2013-07-27, 14:11
Medlem
Ska börja plugga nu och har lite svårt att hitta en del fakta. Undrar när man får CSN-lån/bidrag på hösten för första gången? datum? Dom säger 25e varje månad men att dom betalar ut 4 veckor i förtid. Så när blir det?
Tänker med lån. Ska plugga i tre år, kanske lite mer sen. Jag ska bo hemma det första halvåret, året iaf kanske längre. Tänker om man tar en liten del av det möjliga lånet nu även fast jag bor hemma som kan vara nödvändigt för egenföretagande som jag tänker börja. Känns som najs extra pengar utan några större tillkommande skulder. Ex på vad jag tänkte 1000kr extra lån i månaden. Då får jag 3800 i månaden men efter hela 3 år har jag bara 30 000kr i skulder. Något som låter smart?
Under vilka datum är det man kan söka CSN lån?

Tack för svar
Citera
2013-07-27, 14:17
Medlem
ownrockers avatar
första utbetalningen kommer vid kursstart - ca 2 september

sedan kommer csn varje månad den 25e. inte direkt svårt uträknat.

det där med 4 veckor bak i tiden:

Om du börjar studera 2 september men söker csn senare. Om du då vill ha FULLT CSN från 2 september så måste du senast söka ca 27 september:P söker du senare så får du mindre.

all fakta finns på deras hemsida..

no offense, men om du inte ens kan förstå instruktioner på CSNs hemsida så kanske du inte borde studera på universitet/högskola =/
Citera
2013-07-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ownrocker
no offense, men om du inte ens kan förstå instruktioner på CSNs hemsida så kanske du inte borde studera på universitet/högskola =/

OnT: Nej, du kan inte söka 1000 kr i lån per månad. Du kan söka 25/50/75/100% enligt en standard.

Första utbetalningen kommer då du lämnat in ditt kursintyg efter att du startat på utbildningen. Vanligtvis får man csn ca 1 vecka efter kursstart.
Citera
2013-07-27, 15:08
Medlem
Tack för svar. Var inne och läste på deras hemsida men tyckte dom ej svara på allt så tydligt. Du har rätt, bara för att jag fråga om detta så borde jag ej plugga nu. Hoppar av programmet, tack för att du sa det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in