• 1
  • 2
2013-07-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shine-on
Du, risken ökar nog något med frekvent bruk av tobak. Hoppas du inser det, lilla gubben. Sen att man kan vara frisk ändå är en helt annan sak. Ingen regel utan undantag. Sen om du tycker det är kvalitet att andas in rök, så varsågod, jag har inga moraliska pekpinnar.

Försvinn från tobaksforumet om du bara ska tjafsa med tobaksbrukare, ser jag ett till inlägg av dig i samma stil i denna tråd blir det anmälning för trams och off-topic, lilla gumman.
Citera
2013-07-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Tror jag snusar som en vana nu mer än ett beroende, det jag menar med det är att jag har nästan alltid en prilla under läppen.
Även fast det inte behövs, är den slut så byter jag.

Varierar dock på vad jag gör, spelar jag dator så byter jag ganska frekvent men jobbar jag så "glömmer" jag nästan bort att ta en ny så då blir det mindre åtgång.

En dosa portion räcker för mig nästan två dagar, skulle kunna dryga ut det mycket mer än så om jag bara ville. Man behöver inte ta en ny snus varranan timme ( Jag iallafall ).

Alla i familjen förutom systern var snusare, så de blev inte direkt förvånade när jag drog upp en dosa snus i 14~ års åldern.

Det låter ungefär som mitt bruk, det är mer av en vana än ett beroende. Fingrarna greppar tomt efter pipan om den inte följer med på verandan på morgonen

Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio
Pipa röker jag max en gång i veckan och då är oftast en stänkare inblandad i bilden! Men det händer även ibland att jag inte röker någonting på två-tre veckor. Snus däremot är en helt annorlunda visa. En dosa lössnus håller för mig i tre dagar innan den är slut. Jag brukar också alltid ha en dosa portionssnus till hands utifall att jag skulle behöva vara lite diskretare. En dosa portion håller för mig i två veckor ibland mer!

Då är du alltså aldrig någon längre period utan snus, om jag har förstått rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag kan periodröka cigarr eller cigarill i ett par månader och sedan bara hålla upp i ett halvår eller år. Känner bara abstinens i några få dagar.

Det är strongt, kanske att du inte hinner bygga upp ett så kraftigt beroende på den tiden? Vet av erfarenhet att cigarrer brukar ge abstinensbesvär för mig, därför röker jag icke dem.
Citera
2013-07-28, 10:41
Medlem
R.Rs avatar
Uppenbarligen är det ju möjligt eftersom ett antal FB'are verkar göra det

Jag tror det är möjligt givet att man inte är så mottaglig för nikotinberoende i kombination med att man har bra disciplin och håller sig till sin "dos". Om man inte har en sådan genetik eller börjar bruka i större omfattning tror jag det är svårt att hålla det på en bra nivå. Mina abstinensbesvär yttrar sig bl.a i kraftig huvudvärk, kallsvett, nedstämdhet, dålig koncentration, störd sömn osv.
Citera
2013-07-28, 15:59
Medlem
ambigues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Att göra något ett par gånger per år är att göra det sällan.

Jag skulle inte klassa någon som dricker "ett par gånger per år" som en måttlig drickare, jag skulle klassa denne som någon som dricker väldigt sällan. En måttlig drickare dricker kanske ett par två-tre bärs i veckan, kanske till middagen och så.

failure, funktioner, ambigue: Mycket intressanta svar! Hur har er uppväxt sett ut? Har ni haft föräldrar som brukat tobak?

Både mamma och pappa rökte lite som unga, framförallt pappa, mamma la av ganska tidigt.
Pappa gick senare över till snus och snusade hela min uppväxt men hela familjen tyckte att hans snus var "äckligt" och har väl alltid haft en inställning till tobak som något ganska sunkigt som lägre utbildade brukade.

Finns nästan inga rökare i släkten alls, har en kusin som feströker men thats it.

Jag smygröker fortfarande i princip, eller ja, mina föräldrar vet om det men jag skulle aldrig röka framför dom.
Citera
2013-07-28, 18:28
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
failure, funktioner, ambigue: Mycket intressanta svar! Hur har er uppväxt sett ut? Har ni haft föräldrar som brukat tobak?

Både min far, mor, farfar och morfar var nikotinister. Min mor slutade dock när hon var 55 tror jag, mest pga att de höjde priset på tobak mycket då. Började med nikotinet när jag var 13 och har hållit på länge (vill inte outa hur gammal jag är) sedan dess har jag väl haft några uppehåll varav längsta är 6 månader men alltid när jag inmundigar något berusningsmedel oavsett om det är alkohol eller knark så faller jag dit igen och kommer nog att fortsätta så länge tandläkaren säger att inte påverkar min tandstatus eller tandkött allt för mycket.
Citera
2013-08-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Uppenbarligen är det ju möjligt eftersom ett antal FB'are verkar göra det

Jag tror det är möjligt givet att man inte är så mottaglig för nikotinberoende i kombination med att man har bra disciplin och håller sig till sin "dos". Om man inte har en sådan genetik eller börjar bruka i större omfattning tror jag det är svårt att hålla det på en bra nivå. Mina abstinensbesvär yttrar sig bl.a i kraftig huvudvärk, kallsvett, nedstämdhet, dålig koncentration, störd sömn osv.

Undrar just vad det är för slags genetik som ligger bakom större benägenhet till beroenden? Kan det vara sammankopplat till Addictive Personality, månntro?
Citera
2013-08-08, 16:32
Medlem
Mina gamla polare snusade och rökte ibland utan att bli nikotinist. Om jag minns rätt var det nån gång i veckan dom brukade tobak så ja man kan bruka tobak med måtta med lite självdisiplin.
Citera
2013-08-09, 00:07
Medlem
Zeunerts avatar
Det är möjligt vet en som röker tre cigg per dag men jag begriper ej vitsen med detta för då kan man likväl låta bli!
Tänk tanken...att bli sjuk eller i värsta fall dö i förtid i någon form av relaterad sjukdom för tre cigg per dag.

Själv så äger jag bara två lägen...allt eller inget! Går till sängs med en prilla under läppen och somnar ibland med prillan kvar och lite så var det också med ciggen, de är simpel grossvara för folket och gillar man då tager man eller så låter man bli helt o hållet.
Pipa o Cigarr däremot det är som med whisky, en avvägd njutning som man inte bara kolkar i sig rakt upp o ned.
Citera
2013-08-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shine-on
Vadå, tycker du att det där är "med måtta"? Tycker det låter på tok för mycket. Med måtta är måhända om man gör det en eller två gånger per år, inte per dag.

Tror någon skrämt upp dig lite för mycket. Tror mig veta att det medför större risk för cancer att bo i en storstad, än att röka 2-3 cigg om dagen.

Edit: Och så finns det ju den här "allt eller inget" approachen *suck*. Förstår ni inte att skillnaden mellan en person som inte röker och en person som röker 1 cigg om dagen är marginell i det långa loppet. Faran uppstår vid mycket större bruk, eller om man har en jäkla otur.
Senast redigerad av Pequod 2013-08-09 kl. 02:22.
Citera
2013-08-09, 06:10
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
Måttligt och Måttligt, Om man ska jämföra med alkohol så finns de ju faktist många som röker ciggarer måttligt. Dvs. endast på fester och kanske till ett glas whiskey. Att du tycker att du röker måttligt kan ju någon annan tycka att är jättemycket. Sen att du säger att du röker 2 gånger per dag tror jag inte skulle få dig att dö, om du inte röker i denna pipa två gånger om dagen förstås: http://i1192.photobucket.com/albums/...f/storpipa.jpg
Citera
2013-08-09, 11:23
Medlem
Jag menar att man absolut kan bruka tobak måttligt, men att det i hög grad beror på karaktär, miljö, omgivningens förväntningar, etc.

Själv ser jag mig som en snusnjutare, älskar att ta en snus efter måltiderna, men det händer också att jag glömmer bort att snusa under dagen och endast lägger in en på kvällen eller så. Dagsförbrukningen består oftast av en efter frukost/på förmiddagen, en efter lunch, en efter middag och sedan en under kvällen kanske.
Så jag gör av med 1-2 dosor portion i veckan. Så har mitt bruk sett ut sedan jag började snusa för 10 år sedan.
Citera
2013-08-09, 14:05
Medlem
Mackan52s avatar
Röker min pipa max en gång om dagen efter jobbet strax innan det är sängdags, tycker man blir så härligt avspänd då och somnar mycket fortare.

Dock kan det bli perioder då jag inte röker alls helt enkelt för att "jag inte känner för det", ibland kan jag köpa några paket John Silver utan filter och kedjeröka när jag sitter och maratonsurfar vid datorn och ibland köper jag några riktigt svindyra cigarrer när det blir helg.

Mitt tobaksbruk är verkligen inte något beroende, känner aldrig något behov av att köpa tobaksvaror och har flera gånger blankt struntat i det, jag röker sparsamt och vid vissa stunder och jag begriper mig inte alls på folk som man hör sitter och blossar som om deras liv hängde på det.

Är vissa människor av sådan karaktär att de helt enkelt inte faller i beroenden
Vet att min morbror är av liknande karaktär, förr kedjerökte han, sen slutade han tvärt i något år, sen rökte han ibland efter kaffet och så, sen bara slutade han igen. Nån annan som pendlar så här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in