• 1
  • 2
2013-07-28, 12:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Barnen var ute och lekte när en man med svarta kläder, rånarluva och kniv plötsligt försökte få med sig en treårig flicka i en bil.
– Det var hennes bror som hindrade mannen, han tog tag i systern och sparkade mannen, säger Jan-Erik Lundberg, jourkommissarie vid krimjouren.

[...]

Gärningsmannen försvann från platsen i en svart bil utan registreringsskyltar.
– Han var iförd rånarluva och svarta kläder och handskar och ska ha haft en silverfärgad kniv synlig, säger Jan-Erik Lundberg.
Ännu en person är inblandad i händelsen, eftersom någon satt och väntade på den maskerade mannen i förarsätet på bilen.
http://www.expressen.se/gt/man-forso...l---stoppades/

En galning eller handlar det om något annat?

Hur som helst, håll ögonen på era barn tills man vet vad det handlar om ..

Otäckt som tusan om det är galning som är ute efter att ta random barn..
Citera
2013-07-28, 12:06
Medlem
Bylines avatar
Med det lilla som avslöjas om MO, så låter det väldigt mycket som en kidnappning arrangerad av en förälder eller släkting som vill ta barnet med sig utomlands. Undrar om bror och syster är halvsyskon?
Citera
2013-07-28, 12:13
Medlem
hashs avatar
Vad är det för föräldrar som låter sin tre-åring vara ute och leka klockan 10 på kvällen?
Skulle inte äns låta nio-åringen vara ute.

Händelsen känns otäck, skulle kunna vara ett kidnappningsförsök med sexuella avsikter
Citera
2013-07-28, 12:25
Medlem
csbillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Med det lilla som avslöjas om MO, så låter det väldigt mycket som en kidnappning arrangerad av en förälder eller släkting som vill ta barnet med sig utomlands. Undrar om bror och syster är halvsyskon?
Varför är man maskerad för det? Varför inte ta hennes bror samtidigt också? Vad betyder MO?
Citera
2013-07-28, 12:46
Medlem
Blobenheimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad är det för föräldrar som låter sin tre-åring vara ute och leka klockan 10 på kvällen?

Händelsen känns otäck, skulle kunna vara ett kidnappningsförsök med sexuella avsikter

Mina grannar låter sina telningar (de ser ut att vara 3-6 år gamla) vara ute och leka på gården senare än 22:00 utan betänkligheter men skulle de dra iväg blir det livat, det finns lite olika idéer om barnuppfostran i olika kulturer.

Får hoppas att du inte har rätt om det där med att det kan vara sexuellt för då lär de väl försöka igen och om det då bara handlar om att hitta ett ensamt barn finns det ju ingen chans att gissa var de dyker upp nästa gång.

Det är nog lättare och hitta gärningsmannen/männen om det var kopplat till just den här flickan också än om det var ett random kidnappningsförsök.

MO = Modus Operandi vilket på ren svenska skulle betyda tillvägagångssätt antar jag
Senast redigerad av Blobenheimer 2013-07-28 kl. 13:05.
Citera
2013-07-28, 13:05
Medlem
Finns det bara barnens vittnesmål så är det hela bara påhittat, dvs en lek som de upplevt så verklig att de tror att det verkligen skett
Citera
2013-07-28, 13:19
Medlem
Jag vet inget om denna händelse.
Men en av de första träffarna jag får upp när jag googlar Briljantgatan är en nyhet om en kriminellt belastad gambian med gängkopplingar som skjuts ihjäl på öppen gata just på Briljantgatan.
Säger kanske en del om området.
Citera
2013-07-28, 13:30
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Finns det bara barnens vittnesmål så är det hela bara påhittat, dvs en lek som de upplevt så verklig att de tror att det verkligen skett

Barns trovärdighet må vara riktigt låg och de ljuger ofta, men det betyder inte att de alltid ljuger.

Därför ska man såklart undersöka den här händelsen, och se om man kan få någon verifikation på att det faktiskt vistades en bil utan registreringsskylt som stämmer på beskrivningen i området.

Lite surt om det nu faktiskt är sant, men utredningen läggs ner omgående.
Citera
2013-07-28, 13:30
Medlem
Esposito1887s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash

Det är semestertider, även för barnen. Inget konstigt med att man låter barnen vara ute lite senare än vanligt på sommaren. De skall få ha roligt också.

Dock så kan man ifrågasätta kontrollen här. En treåring måste man ha inom sitt synfält helt klart. Att överlåta ansvaret på en 9-åring funkar inte heller.

Väldigt otäckt hur som helst. Maskerad och avplockade skyltar. Verkar utstuderat, ingen impulsgrej.
Citera
2013-07-28, 13:37
Medlem
babakuss avatar
Sjukt obehagligt. Men 9åringar kan ha vild fantasi också. Väljer att hoppas tillsvidare att detta är helt uppdiktat...
Citera
2013-07-28, 14:08
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Jag har svårt att greppa att en vuxen har problem med en nioåring. Kan det vara påhittat må tro?
Citera
2013-07-28, 14:16
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Jag har svårt att greppa att en vuxen har problem med en nioåring. Kan det vara påhittat må tro?

Förhoppningsvis så är det påhittat.

GM kan dock ha blivit rädd av konfrontationen. Han ville kanske inte, trots att han var på väg att kidnappa en treåring, knivhugga en nioåring.

edit: Riskera att knivhugga en nioåring ville jag ha sagt.
Senast redigerad av Slowbro 2013-07-28 kl. 14:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in