Citat:

Ursprungligen postat av 
Sadoman

Skit i en systemkamera om du är relativt ny på att filma. Systemkameror är så gott som hopplösa att filma med om man inte har en axelrigg. Och du kommer aldrig kunna hantera det extremt korta skärpedjupet du får med en systemkamera. Tar du ett steg närmare ditt objekt och det är ur fokus. Satsa på en mer traditionell videokamera som ligger rätt i handen när du filmar och som har en vridbar skärm. Få systemkameror har en sån och bara avsaknaden av det gör de väldigt jobbiga att filma med, speciellt i oregisserade dokumentärsituationer. Inga systemkameror har motorszoom som videokameror har. Det är alltså betydligt enklare och snyggare att zooma medan man filmar med en videokamera än med en systemkamera. Sen kan du naturligtvis även ta stillbilder med en videokamera.

Håller typ med dig, men skärpedjupet blir ju samma på en systemkamera om du vill, fast med bättre prestanda i svagt ljus.
Powerzoom finns till m4/3 system, vridbar skärm har alla som släppts de senaste åren, axelrigg är inget som behövs, speciellt om man kör stativ.
Men som sagt jag håller endå med dig eftersom TS är nybörjare och vill göra just dokumentärer där berättandet och innehållet är 99% av filmen.
Hade han sagt att han ville göra snygga filmer typ episka solnedgångar osv så hade systemkamera varit givet om man inte vill lägga 50 000 kr.
Ta två bra dokumentärer typ "Indie Game The Movie" och nån av Moores filmer. Bägge är skitstora vinner festivaler, oscars o guld palmer. Den första är filmad med en 5D mkii som kostar ca 6000 beggad plus objektiv, mickar osv.
Den senare brukar jobba med videokameror, vet inte riktigt vilka men en för ca 20 000 skulle lätt klara av jobbet lika bra som deras.
Det som gör filmerna bra är innehållet, journalistiken och människornas historia.
Nu vet jag ju inte budgettaket men eftersom en tusenlapp räknades som en höjning i sammanhanget så antar jag billigt.
Billig system: 600D
Billig videokamera: Vilken som helst typ.
Billig bra videokamera: Ta den billigaste du hittar men XLR-in.
(extra tips, köper du en videokamera, använd inte powerzoom medans du filmar, att zooma i tagningar är fult och amatörmässigt imo, zoomen är för "re framing".)