2013-07-26, 20:57
Medlem
jenny747s avatar
Hej FB, det är såhär att jag har en hund (cavalier, 6 år, om det spelar roll) som jag har "delad vårdnad" om. Hon bor hos mig 2-3 dagar/v (önskar det vore mer, men tiden räcker inte till) och hos mina föräldrar de andra dagarna. Ibland är hon även hos en dagmatte, men det är inte speciellt ofta.

Hur som. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har hon helt slutat äta när hon är hemma hos mig. Hon gjorde det tidigare, men sparsamt, kanske 1 gång varannan dag. Nu äter hon alltså inte alls. Hos mina föräldrar äter hon dagligen, ofta 2 ggr/dag, ibland 3.
Under en längre ledighet för ett tag sen var hon hos mig en hel vecka, hon åt då 1 (en!!!) gång. Hon visade inga tecken på att vara slö eller undernärd på annat sätt utan gick långa promenader som vanligt. Hon är ingen sjuk hund utan är glad och pigg, förrutom de senaste 3 veckorna då vädret har varit så stekande så hon helt klart fått för lite motion.

Någon som har nån aning om vad jag ska göra?
Hon äter givetvis samma foder hos mig som på de andra ställerna. Jag har testat att inte ha maten framme och bara ställa fram den ett par minuter i taget men det funkar inte heller, hon skiter i vilket.
Det är ingen stressig miljö hemma hos mig, snarare lite för konkurrensfri (mina föräldrar har katt (som dock är ointresserad av hundmat), kan det bero på det?)
Senast redigerad av jenny747 2013-07-26 kl. 21:01.
Citera
2013-07-26, 21:03
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Hon äter givetvis samma foder hos mig som på de andra ställerna.

Är du HELT säker på det? Mina föräldrar brukar toppa maten med ngt, i början ljög de om det och låtsades att de inte gjorde det. (De har dock blivit lite försiktigare med vad de toppar med efter att de själva fått städa upp efter sprutdiarré.)

Annars kan det ju bero på att hunden inte har nån konkurrens hos dig. De äter alltid bättre om det finns risk att nån annan snor maten.
Citera
2013-07-26, 21:05
Bannlyst
Varför hunden inte äter när den är hos dig kan jag inte svara på, men att den inte äter är inget du behöver oroa dig för, hunden äter när den är riktigt hungrig, däremot är det viktigare att vovven dricker vatten så den inte blir uttorkad.
Citera
2013-07-26, 21:06
Medlem
tomahawk13s avatar
Skulle nog säga att den inte trivs eller är något stressad. Min hund äter bara när vi är hemma. Om vi sover borta där vi aldrig varit brukar hon hungerstrejka Till 4-5 dagen.
Citera
2013-07-26, 21:06
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Är du HELT säker på det? Mina föräldrar brukar toppa maten med ngt, i början ljög de om det och låtsades att de inte gjorde det. (De har dock blivit lite försiktigare med vad de toppar med efter att de själva fått städa upp efter sprutdiarré.)

Annars kan det ju bero på att hunden inte har nån konkurrens hos dig. De äter alltid bättre om det finns risk att nån annan snor maten.

Jodå, visst händer det att mina föräldrar toppar maten. De gör det dock mer sällan än ofta, och hon äter glatt även om det inte är toppat.
Jag har försökt att toppa maten hos mig, men hon äter "runtomkring" och får i sig det gottiga, eller så skiter hon helt i det ändå.

Det skulle ju kunna vara konkurrensen... Men katten är utekatt och gammal som gatan och som sagt ointresserad av hundmaten sååå.. Jag är osäker :/
Citera
2013-07-26, 21:09
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Varför hunden inte äter när den är hos dig kan jag inte svara på, men att den inte äter är inget du behöver oroa dig för, hunden äter när den är riktigt hungrig, däremot är det viktigare att vovven dricker vatten så den inte blir uttorkad.

Vatten dricker hon och lustigt nog bajsar hon också... Väldigt små kluttar men det är iaf inget stopp eller så! (normal avföring är det)

Citat:
Ursprungligen postat av tomahawk13
Skulle nog säga att den inte trivs eller är något stressad. Min hund äter bara när vi är hemma. Om vi sover borta där vi aldrig varit brukar hon hungerstrejka Till 4-5 dagen.

Jag har varit inne på detta men.. Hon är väldigt harmonisk hos mig, eller ja precis som hos mina föräldrar. Visar inga som helst tecken på att vara stressad.

Jag tycker att hon ändå är hos mig så pass ofta att hon inte borde påverkas. Vi har haft det såhär i 2 år och när vi kommer hit "första gången" så springer hon rakt mot min dörr och vill in, superexhalterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in