• 1
  • 2
2013-07-30, 23:45
Medlem
Dejvishs avatar
Är fortfarande ganska färsk på Mac & OS X men lär mig nåt nytt varje dag

Har två frågor som jag hoppas nån kan svara på,

1. Varje gång jag ska stänga av min MBP så frågar den först om jag verkligen vill stänga den och undrar om det går att plocka bort denna rutan så att jag inte blir frågad om detta varje gång?

2. Varje gång jag öppnar ett program som inte är nedladdat via appstore frågar datorn om jag verkligen vill öppna detta program, undrar även här om man kan stänga av denna funktion?

Tacksam för svar
Citera
2013-07-30, 23:57
Medlem
1. Det finns ingen inställning för detta [edit, fanns visst nedan], vill du verkligen ha det? Det vore drygt att råka klicka på Stäng Av av misstag så allt du inte hinner spara raderas. Du behöver inte stänga av din MBP om det bara är över natten eller några dagar, fäll bara ihop locket.

2. Äpple-Systeminställningar-Säkerhet
Citera
2013-07-30, 23:57
Medlem
1. Använder du avstängningsknappen i Apple-menyn? Om du håller in alt-knappen ser du att tre punkterna försvinner. Det betyder att ingen dialogruta visas. Detta gäller på andra ställen i OS X också.

Edit: ett snabbare sätt är att använda kortkommandot ctrl + alt + cmd + eject, då stängs datorn av.

För övrigt tycker jag det är onödigt att stänga av datorn hela tiden. Viloläget duger bra, jag startar om datorn bara när jag måste.

2. Tror inte det, så vitt jag vet fanns den varningsrutan innan App Store.

Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome

2. Äpple-Systeminställningar-Säkerhet
Syftar du på Gatekeeper-inställningen? Jag tror TS vill få bort själva varningsrutan, inte att icke-App Store program inte kan köras alls. Jag har Gatekeeper inställt på mellanläge men får upp en varningsruta ändå. Om man har Gatekeeper på hårdaste läget (endast App Store) är dialogrutan inte av varningskaraktär, utan istället kan man inte köra programmet alls.
Senast redigerad av Xe89 2013-07-31 kl. 00:03.
Citera
2013-07-31, 01:11
Medlem
Dejvishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
1. Använder du avstängningsknappen i Apple-menyn? Om du håller in alt-knappen ser du att tre punkterna försvinner. Det betyder att ingen dialogruta visas. Detta gäller på andra ställen i OS X också.

Ja, jag använder "stäng av" knappen i apple-menyn.
Förstår inte riktigt vad du menar med att hålla inne alt-knappen, när jag gör det?
Citera
2013-07-31, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejvish
Förstår inte riktigt vad du menar med att hålla inne alt-knappen, när jag gör det?
Peka på "Stäng av..." i apple-menyn och tryck på alt. Då försvinner prickarna i texten och det står bara "Stäng av".
Citera
2013-07-31, 19:15
Medlem
Citat:
Det spelar inte så stor roll. Du kan börja hålla in knappen innan du trycker på äpplet. Eller så kan du trycka på äpplet för att få fram menyn och därefter hålla in alt.
Citera
2013-08-01, 11:41
Medlem
Dejvishs avatar
Det funkade kanonbra, tack för tipsen Xe89 & Enkelfnutt
Citera
2013-08-01, 13:53
Medlem
Dejvishs avatar
Har en fråga till som rör synkning av bilder från iTunes till iPhone,

Låt säga att jag har en mapp på datorn som heter bilder och i denna mappen finns 5 st undermappar med bilder i varje mapp. Om jag väljer att då peka på mappen bilder i iTunes så kommer ju alla bilder att hamna i en hög på iPhone, finns det nåt sätt som gör att iTunes kan synka över bilderna med undermapparna inkluderade så att bilderna hamnar för sig som dom ligger på datorn?
Citera
2013-08-01, 14:25
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Har en fråga till som rör synkning av bilder från iTunes till iPhone,

Låt säga att jag har en mapp på datorn som heter bilder och i denna mappen finns 5 st undermappar med bilder i varje mapp. Om jag väljer att då peka på mappen bilder i iTunes så kommer ju alla bilder att hamna i en hög på iPhone, finns det nåt sätt som gör att iTunes kan synka över bilderna med undermapparna inkluderade så att bilderna hamnar för sig som dom ligger på datorn?
Nädå. Om du väljer att synka en mapp som har undermappar innehållandes bilder så kommer varje undermapp bli ett eget album på din telefon

Edit: Det gäller bara om du alltså har en mapp som i sin tur innehåller fem mappar. Om du har för djupa lager med mappar vet jag inte hur iTunes hanterar det.
Senast redigerad av Joomla 2013-08-01 kl. 14:28.
Citera
2013-08-01, 14:53
Medlem
Dejvishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Nädå. Om du väljer att synka en mapp som har undermappar innehållandes bilder så kommer varje undermapp bli ett eget album på din telefon

Edit: Det gäller bara om du alltså har en mapp som i sin tur innehåller fem mappar. Om du har för djupa lager med mappar vet jag inte hur iTunes hanterar det.

Ok, för jag testade precis innan att synka en mapp och då hamnade alla bilder i en hög/album och inte under respektive undermapp, kanske jag gjorde nåt fel?
Citera
2013-08-01, 15:19
Medlem
Citat:
Är fortfarande ganska färsk på Mac & OS X men lär mig nåt nytt varje dag

Har två frågor som jag hoppas nån kan svara på,

1. Varje gång jag ska stänga av min MBP så frågar den först om jag verkligen vill stänga den och undrar om det går att plocka bort denna rutan så att jag inte blir frågad om detta varje gång?

2. Varje gång jag öppnar ett program som inte är nedladdat via appstore frågar datorn om jag verkligen vill öppna detta program, undrar även här om man kan stänga av denna funktion?

Tacksam för svar

1. Stäng in av din MBP sätt den i vila istället.

2. Systeminställningar och säkerhet finns det inställningar men det låter mer som du förvarar program på disk som inte är skrivbar. Har du dragit dina program till Program eller ligger dom kvar i diskimage du laddat hem?
Citera
2013-08-01, 15:32
Medlem
Dejvishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vt420
2. Systeminställningar och säkerhet finns det inställningar men det låter mer som du förvarar program på disk som inte är skrivbar. Har du dragit dina program till Program eller ligger dom kvar i diskimage du laddat hem?

Jag menar såna program som jag laddat hem från en hemsida och inte från Appstore. Så fort man försöker öppna DMG filen så blir man ju tillfrågad om man verkligen vill öppna programmet, det är denna varning jag undrar ifall man stänga av på nåt sätt men det verkar tyvärr inte gå..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in