2013-07-27, 23:54
Medlem
Fallmans avatar

Denna hemsida hamnar som startsida på flashback,chrome, ALLA webbläsare. Det var något program jag laddade ned förut. Och blir inte av med den.

Har googlat lite, och det verkar vara ett krångligt virus?

Hur ska jag göra? Vill bli av med skiten
Citera
2013-07-27, 23:59
Medlem
DarknessNightmares avatar
Har du testat skanna med Malwarebytes i felsäkertläge också ?
Citera
2013-07-28, 00:05
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
Har du testat skanna med Malwarebytes i felsäkertläge också ?

Har inte provat mycket alls då jag inte vet var jag ska börja.. oftast brukar såna där vara någon toolbar som går att få bort i tabort-program i kontrollpanelen.. Men så är det icke.

Malwarebytes, svårt?
Citera
2013-07-28, 00:09
Medlem
DarknessNightmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Har inte provat mycket alls då jag inte vet var jag ska börja.. oftast brukar såna där vara någon toolbar som går att få bort i tabort-program i kontrollpanelen.. Men så är det icke.

Malwarebytes, svårt?

Börja med att ladda ned programmet och gör en snabbskanning först , sen om den hittar något så välj att rensa , sen gör samma sak fast en fullständig skanning , när du får hem programmet uppdatera alltid den innan till den senaste data servern .

Prova först innan utan felsäkertläge , funkar inte det så då får du skanna med felsäkert läge .
Citera
2013-07-28, 00:25
Medlem
det där är skitjobbigt att få bort..fick hjälp utav en kille..han sa att det lägger sig i en massa olika register som pekar om till den där sidan...men jag fick bort det iallafall som tur va
Citera
2013-07-28, 00:44
Medlem
Alven72s avatar
Jag tog bort det från en dator igår. Lite med verktyg och lite manuellt.

Kolla alla genvägar och ikoner för webbläsare (IExplorer, Firefox. etc.). Högerklicka på dem och titta på "Egenskaper", sedan fliken "Genväg". Där, på raden för "mål", lägger den jäkeln in sin egen adress.

Kolla även efter alla registerposter som innehåller "qvo6".

Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är bra att söka igenom med.

Du kan behöva återställa till din favoritsöksida och startsida i webbläsarna också.

Med en del pillande och lite sunt förnuft (speciellt när du är i registret!) går det att knäcka.
Citera
2013-07-28, 01:49
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobban
det där är skitjobbigt att få bort..fick hjälp utav en kille..han sa att det lägger sig i en massa olika register som pekar om till den där sidan...men jag fick bort det iallafall som tur va

I dags läget så märker jag inte så mkt, bara en startsida.. men som du beskriver det låter det illa..
Kan det orsaka något illa? typ når några lösenord, eller annat? loggar datorn på nåt sett?
Citera
2013-07-28, 02:15
Medlem
Hjälpte en kille med detta och ja, riktigt krångligt. Antivirusprogram detekterar inte det, då det inte är något riktigt virus. Google hjälpte inte särskilt mycket. Man får söka genom alla register på hela datorn efter "qvo6" och ändra URLen till vad man själv vill. (I mitt fall http://google.se/)
Kan dock inte skriva mycket mera nu, då jag sitter på en mobil 02:15 på morgonen... Sorry.
Citera
2013-07-28, 02:19
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xBub
Hjälpte en kille med detta och ja, riktigt krångligt. Antivirusprogram detekterar inte det, då det inte är något riktigt virus. Google hjälpte inte särskilt mycket. Man får söka genom alla register på hela datorn efter "qvo6" och ändra URLen till vad man själv vill. (I mitt fall http://google.se/)
Kan dock inte skriva mycket mera nu, då jag sitter på en mobil 02:15 på morgonen... Sorry.

Om det är NOLL fara att min dator inte blir keyloggad, att den når privata filer, lösenord m.m så kan jag stå ut med detta. Då det låter onödigt jobbigt att hålla på med. Men kanske borde man med tanke på att det är ett virus(?) ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in