2013-07-25, 17:52
Medlem
Tegelpannans avatar
Om en helt vanlig Svensson Svensson med god moral som, arbetar, betalar skatt, samt hjälper de äldre och tar hand om sitt samhälle.
Skulle få tag på en man som begått våldtäkt på tjejer och pojkar i 12-16 års åldern att försvinna.

Hur skulle samhället reagera på denna personen som fått en pedofil att försvinna om han blev ertappad efter att det skett?
Hur skulle du reagera?

En teoretisk fråga.
Citera
2013-07-25, 17:55
Medlem
Ett brott är alltid ett brott, men innerst inne skulle man nog vilja ge denna Svensson en klapp på axeln.
Citera
2013-07-25, 18:02
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Ett brott är alltid ett brott, men innerst inne skulle man nog vilja ge denna Svensson en klapp på axeln.

Förmodligen skulle de flesta känna såhär.

Jag hade pustat ut eftersom jag väntat på en verklig superhjälte ett bra tag nu
Citera
2013-07-25, 18:08
Medlem
Först och främst skulle jag i sådana fall vilja ha detaljer och klara bevis på att brotten som denna påstådda pedofil ska ha begått verkligen skett. Rent juridiskt sett så har denna "Svensson Svensson", som du kallar personen, ingen som helst rätt att mörda (eller vad du nu föreslår) någon, oavsett vad denne gjort för hemskheter. Å andra sidan har Sverige ett otroligt slappt rättssystem, så jag skulle nog bedöma situationen helt och hållet utifrån vad som verkligen skett.

Med andra ord kan man säga att jag är för dödsstraff, vilket jag ändå vill säga är en fråga som jag är tämligen fundersam över.
Citera
2013-07-25, 18:18
Medlem
Tegelpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Först och främst skulle jag i sådana fall vilja ha detaljer och klara bevis på att brotten som denna påstådda pedofil ska ha begått verkligen skett. Rent juridiskt sett så har denna "Svensson Svensson", som du kallar personen, ingen som helst rätt att mörda (eller vad du nu föreslår) någon, oavsett vad denne gjort för hemskheter. Å andra sidan har Sverige ett otroligt slappt rättssystem, så jag skulle nog bedöma situationen helt och hållet utifrån vad som verkligen skett.

Med andra ord kan man säga att jag är för dödsstraff, vilket jag ändå vill säga är en fråga som jag är tämligen fundersam över.

Enligt svensk lag så har ingen Svensson rätt att mörda, eller frihetsberöva en person.
Och om detta skulle hända en pedofil som aldrig blivit dömd för sina brott så skulle det vara fel? Inte bara enligt lag, men enligt din moral?
Citera
2013-07-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelpannan
Enligt svensk lag så har ingen Svensson rätt att mörda, eller frihetsberöva en person.
Och om detta skulle hända en pedofil som aldrig blivit dömd för sina brott så skulle det vara fel? Inte bara enligt lag, men enligt din moral?
Jag funderade mest bara på vad som skulle vara att föredra: TS förslag eller att överlåta personen till myndigheterna och låta honom dömas enligt svensk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in