2013-07-28, 23:56
Medlem
Hejsan.

Jag har ingen aning om var tråden ska ligga så jag lägger den här, ber om ursäkt för wall of text.

Jag har varit bortrest två veckor och kom hem för cirka 2 timmar sedan. Jag möts av en förfärlig stank i mitt kök och jag försöker hitta var det kommer ifrån. Jag öppnar då kylen och ser att lampan till frysen är av vilket indikerar att frysen är av. Jag öppnar frysen och håller på av kräka av doften. Samlar ihop all mat (kyckling, köttfärs och lite annat) och går ner och slänger i soprummet. När jag går upp för trappen så känner jag en riktig stank där med som antagligen är från min lägenhet. Jag har tagit ut alla saker från frysen och sköljt det mesta med vatten och hällt på lite rengöringsmedel. Frysen stinker fortfarande men jag stängde dörren på den och satte igång skiten då jag inte har någon ork att rengöra den nu. Jag öppnade alla fönster och håller på att vädra just nu.

Hur som helst så satte jag mig ner och vila lite då jag blev sjukt svettig av allt detta (varmt och man blev ju stressad då man nyss kom hem och vill koppla av). Jag satte mig ner och började googla om söndriga frysar ifall det var så att min var sönder och kom in på en sida där föjande står:

Citat:
Varning

Fisk och korv som har börjat tina i en frys som inte fungerar bör alltid kasseras, alltså aldrig frysas om. I dessa matvaror kan botulinusbakterier utvecklas och bilda det dödliga giftet botulinustoxin

Jag kollade upp giftet på wikipedia och fann följande:
Citat:
Botulinumtoxin (eller botulinustoxin) (BLT) är ett toxin som produceras av bakterien Clostridium botulinum och orsakar botulism. BLT räknas som ett av de mest potenta toxin som överhuvudtaget existerar, där dödlig dos uppgår till endast 1 ng/kg intravenöst och 3 ng/kg vid inandning. Detta innebär att det krävs intravenöst 0,00000009 gram eller vid inandning 0,00000027 gram rent toxin för att döda en genomsnittlig människa på 90 kg.

Nu är jag sjukt nervös över detta också då det fanns ganska mycket köttfärs där och en falukorv och jag har stått och andas in detta. Hur stor är risken att jag fick i mig detta gift? Frysen kan ha varit avstängd sen 1 vecka tillbaks vad jag vet och det är ganska varmt i min lägenhet. Kan detta gift sitta kvar i frysen, kan det ligga kvar i luften? Är det bäst att jag kasserar frysen och ordnar en ny eller borde jag rengöra allting noggrant redan nu och kan det ligga kvar i luften även om jag har kastat allt kött? (Rengör helst allt imorgon då jag bor i lägenhet och inte vill störa grannarna) Vad gör jag om jag har fått i mig detta gift och hur kan jag märka att jag fick det i mig?

Lång historia kort:

Bortrest två veckor, kommer hem till gammal/rutten mat i frysen. Läser på en sida att kött och korv kan bilda en giftig bakterie som i sig bildar ett dödligt gift om man andas in detta. Har förmodligen andats in detta och behöver råd om hur jag ska göra.
Citera
2013-07-29, 00:02
Medlem
Du är utom fara. Botulinumtoxin skapas i extremt små mängder i syrefria miljöer under speciella omständigheter. Dessutom krävs det bra mycket längre tid än två veckor för att det skall hinna skapas.
Citera
2013-07-29, 00:07
Medlem
Den lukten härsket kött ger ifrån sig är nog det vidrigaste som finns. Hittade en 2 års gammal fläskstek eller dylikt som jag tinade upp och tänkte ha till middag för ett tag sedan, den lukt som omfamna mig när jag skar upp vakuumförpackningen...

Kastade ut köttet från fönstret i panik och spydde.
Citera
2013-07-29, 00:19
Medlem
Det är lugnt. Som nämnts tar det en tid innan tillräckligt med toxin bildats. Vanligast är det i dåligt konserverad mat.

Sinnessjukt att människor kör in detta i fejset.

Städa frysen :P.
Citera
2013-07-29, 00:21
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om du hade fått dig en dos botulinum-toxin så hade vi inte sett detta inlägg. Idiotiskt att sälja det som Botox.

Från Smittskyddsinstitutet:

De huvudsakliga symtomen vid klassisk botulism är:

illamående, kräkningar, diarré (ibland förstoppning)
allmän sjukdomskänsla, yrsel, trötthet, muntorrhet
ögonmuskelförlamning som kan leda till synstörning, dubbelseende
halsont, talsvårigheter
efter hand andningsförlamning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här