlek större än Schäfer, struntar i armen och går efter skrev eller mage istället...

Vad gäller frågan om hur "Staten" kan tillåta stora hundar så är det ju en frihet efter ansvar och de som inte kan kontrollera sina hundar blir av med dem. Verkligheten är dock att det är en överväldigande majoritet av dessa hundar som är väluppfostrade och helt fungerande, oftast älskade familjemedlemmar. Bara en försvinnande liten del skaffas av olämpliga ägare som inte kan eller vill uppfostra dem ordentligt.
Citera
2013-07-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Om det du säger stämmer och du varit med och tränat skydd så vet du om att hunden fortsätter att slita i din arm tills det att jag skriker kommandot "stilla" till dig. När du då väl står still så släpper hunden greppet när jag säger "loss".

Finns inte jag med på platsen så fortsätter hunden att bita och slita dig i armarna. Jum er du fäktar ju roligare och hårdare biter hunden.

tränar du din hund till att attackera passiva objekt? hmmm
Citera
2013-07-31, 01:29
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
tränar du din hund till att attackera passiva objekt? hmmm

Ja, folk som tagit sig in på områden där de inte skall vara.
Då hunden tidigare varit min tjänstehund ingick det lite i utbildningen att få hunden till att hålla kvar personen ifråga.

På vilket sätt tycker du detta är "hmmm"??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in