Jag försöker ordna upp min ekonomi lite. Och första steget är att hålla koll på alla kvitton för att se vad pengarna verkligen går till. Först provade jag att använda spenderat.se men då fick jag bara se sådant jag köpt på kort och allt var uppdelat utifrån vad jag brukade köpa där. Som exempel så var COOP alltid mat, trots att jag någon gång gått dit och köpt bara godis till fredagsmyset. En sådan utgift vill jag inte kategorisera som mat utan som, just, godis.
Efter det provade jag sparakvittot.se i hopp om att det skulle göra saken bättre, men det är i princip samma tjänst.
Det jag är ute efter är någonting som kan läsa in mina kvitton och sen lagra det efter vara. På så vis skulle jag kunna se alla varor som jag klassat som säg äpplen tillsammans. Då skulle jag kunna se vad mina totala äppelköp kostar mig per månad. På samma sätt som jag på spenderat.se kategoriserar COOP som mat skulle jag då kunna klassa både Twix och Snickers som godis och ta ut en rapport på hur mycket godis jag köper. Eller se mer specifikt hur mycket jag betalar för snickers varje månad.
Finns det någon liknande? Eller går det att lösa genom att importera det till excel och koda lite? Hur importerar jag det på enklast sätt till excel?
Kör allt i Excel. Du kan åtminstone från Swedbanks internetbank kopiera och klistra in i excel, fast det känns som ett merjobb.
Istället är det lättare att varje dag du handlat något stämma av i ditt ark den summa som du handlat för och i den kategori du valt att använda. Sen kör du autosumma på allt när månaden är slut.
Excel ger definitivt de bästa möjligheterna för dig och även om du inte kan mycket i början så lär du dig med tiden.
Ja, gör en mall i excel som du använder varje månad. Den lilla tid som det tar att skriva av är det ju värt. Jag för in alla mina kvitton i excel, man får en riktigt bra bild över sin ekonomi. Roligt att kunna titta tillbaka flera år och se hur mycket man spenderade just den månaden det året och jämföra.
Skulle vara skönt om det fanns något standardiserat lättscannat märke som man kunde länka till produkt och pris i en databas eller rent av de tecken på kvittot i märket.
Sen skriva en simpelmobilapp för det.
Hmm kanske finns en redan men ingen standardkrav på kvitton kanske, har inte orkat satt mig in i det.
Nu har jag börjat skriva in alla mina kvitton i excel och visst ger det mig en bättre överblick på var pengarna tar vägen! Superbra!
Jag har dock ett problem. Jag har lagt in flera nyckelord för varje vara, chips är tillexempel både snacks och onyttigt. Jag vill kunna få ut en rapport som visar hur mycket jag har handlat snacks för en månad, men även kunna speca upp att jag vill se snacks minus chipsen. Går det att göra?
Jag använder YNAB (You Need a Budget). Även om man kan göra samma sak med Excel tycker jag det är riktigt trevligt och lättanvänt. Just nu på SALE på Steam.
Jag använder Spendee (http://www.spendeeapp.com). Den är relativt enkel i sitt utförande, men enkelheten i sig gör att man orkar ta upp telefonen varje gång och knappa in sitt köp.
Om du vill ha benkoll rekommenderar jag att du gör ett eget system i excel, som andra rekommenderat.
Nu har jag börjat skriva in alla mina kvitton i excel och visst ger det mig en bättre överblick på var pengarna tar vägen! Superbra!
Jag har dock ett problem. Jag har lagt in flera nyckelord för varje vara, chips är tillexempel både snacks och onyttigt. Jag vill kunna få ut en rapport som visar hur mycket jag har handlat snacks för en månad, men även kunna speca upp att jag vill se snacks minus chipsen. Går det att göra?
Ja du kan ställa upp allt för att visa hur du vill ha det. Det är lite meck att få till det, speciellt om man inte kan från början. Har du excel från 2007 och framåt så är det lättare att se funktionerna som du kan använda dig av.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!