2013-07-25, 15:15
Medlem
YoDudes avatar
Tjena FB!
Rakt på sak! Jag har 16GB RAM minne installerat på min dator, men datorn använder bara tre.
När jag kollar resursövervakaren så står det att min dator har 16384MB installerat minne 3052MB Totalt
1016MB cachelagrat och 1439MB tillgängligt.

Hur får jag min dator att använda allt RAM som är installerat? Har 64bit Windows7.

Tackar på förhand!
Citera
2013-07-25, 15:24
Medlem
JapanKinas avatar
Du får väl starta en jävla massa tabbar i Chrome/Firefox om du vill att din dator ska använda allt tillgängligt minne.

PS: Det är en positiv sak att du har ledigt minne och inte upptaget minne. DS
Citera
2013-07-25, 15:26
Medlem
Precis som JapanKina skriver så använder datorn så mycket ram som behövs. startar du ett spel så kommer du allt se att den drar mer ram. Så länge du kan se i windows att den har 16gbram intryckt så är det inga problem.

om du dock bara ser i egenskaper att du har 3gb ram så är det för att du har fel typ av windows. vissa typer att windows stödjer inte mer minne.
Senast redigerad av Tamii 2013-07-25 kl. 15:48.
Citera
2013-07-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoDude
Tjena FB!
Rakt på sak! Jag har 16GB RAM minne installerat på min dator, men datorn använder bara tre.
När jag kollar resursövervakaren så står det att min dator har 16384MB installerat minne 3052MB Totalt

Hur får jag min dator att använda allt RAM som är installerat? Har 64bit Windows7.

Tackar på förhand!
Detta är ett väldigt vanligt problem. Du har 32 bitars operativsystem, du behöver 64 bitars (Windows 7) för att kunna använda upp till 128gb ram
Citera
2013-07-25, 15:42
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purre66
Detta är ett väldigt vanligt problem. Du har 32 bitars operativsystem, du behöver 64 bitars (Windows 7) för att kunna använda upp till 128gb ram

Han skriver ju att han har 64bit, men man blir tveksam.

För att vara helt säkra, kan TS ta en printscreen på "System Properties" ?
Citera
2013-07-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Han skriver ju att han har 64bit, men man blir tveksam.

För att vara helt säkra, kan TS ta en printscreen på "System Properties" ?
När man bara kan använda 3 gb har man 64 bitars. Annars vet jag inte :/
Citera
2013-07-25, 15:54
Medlem
TheShapes avatar
Citat:

Lite beroende på utförande så kan ett 32bitars OS hantera upp till 3,7gb, men det är inte personen i frågas problem. H*n tror att det är en bra sak att allt ramminne användas, fastän det är tvärtom som är optimalt. Med risken att gå intetsägande bilmetaforer (men de fattar "alla); en bil pallar att lasta 1½ ton utöver sin egen vikt, så därför ska den alltid vara lastad med 1,5 ton - enligt det resonemanget.
Citera
2013-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
När man bara kan använda 3 gb har man 64 bitars. Annars vet jag inte :/
32 bitars*
Citera
2013-07-25, 16:00
Medlem
Fallmans avatar
-
Citera
2013-07-25, 16:01
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Lite beroende på utförande så kan ett 32bitars OS hantera upp till 3,7gb, men det är inte personen i frågas problem. H*n tror att det är en bra sak att allt ramminne användas, fastän det är tvärtom som är optimalt. Med risken att gå intetsägande bilmetaforer (men de fattar "alla); en bil pallar att lasta 1½ ton utöver sin egen vikt, så därför ska den alltid vara lastad med 1,5 ton - enligt det resonemanget.

Ja så är det nog, när man läser igen. Jag tolkade det som att TS hade 16gb installerat men bara kunde använda 3gb Det förklarar saken. I sådant fall är ju allt som det ska och det är inget negativt med att datorn använder lite minne.
Citera
2013-07-26, 03:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoDude
Tjena FB!

Tackar på förhand!
Vilket Windows 7 64-bit har du; Home, Ultimate, Proffessional, Starter, eller vad?

Högerklicka på "den här datorn", välj Egenskaper. Hur mycket RAM har du där, och hur mycket står det kan användas? ...skärmdumpa gärna det fönstret så vi kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in