Citat:
Ursprungligen postat av
Fenmund
Hallå,
Jag har fått en flaska Glenfiddich 125th Anniversary Edition (
http://www.livetsgoda.se/artikel/art...ArtikelId=4202) som jag har några funderingar kring.
Jag kan inte mycket om Whisky men så vitt jag vet så står det alltid hur gammal Whiskyn är, 10, 12, 18 etc.
På denna flaska hittar jag dock ingen ålder, bara att den är tappad 2012.
Så vad är nu detta, är den helt enkelt från 2012 och att man själv ska lagra den eller hur fungerar det?
Tack på förhand,
Den är inte åldersbestämd, vilket brukar betyda att man blandar ungt och gammalt för att få karaktär från den äldre spriten och vigör från den yngre (eller att man kryddar ung whisky med lite gammal). Vissa distillerier brukar lyckas bra och får en whisky som smakar betydligt äldre än den är till ett mycket trevligt pris, hos andra skiner defekter från den unga spriten igenom. Slutsats: den är så gammal som du tycker den smakar.
Den vinner inte på lagring, förutom möjligen enligt deviset "hunger är bästa kryddan".
Jag tror att jag smakat denna och att den i sammanhanget med betydligt dyrare glenfiddish föreföll lite ung men inte dålig och ganska trevlig rök för att vara från ett distilleri som inte vanligen röker malten.