2013-07-27, 14:13
  #1
Medlem
rhymenoceross avatar
Hej!

Jag är jätteny på centralstimulanta. Jag har fått lånat min polares konto så jag skulle vilja ställa två frågor till er:

Fråga 1: Vad är skillnaden mellan etylfenidat och amfetamin? Hur är rusen annorlunda?

Fråga 2: Ger etylfenidat utslag på multistickor? Jag tar för givet att ett intag av etylfenidat skulle visa positivt på amfetamin. Och då vid urinanalys så förmodar jag att det skulle ses som etylfenidat.

Tackar på förhand för svar för mina dumma frågor!
Citera
2013-07-27, 14:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Hej!
Fråga 1: Vad är skillnaden mellan etylfenidat och amfetamin? Hur är rusen annorlunda?
Etylfenidat ger ett kort intensivt och väldigt euforiskt rus som dalar fort och blir rätt obehagligt med en extrem avtändning efteråt, amfetamin har ett mindre intensivt (förutom kanske första halvtimmen om man tar en fet startdos), jämnare och längre rus och knappt någon avtändning (i jämförelse).

Trots att etylfenidatruset är kortvarigt lite skönare är amfetamin mer värt. Etylfenidat är mer "kickjagande" och konstanta påfyllningar medan amfetamin är "knarka en dos och fara runt i timmar" (även om man kan få påfyllningsmani på tjack med).

Citat:
Fråga 2: Ger etylfenidat utslag på multistickor? Jag tar för givet att ett intag av etylfenidat skulle visa positivt på amfetamin. Och då vid urinanalys så förmodar jag att det skulle ses som etylfenidat.
De är inte särskilt kemiskt lika så förmodligen inte, däremot reagerar den som kokain på vissa kemiska reagenstest (och är även mest lik den drogen i hjärnan rent farmakologiskt) så där kan den nog ge falskt utslag, men är inte säker.
__________________
Senast redigerad av tjackroffe 2013-07-27 kl. 14:29.
Citera
2013-07-27, 14:27
  #3
Medlem
Messiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackroffe
Etylfenidat ger ett kort intensivt och väldigt euforiskt rus som dalar fort och blir rätt obehagligt med en extrem avtändning efteråt, amfetamin har ett mindre intensivt (förutom kanske första halvtimmen om man tar en fet startdos), jämnare och längre rus och knappt någon avtändning (i jämförelse).

Trots att etylfenidatruset är kortvarigt lite skönare är amfetamin mer värt.

De är inte särskilt kemiskt lika så förmodligen inte, däremot reagerar den som kokain på vissa kemiska reagenstest (och är även mest lik den drogen i hjärnan rent farmakologiskt) så där kan den nog ge utslag, men är inte säker.


Väldigt simpel men bra förklaring tycker jag. kunde inte skrivit de bättre
Citera
2013-07-27, 14:36
  #4
Medlem
Messiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Hej!

Jag är jätteny på centralstimulanta. Jag har fått lånat min polares konto så jag skulle vilja ställa två frågor till er:

Fråga 1: Vad är skillnaden mellan etylfenidat och amfetamin? Hur är rusen annorlunda?

Fråga 2: Ger etylfenidat utslag på multistickor? Jag tar för givet att ett intag av etylfenidat skulle visa positivt på amfetamin. Och då vid urinanalys så förmodar jag att det skulle ses som etylfenidat.

Tackar på förhand för svar för mina dumma frågor!



Fråga 1. Rusen skiljer sig en del. Ethylfenidatets rus är riktigt pushigt. de är intensivt, Som en tickande bomb av energi som 3....2....1.. Pang och när ruset slår igång så vet du knappt ut eller in. för mig blir de så att när ruset kickar igång så blir jag förvirrad och vimsig. börjar göra tusen saker samtidigt men avslutar inget och vandrar fram o tillbaka i lägenheten tills kicken lagt sig lite.

Jag får inte något särskilt speciellt välmående av ethylfendidat utan mer ett speedat vakenhet med en ytterst liten våg av rysningar. Ruset håller i sig bara någon timme kanske 3-4 om ens det innan refill krävs för att återigen bli förvirrad. Avtändningen är dessutom fruktansvärd på Ethylfenidat och även fast jag är gammal tjackis och varit med om dom uslaste at's på amfetamin så blir jag lika förvånad varje gång ethylfenidatet slutar värka och jag ligger i soffan som en hjärndöd smurf.


Amfetaminets rus är intensivt när det väl kickar igång men inte alls som ethylfenidatet utan Det är klarare, ingen förvirring och när det slår igång så är välmåendet på topp. du har gåshud över hela kroppen. att enbart dra fingrarna genom håret är en fantastisk känsla bara det. och är du en tillbaka dragen person som jag är så förvandlas du till en stureplans pappa betalar flicka/pojke som står i centrum och pratar sönder allt och alla. detta är såklart hur jag reagerar på amfetaminet och kan därmed variera från person till person såklart.

Ruset håller i sig bra mycket längre på amfetamin. ruset är klarare , välmåendet är bättre och afterglowen och slutligen avtändningen som folk kallar det är bra mycket skönare än på ethylfenidatet.

Amfetamin sliter inte lika mycket på kroppen heller. ethylet vid snortning ger näsblod i flera dagar om du har otur. de svider som satan att snorta och ger dessutom fruktansvärt mycket biverkningar som hjärtklappning , paranoia och döds ångest även vid låga doser om du har otur.


Amfetaminet ger i regel inte dessa effekter förrän du kliver av pulvret efter några dagars vakenhet.
men så länge du äter , dricker och får i dig vitaminer under rusets gång så kommer du klara av tiden då amfetaminet går ut ur kroppen galant.


Dena texten är säkert hur svamlig som helst, jag är rätt fjuttad just nu och känner mig som en skadeskjuten mört
Citera
2013-07-27, 14:52
  #5
Medlem
rhymenoceross avatar
Tack för era jätteinformativa svar!!

Men nu undrar jag vad ni menar med at? AT står väl för avtändning och är abstinenssymptomen som uppstår när man går av en drog som man är fysiskt beroende av?

Skulle ni kunna beskriva "AT:n" på etylfenidat? Jag har både diazepam och etizolam, samt propavan.

Tackar än en gång!!
Citera
2013-07-27, 15:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Tack för era jätteinformativa svar!!

Men nu undrar jag vad ni menar med at? AT står väl för avtändning och är abstinenssymptomen som uppstår när man går av en drog som man är fysiskt beroende av?

Skulle ni kunna beskriva "AT:n" på etylfenidat? Jag har både diazepam och etizolam, samt propavan.

Tackar än en gång!!
Finns två sorters avtändningar egentligen som inte har något med varandra att göra, en för fysiskt beroende av en drog en längre tid och en när man kommer ner ifrån ett "akut" rus, detta handlar om det sistnämnda.

Etylfenidat har den jävligaste avtändningen som finns, tänk dig att du får sparken och din flickvän sticker iväg med din bästa kompis sortens ångest typ. Tjackavtändningen är mer "grå, tråkig och regnig höstdag" (om man inte varit igång länge, då blir den skum som fan, men brukar aldrig driva det så långt).

Benso dödar förmodligen det mesta av obehaget och då drogen går ur blodet rätt fort kommer man nog komma sova enkelt med den cocktail av mediciner som du har. Etylfenidat är dock (förutom enorma doser tjack under flera dagar men inte ens det kom nära) den enda drog som verkligen dagarna efter ruset gjort mig genuint deprimerad och verkligen dödat all livslust i typ en vecka efteråt. Åandrasidan har jag sällan mått så bra som under de korta minuterna ruset slår (men detta verkar vara rätt individuellt).
__________________
Senast redigerad av tjackroffe 2013-07-27 kl. 15:13.
Citera
2013-07-27, 15:13
  #7
Medlem
Messiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Tack för era jätteinformativa svar!!

Men nu undrar jag vad ni menar med at? AT står väl för avtändning och är abstinenssymptomen som uppstår när man går av en drog som man är fysiskt beroende av?

Skulle ni kunna beskriva "AT:n" på etylfenidat? Jag har både diazepam och etizolam, samt propavan.

Tackar än en gång!!


Jag håller med dig där. en avtändning är enligt mig när du har abstinenssymtom som är fysiska.

Men den AT som pratas om med amfetamin är psykisk. dina dopamin receptorer är helt slutkörda och du har varit vaken alldeles för länge. hjärnan spelar då spratt med dig. först och främst är återdoseringsbehovet där och gnager men din kropp är så slut så att återdosera finns inte i tanken. men detta gör att du mår dåligt, Sedan är de att du är kroppsligt slutkörd. ingen energi eller nått, det gör att du mår dåligt också.. det finns hur många saker som helst som gör att du mår dåligt när ruset lägger sig men i regel handlar det oftast om att du

Inte har ätit , druckit och fått i dit proteiner , kolhydrater och vitaminer under rusets gång. Sköter du detta så är At'n obefintlig. Drick yoghurt om maten växer i munnen på dig. drick saft om vattnet smakar pyton och få i dig vitaminer genom frukt som är gott eller vitamin tabletter(kostar 50kr på apoteket typ)


Gör du detta så kommer du knappt känna av något utöver en viss tomhet och såklart slitenheten i kropp o själ
Citera
2013-07-27, 15:41
  #8
Medlem
rhymenoceross avatar
Tackar för era svar!

Jag ska käka frukt och ägg, även om matlusten helt försvinner...

Jag tycker att ni beskriver AT:n jättebra. Jag ska vara försiktig.

Men ändå återstår frågan: jag pissar på multisticka två gånger i veckan (nu blir det på måndag 29/7) -- tror ni då att det kommer ge utslag?
Citera
2013-07-27, 16:01
  #9
Medlem
Messiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Tackar för era svar!

Jag ska käka frukt och ägg, även om matlusten helt försvinner...

Jag tycker att ni beskriver AT:n jättebra. Jag ska vara försiktig.

Men ändå återstår frågan: jag pissar på multisticka två gånger i veckan (nu blir det på måndag 29/7) -- tror ni då att det kommer ge utslag?


Om du ska lämna prov nu på måndag och du tar amfetamin idag. och du dricker rikligt med vatten varje dag fram tills dess samt tar en bastu eller motionerar så lär amfetaminet ha gått ut ur kroppen.

Har du tagit ethylfenidat så visar det inte på multisticka så du kan vara lugn.

Jag pissade två gånger i veckan förut och tisdag och fredag och jag tog amfetamin tisdag kväll och var då alltid ren på fredagen. intog ungefär 600mg från morgon till kväll. sista dosen vid 16-17.00 eller så på tisdagen.

Samma sak på fredagen. lämnade prover tidigt vid 10 kanske och intog amfetaminet vid 12. sista dosen vid 23.00 och jag var alltid ren på tisdag.

Detta är jag och talar inte för alla här utan det är säkerligen olika för alla. Ämnesomsättning jadda jadda.

Men i regel så är du fri på 1-2dagar. kan ta 2-4 om du tagit mycket
Citera
2014-11-12, 23:47
  #10
Medlem
IIIDraculs avatar
Om jag får ritalin eller medikinet utskrivet. Och snortar eller bombar det krossat till pulver såklart med alkohol. Kommer det ge utslag för nåt annat än rita/medikinet i pissprov? Kommer de se att jag snortar eller missbrukar istället för tar som vanligt? Tänker på det här med att metylfenidat blir etylfenidat med alkohol.

ATn är jobbig men inte överdrivet. Bara mer orolig i kroppen, lite krypande nervositet eller smått ångest, men ändå så man kan hantera med lite musik och lugn.
__________________
Senast redigerad av IIIDracul 2014-11-12 kl. 23:51.
Citera
2014-11-12, 23:58
  #11
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Om jag får ritalin eller medikinet utskrivet. Och snortar eller bombar det krossat till pulver såklart med alkohol. Kommer det ge utslag för nåt annat än rita/medikinet i pissprov? Kommer de se att jag snortar eller missbrukar istället för tar som vanligt? Tänker på det här med att metylfenidat blir etylfenidat med alkohol.

ATn är jobbig men inte överdrivet. Bara mer orolig i kroppen, lite krypande nervositet eller smått ångest, men ändå så man kan hantera med lite musik och lugn.

Nej, det är inte olagligt att dricka alkohol under medicinering.
Citera
2014-11-13, 05:00
  #12
Medlem
L-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackroffe
Etylfenidat ger ett kort intensivt och väldigt euforiskt rus som dalar fort och blir rätt obehagligt med en extrem avtändning efteråt, amfetamin har ett mindre intensivt (förutom kanske första halvtimmen om man tar en fet startdos), jämnare och längre rus och knappt någon avtändning (i jämförelse).

Trots att etylfenidatruset är kortvarigt lite skönare är amfetamin mer värt. Etylfenidat är mer "kickjagande" och konstanta påfyllningar medan amfetamin är "knarka en dos och fara runt i timmar" (även om man kan få påfyllningsmani på tjack med).

De är inte särskilt kemiskt lika så förmodligen inte, däremot reagerar den som kokain på vissa kemiska reagenstest (och är även mest lik den drogen i hjärnan rent farmakologiskt) så där kan den nog ge falskt utslag, men är inte säker.

Jag vet inte om man måste dricka alkohol för att Ethylet ska motibaliseras till Methylfenidat i levern, så om man även dricker s¨lär det nog ge utslag för affe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in