Intressant med alla dessa spelare! Även Aleksandar Mitrovic som gjorde rätt många mål i serbiska ligan som 18-åring har blivit klar för Anderlecht såg jag. Blir kul att följa Anderlecht, speciellt i CL.
Annat kom i vägen så jag han inte se Club Brügge - Anderlecht. Det slutade 4-0 till hemmalaget så de fortsätter närma sig Liege. Liege spelar mot Lokeren om knappt en timme så gör er redo.
Intressant med alla dessa spelare! Även Aleksandar Mitrovic som gjorde rätt många mål i serbiska ligan som 18-åring har blivit klar för Anderlecht såg jag. Blir kul att följa Anderlecht, speciellt i CL.
Som en parentes har jag sett en del sjuka serieupplägg under kvällen. Belgiens är helt sjukt. Men det kan vi återkomma till någon annan gång, i en annan tråd.
...Så blev jag lite sugen på att starta en tråd om just belgisk fotboll. Så ja, vi kan väl börja med det sjuka serieupplägget då.
Ligans upplägg:
Ligan består av 16 lag som möter varandra två gånger vardera, alltså 30 omgångar. Efter detta så delas lagen in i fyra kategorier: "Slutspel", Europa League-Kval (1), Europa League-Kval (2) och Nedflyttningskval.
Lag 1-6 hamnar i slutspelet där de startar med hälften så många poäng som de tog i grundserien. Lagen möts två gånger vardera, och laget med sammanlagt flest poäng blir mästare, och får därmed en plats till gruppspelet i CL. Tvåan får en kvalplats till CL och trean en kvalplats till EL.
Lag 7,9,12 och 14 hamnar i EL-Kval (1) medan 8,10,11,13 hamnar i grupp 2. Poängen från grundserien räknas inte in här, utan lagen står på noll. Lagen möter varandra två gånger vardera och vinnaren i respektive grupp möts i ett dubbelmöte. Vinnaren i detta dubbelmöte möter fyran från slutspelsgruppen, och vinnaren i detta möte får en sista kvalplats till EL.
Lag 15 och 16 möts fem gånger där lag 15 startar med ett försprång på tre poäng. Laget som tar minst poäng efter dessa fem matcher blir degraderade medan laget med flest poäng får kvala mot lag från andradivisionen.
Årets säsong:
Regerande mästarna Anderlecht spelade Champions League men slutade trea i sin grupp efter Dortmund och Arsenal (Anderlecht vände 3-0 till 3-3, om ni minns). I EL blev det respass direkt mot Dynamo Moskva. Bättre gick det för Club Brügge som vann sin grupp, obesegrade, före Torino, HJK och FCK. I slutspelet vann de både hemma och borta både mot Ålborg och Besiktas. Nu ställs de mot Dnipro, vilket verkligen inte känns omöjligt.
Lokeren åkte ut på målskillnad mot Trabzonspor och Standard Liege blev en rejäl besvikelse med ynka fyra inspelade poäng. I det inhemska spelet var nämnda Standard usla under hösten och väldigt, väldigt ojämna, men spelade upp sig på våren och tog en plats i slutspelet. Tabellen har ni här: http://www.flashscore.com/soccer/bel...gue/standings/
Brügge, som alltså leder serien inför slutspelet, vann den belgiska cupen igår efter 2-1 mot Anderlecht. Mitrovic kvitterade för Anderlecht i 89', men Brügge gjorde 2-1 i 93'.
Spelare:
I Anderlecht hittar vi flera stjärnor som nyförvärven Marco Marin och Rolando, skytteligaledaren Mitrovic och ynglingen Tielemans. Tielemans, född 97, spelar som innermittfältare/släpande anfallare och har ett imponerande lugn, passningsspel och tillslag. Väldigt mogen spelare som dessutom tar hand om lagets fasta (även straffar). Ytterbackarna Acheampong och Vanden Borre är också sevärda.
Båda ligans svenskar, Hamad och Ajdarevic, hittar vi i Standard Liege. Hamad har gjort många inhopp sedan han kom till klubben, men ännu inte startat en match. Gjorde dock ett viktigt mål i 3-2-segern hemma mot Waasland-Beveren.
Så nu när slutspelet drar igång efter landslagsuppehållet hoppas jag att någon mer än jag kommer följa matcherna!
Senast redigerad av Riven-Ost 2015-03-23 kl. 18:00.
Står ju att fyran får spela extra kval mot laget som vunnit kvalet bland mittenlagen. Förmodar att lag 5-6 missar europaspel. Konstigt och rätt orättvist upplägg, men säkert rätt kul.
Det verkar så. Helt sjukt. Är det en stor skillnad mellan lag 6 och lag 4 med en omgång kvar, och där lag 6 kan bli passerad av lag 7, så finns det så jävla mycket för lag 6 att vinna på att förlora den sista omgången, och på så sätt ha en realistisk chans att nå EL - något som är praktiskt omöjligt om man är långt efter lag 4 och om man då kommer sexa i grundserien.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!