• 1
  • 2
2013-07-29, 16:14
Medlem
Hej

Har precis vunnit budgivningen av en bostadsrätt i Malmö, Dalaplan.
Försökte gå över årsredovisningen för att få en bättre bild av föreningen, men
känner att jag har väldigt bristande kunskaper vad gäller detta.
Jag är tacksam för hjälp att tolka redovisningen.

http://www.assessorerna.se/wp-conten...sessorerna.pdf

Tack på förhand.
- Alex
Senast redigerad av Hidoi 2013-07-29 kl. 16:41.
Citera
2013-07-29, 16:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Du får nog lägga upp en länk då, så att vi kan se årsredovisningen och hjälpa dig.
Citera
2013-07-29, 16:32
Medlem
sharkbaits avatar
Tillse att föreningen inte har större utgifter än inkomster eller skulder.

Vill bara betona hur viktig föreningens ekonomi är för dig som blivande ägare av en bostadsrätt.

Bra av dig att starta en tråd istället för att köpa dig en bostadsrätt och förvänta dig/hoppas på att ekonomin i föreningen är som den skall.
Citera
2013-07-29, 16:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Bra av dig att starta en tråd istället för att köpa dig en bostadsrätt och förvänta dig/hoppas på att ekonomin i föreningen är som den skall.

Säg inte för mycket nu, TS har ju redan köpt bostadsrätten.
Citera
2013-07-29, 16:43
Medlem
Jag missade länken helt och hållet där, sorry. Den är dock inlagd i OP nu.
Jag har inte skrivit på kontrakt än, så köpt den har jag ännu inte gjort.

Tack för snabba svar.
Citera
2013-07-29, 16:45
Medlem
Tronkans avatar
eftersom en bank sällan beviljar dig som kund lån till en bostadsrätt vars bostadsrättsförening ligger i skiten så kan man vara ganska lugn där. förmodar att du ej köpte den kontant så din bank har troligtvis redan granskar årsredovisningen.
Citera
2013-07-29, 16:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
eftersom en bank sällan beviljar dig som kund lån till en bostadsrätt vars bostadsrättsförening ligger i skiten så kan man vara ganska lugn där. förmodar att du ej köpte den kontant så din bank har troligtvis redan granskar årsredovisningen.

Struntprat. Man får ju lånelöfte utan att ha tittat på ett visst objekt.
Citera
2013-07-29, 17:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Helt OK belåningsgrad, men i högsta laget (cirka 12'/kvm). Här har man sålt tomma lägenheter och amorterat med medlem som flutit in. Det finns fortfarande 21 lägenheter som är upplåtna med hyresrätt. Detta är mycket bra för föreningen då man kommer få in mycket pengar från dessa när de hyresgästerna flyttar (vilket förstås kan ta massa år). Belåningsgraden kommer då sjunka drastiskt (i dag har man lån om ungefär 54 miljoner).

Förhållandevis låg avgift, även efter höjningen (2 %).

Den löpande verksamheten kommer nog gå ungefär med nollresultat efter avgiftshöjningen, vilket är precis vad man vill i en BRF.

Underhållsplanen visar att det kommer behövas läggas en del pengar på underhåll de kommande åren. Beroende på hur det går med hyresrätterna (försäljningen) kan man tänka sig att föreningen kommer ta upp lite mer lån vilket kan höja avgifterna något, men inte något dramatiskt.

Sammanfattningsvis ser det bra ut.
Citera
2013-07-29, 17:14
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan

Detta är faktiskt fullständigt felaktigt.

Det är din uppgift att se över föreningens ekonomi och inte banken.

Bankens uppgift är enbart att tillse att du faktiskt kan betala tillbaka ditt lån, inget annat.
Citera
2013-07-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Helt OK belåningsgrad, men i högsta laget (cirka 12'/kvm). Här har man sålt tomma lägenheter och amorterat med medlem som flutit in. Det finns fortfarande 21 lägenheter som är upplåtna med hyresrätt. Detta är mycket bra för föreningen då man kommer få in mycket pengar från dessa när de hyresgästerna flyttar (vilket förstås kan ta massa år). Belåningsgraden kommer då sjunka drastiskt (i dag har man lån om ungefär 54 miljoner).

Förhållandevis låg avgift, även efter höjningen (2 %).

Den löpande verksamheten kommer nog gå ungefär med nollresultat efter avgiftshöjningen, vilket är precis vad man vill i en BRF.

Underhållsplanen visar att det kommer behövas läggas en del pengar på underhåll de kommande åren. Beroende på hur det går med hyresrätterna (försäljningen) kan man tänka sig att föreningen kommer ta upp lite mer lån vilket kan höja avgifterna något, men inte något dramatiskt.

Sammanfattningsvis ser det bra ut.

Tack för ett väldigt bra svar Stygotius, nu känner jag mig mycket lugnare.
Citera
2013-07-29, 18:43
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Säg inte för mycket nu, TS har ju redan köpt bostadsrätten.
Njae, TS har vunnit budgivningen vilket inte riktigt är samma sak.
Citera
2013-07-29, 19:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Njae, TS har vunnit budgivningen vilket inte riktigt är samma sak.

Du har rätt; jag läste väl fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in