2013-07-30, 00:31
Medlem
Jag har nu bytt ut 3 stycken Psun till min dator( 2 stycken Corsair tx750 och nu ett Silver power 750). Jag börjar mer och mer tro att det är något annat som är fel i datorn. Har testat alla tips som finns om diverse ECO-inställningar i bios men inget verkar funka. Och har ingen möjlighet att skicka in hela datorn just nu heller.

Varför låter datorn såhär? http://www.4shared.com/music/01OK2yxv/Rst_004.html (Det elektriskt buzzande ljudet, inte själva brummandet ifrån fläktarna) Lyssna på Röst 004. Ni kan även lyssna på Röst 001, så lät min första psu.

Kan även tillägga att detta ljud ofta kommer direkt när jag startar eller stänger av ett spel. Sen kan det försvinna ibland fall jag har tur. Ljudet kommer och går lite som det vill. Kan vara borta i någon dag för att sedan återvända. Kan det vara på grund av värmen?

Och nej, ingen sladd sitter i vägen eller liknande.
Citera
2013-07-30, 00:34
Medlem
Ravenboxs avatar
Fenomenet kallas för "Coil whine" och kan uppstå i bland annat PSU:n, moderkortets spolar och i GPUn, vanligaste är i PSUn. Jag har det på min ena dator och det låter förjävligt när jag inte använder hörlurar. Coil whine går bra att reklamera för övrigt.
Citera
2013-07-30, 00:41
Medlem
Så det är alltså coilwhine? Jag har gått igenom mellan 50-100 olika videos på youtube, och hittar ingen som låter såhär. Sen känns det lite udda att jag lyckas få 3 stycken psun som coilwhinar :I
Citera
2013-07-30, 00:43
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Så det är alltså coilwhine? Jag har gått igenom mellan 50-100 olika videos på youtube, och hittar ingen som låter såhär. Sen känns det lite udda att jag lyckas få 3 stycken psun som coilwhinar :I
Som sagt, det kan vara GPUn (grafikkortet) även. Och ibland kan man få otur med billigare nätagg som inte är typ AX850, vilket jag har.
Citera
2013-07-30, 00:47
Medlem
Ravenboxs avatar
Om det inte är coil whine på någon av komponenterna så kan det även vara så att en av fläktarna är dåliga, typ på grafikkortet eller nätagget. Jag har haft en defekt fläkt på nätagget, det var bara att skruva isär och löda på en ny fläkt. Men eftersom det låter extra när du utsätter datorn för krävande situationer är det uppenbarligen coil whine och inget annat. Case dismissed. Prova att byta ut grafikkortet temporärt och se om det gör skillnad.
Citera
2013-07-30, 00:51
Medlem
Saken är ju den att jag har kört diverse GPU tests. Som Furmark, och då låter det ingenting. Eller jo, det låter i 1 sekund precis när jag startar testet, sedan försvinner det direkt.

Datorn behöver inte direkt vara under press. Det kan vara så att jag sitter och lirar lite WoW, bestämmer mig för att stänga av det. Ljudet hörs fortfarande en väldigt lång stund efteråt. Ljudet kan även förekommer när jag surfar lite milt.
Citera
2013-08-01, 18:12
Medlem
Bumpar lite.

Fick mitt fjärde psu idag, och låter fortfarande likadant.

Jag tog ett screenshot på ett program som mäter diverse saker idatorn. Säger det här er något? http://i.imgur.com/lTeBSNK.png

Tog screenshotet när det lät som mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in