2013-12-20, 16:08
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
och även dyna chassit är förhållandevis bra.
Citat:
Ursprungligen postat av nsren
Dåligt chassiel

Ram tror jag man säger.
Citera
2013-12-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Ram tror jag man säger.

okej, ramen är en del utav chassiet
Citera
2013-12-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Det är är en smaksak för jag tycker helt tvärtom. Tunga förvisso men inte tyngre än motsvarande modell av annat fabrikat. Man sitter bra, bromsarna är helt okej på vissa modeller, och även dyna chassit är förhållandevis bra. Fat Bob exempelvis står sig riktigt bra jämfört med andra liknande modeller från andra fabrikat rent körmässigt.

tänkte på custom hojar i allmänhet, komfort biten är ju en smaksak
men chassiet blir inte bättre eller sämre vad man än tycker, samma sak gäller för bromsarna.

Enligt mig är det rent livsfarliga motorcyklar som borde vara förbjudna
Citera
2013-12-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsren
tänkte på custom hojar i allmänhet, komfort biten är ju en smaksak
men chassiet blir inte bättre eller sämre vad man än tycker, samma sak gäller för bromsarna.

Enligt mig är det rent livsfarliga motorcyklar som borde vara förbjudna

Är ganska stor skillnad mellan olika HD modeller. Fat Bob är t.e.x. en erkänt bra modell rent körmässigt och den har även bra bromsar med dubbla skivor och ABS. V-rod modellerna är också helt ok körmässigt, men sen finns det en del andra modeller med enkel skiva fram som är mindre bra. Softail modellerna har betydligt sämre köregenskaper men att de skulle vara livsfarliga håller jag inte med om. I vart fall inte rent statistiskt sett då folk som åker sådana motorcyklar och liknande är inblandade i betydligt färre olyckor jämfört med folk som kör sportmotorcyklar.
Citera
2013-12-20, 20:37
Medlem
snomoss avatar
Det bästa sättet att ta reda på om en HD eller annan hoj är skit/bra för dig är att testa själv.
Jag körde sporthoj i några år innan jag kände att en customhoj var min grej. Jag hade inte råd med HD utan körde ett par japs innan jag för 10år sen köpte HD .

Väghållningen och körglädjen är bra på dyna (tom mkt bra på fat bob) medans som ovanstående skriver softail är mera en showhoj. Helt ok att köra med och balla som fan men inte alls lika bra som dynahojarna om vi snackar väghållning. Dom måste man brottas med i kurvorna. Därför valde jag en dyna. Sedan har du touringloken också men en sån skulle jag inte vilja baxa runt med i en stad exempelvis så dom går bort för mig. Jag kör helst på kurviga 80-90 vägar och det har jag alltid gjort, tom med min ZZR en gång i tiden

HD är för mig snyggast och ballast men jag kan uppskatta fina sport och touringhojar också. Vissa grussmiskare (trajja) gillar jag med.

För mig är detta med hoj dessutom en livsstil där jag har kompisar som jag umgås och åker med varje vecka. Så har det varit sedan mitten av 80-talet och vännerna har varit dom samma dom med fast hojarna skiftat. Sedan 8-10år tillbaka kör vi HD allihopa
Citera
2014-01-08, 20:09
Medlem
Supertorsks avatar
Det är inte skit, men det är för mycket pengar för vad man får. En original HD i gott skick med Evo-motorn är en helt OK apparat ur mekanisk och kör-synvinkel. Dom går ofta mjukt och låter fint.

Problem är när dom är ombyggda eller trimmade, dessutom brukar ofta ägaren (säljaren) tycka att den är mera värd på grund av detta. Det är den inte! Original är bäst, ombyggt är skit.

Alltså - pruta på priset och betala inte mera för ombyggnad.
Citera
2014-01-08, 21:18
Medlem
Saolas avatar
Bra hoj men DYR! jag fick en 650 cc veteran 79á besiktigad för 5000:- o vi diskuterade om man skulle köpa en HD i delar o vi kom fram till ca 25.000:- SEK + någonstans att plocka i hop den , så är det värt att göra det? jag sa nej.
Citera
2014-01-08, 22:00
Medlem
Saolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Bra hoj men DYR! jag fick en 650 cc veteran 79á besiktigad för 5000:- o vi diskuterade om man skulle köpa en HD i delar o vi kom fram till ca 25.000:- SEK + någonstans att plocka i hop den , så är det värt att göra det? jag sa nej.

Sorry MCén min? är av märket Yamaha.
Citera
2014-01-08, 22:24
Medlem
snomoss avatar
Skulle jag hitta delar till en hel HD för ynka 25 papp skulle jag slå till direkt. Även om det är lilla sporren så har du en vinst när du är klar och hojen går som det ska på minst 10 papp

Är det till en 1340cc eller större så blir det minst gånger 4.
Citera
2014-01-08, 22:56
Medlem
Saolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snomos
Skulle jag hitta delar till en hel HD för ynka 25 papp skulle jag slå till direkt. Även om det är lilla sporren så har du en vinst när du är klar och hojen går som det ska på minst 10 papp

Tänk på tid? hur få i hop delarna + papper! det tar tid , samtidigt "lagra" o plocka i hop delarna , så hur skulle det fungera? jag är singel 54 år o tid! , men säg barnfamilj , garage o kanske inte pengar till just den delen som saknas just nu?

+ att surfa runt på tex E-Bay o andra HD firmor på nätet? så tid , pengar , o tålamod , finns detta i dag?
Citera
2014-01-08, 22:58
Medlem
snartsomdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snomos

Nu tog du väl i så du sket ner dig. Skulle alla bigtwins kosta hundra gröningar, slutade du kolla begagnatpriser för fem år sen eller?
Nu får du ju en nighttrain för åttio om letar lite, en originalshovel för femtio och sportstrarna börjar ju på 17-18000.
Citera
2014-01-08, 23:25
Medlem
_Dante_s avatar
Japp!

Dyrt jävla skit är va det är!
Gillar man att kasta pengarna i sjön samt att hålla på och meka i stället för att åka kan väl det vara ett alternativ.

Japanska hojarna är som schweiziska urverk och går som en dröm på vägen, medans det amerikanska skräpet är lika modernt som en gammal kyrkklocka vars enda användningsområde är att det går att föra ett jävla oväsen.

Japanarna äger Jänkarna så fett när det kommer till motorcyklar så att det går inte ens att jämföra.
Tacka den tatuerade mc kulturen för detta, som genom årtionden dyrkat denna piece of junk bara för att den mullrar så fint och skrämmer slag på gamla tanter där de drar fram.

Min japanska skönhet är en lågmäld topp-atlet som spöar skiten ur dessa posöriska, skräniga kvarterkrogs-fyllon alla dar i veckan!- I alla grenar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in