Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
De motkrafter som finns vid löpning är luftmotstånd och friktion mellan fot och mark. Själv tänker jag mig rent spontant att det snarare bör vara frktionen mellan fot och mark som står mer för inbromsningen än själva luftmoståndet. Eftersom våra fötter inte består av hjul måste vi såldes röra fötterna på ett perfekt sätt, samt även synka deras rörelser perfekt, för att minimalisera förlusterna därifrån.
Sedan talar de nu om totala energianvändningen, men huruvida de menar att luftmoståndet tar 92 % av den totala nettoenergin eller av den totala bruttoenergin (alltså före verkningsgradsförluster) framgår inte. Iaf, här tillkommer andra förluster som tex rörelsen av kroppsdelar som inte direkt bidrar till en förflyttning framåt.
Enligt din länk skulle de kosta ungefär 30 % av energin för att övervinna luftmotståndet för Usain Bolt. Nu är ju dock Usain Bolt större än en snittmänniska och har således större kroppsyta, och därmed större luftmotstånd.
Kan man få länk?

Just friktionen mellan fot/skosula och underlaget bör väl inte utgöra någon större energiförlust, fötterna/skorna glider ju inte mycket mot underlaget utan sätts mer eller mindre ner och lyfts från samma punkt. Däremot bör det gå åt en hel del energi att i förhållande till bålen svänga menen snabbt fram och tillbaka, där tror jag det mesta av effekten ligger.
Den gamla undersökningen från 70-talet finns här men jag orkar inte läsa hela:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1331759/
The energy cost of overcoming air resistance in track running may be 7,5% of the total energy cost at middle distance speed and 13% at sprint speed. Running 1 m behind another runner virtually eliminated air resistance and reduced VO2 by 6,5% at middle distance speed.
(Det ska vara en prick över V:et och nedsänkt tvåa, v-prick för volymflöde syrgas, vanlig mätmetod för fysisk ansträngning.)
Med tanke på vilken himla skillnad det är på 13 och 92 % så kan ju inte båda vara rätt. Bolt kanske ska ligga högre än 13 % m h t hans högre hastighet än någon vanlig "sprint speed" på 70-talet men aldrig att blotta hastighetsökningen skulle göra så stor skillnad.
Sedan det där med hans rätt stora kroppshydda och ökat luftmotstånd. Ok, luftmotståndet blir förstås högre för en större människa men även de andra motstånden borde öka och procentsatsen förbli ungefär densamma. Tycker i alla fall jag utan att ha grubblat så länge.