2023-07-10, 12:31
Medlem
Studsbolls avatar
Dags för en rejäl bump av tråden, men jag anser att det är synnerligen motiverat. Jag har haft denna förmån i 20 år och jag upplever att den försämrats betydligt på senare tid. Det är många restauranger som inte alls accepterar kortet trots de tar vanliga Visa/Masercard. Om man frågar om varför så säger de att de betalar en för hög avgift till Edenred. Detta har förvärrats senaste året och nu på semestern har jag blivit nekad på två olika pizzerior och en lunchrestaurang i Västsverige. Att man inte heller i förväg kan se vilka restauranger som är anslutna är ett stort problem; ja, det finns en funktion i Edenred-appen ned karta, men den visar inte ens en bråkdel av de som trots allt är anslutna, och jag misstänker att de som visas är de som betalat för det till Edenred. Är det någon mer som retat sig på denna försämring?
Citera
2023-07-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Dags för en rejäl bump av tråden, men jag anser att det är synnerligen motiverat. Jag har haft denna förmån i 20 år och jag upplever att den försämrats betydligt på senare tid. Det är många restauranger som inte alls accepterar kortet trots de tar vanliga Visa/Masercard. Om man frågar om varför så säger de att de betalar en för hög avgift till Edenred. Detta har förvärrats senaste året och nu på semestern har jag blivit nekad på två olika pizzerior och en lunchrestaurang i Västsverige. Att man inte heller i förväg kan se vilka restauranger som är anslutna är ett stort problem; ja, det finns en funktion i Edenred-appen ned karta, men den visar inte ens en bråkdel av de som trots allt är anslutna, och jag misstänker att de som visas är de som betalat för det till Edenred. Är det någon mer som retat sig på denna försämring?
Japp. Bekant som jobbar i branschen å kallar edenred för maffia med sina avgifter. Glöm inte straffavgiften som man betalar för att använda i affärer som inte är anslutna men tar kortet.
Funderar på att sluta av den av ledningen att jag psykologiskt känner att jag "behöver" spendera pengarna på mat.. men inte än. Blir det sämre än idag så lägger jag nog ner dock.
Citera
2023-07-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Japp. Bekant som jobbar i branschen å kallar edenred för maffia med sina avgifter. Glöm inte straffavgiften som man betalar för att använda i affärer som inte är anslutna men tar kortet.
Funderar på att sluta av den av ledningen att jag psykologiskt känner att jag "behöver" spendera pengarna på mat.. men inte än. Blir det sämre än idag så lägger jag nog ner dock.

Förstår affären för Edenred men vad är dealen för arbetgivaren och den anställde? Är förmånsvärdet lägre än summan som är laddad på kortet eller vad habdkarvdet om? Jämfört med om arbetsgivaren skulle höja lönen med motsvarande summa?
Citera
2023-07-10, 16:54
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Har denna *förmån* men aldrig rört pinnen.
Vill inte stoppa något odefinierat ner i kakhålet.
Citera
2023-07-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förstår affären för Edenred men vad är dealen för arbetgivaren och den anställde? Är förmånsvärdet lägre än summan som är laddad på kortet eller vad habdkarvdet om? Jämfört med om arbetsgivaren skulle höja lönen med motsvarande summa?
Anställd får ca 500kr netto på sista raden. Vad givare får vet jag inte.
Citera
2023-07-10, 20:58
Medlem
Takpapps avatar
Citat:

Kan någon förtydliga? Det är alltså ett vanligt betalkort, typ Mastercard, så "alla" ställen accepterar kortet? Men med tillägget att kunden blir extradebiterad om försäljningsstället inte är ansluten till Edenreds närverk? Jag kollade på deras hemsida men det är otydligt vad det är för ett kort egentligen.

Verkar ju helkasst i så fall.
Citera
2023-10-19, 15:29
Medlem
M8050200s avatar
Takpapp:

Ja precis, det är ett mastercard med edenreds logga på. Jag handlade på min lokala coop förra veckan och då drogs en % utöver beloppet för att dom inte är anslutna till edenreds nätverk.

Så dom verkar vilja att man enbart ska handla lunch. På donken, max och vanliga lunchställen funkar det utan % på ordinarie belopp.
Citera
2023-10-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Kan någon förtydliga? Det är alltså ett vanligt betalkort, typ Mastercard, så "alla" ställen accepterar kortet? Men med tillägget att kunden blir extradebiterad om försäljningsstället inte är ansluten till Edenreds närverk? Jag kollade på deras hemsida men det är otydligt vad det är för ett kort egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av M8050200
Takpapp:

Ja precis, det är ett mastercard med edenreds logga på. Jag handlade på min lokala coop förra veckan och då drogs en % utöver beloppet för att dom inte är anslutna till edenreds nätverk.

Så dom verkar vilja att man enbart ska handla lunch. På donken, max och vanliga lunchställen funkar det utan % på ordinarie belopp.

Ur det perspektivet är det ju bättre än rikskupongerna, de funkade ju inte alls på Coop.

Takpapp: der är alltså inget kort man skaffar själv och sätter in pengar utan arbetsgivaren ger en kostförmån genom att sätta in pengar. Om arvetsgivarräen hade gett ett vanligt mastercard och satt in pengar hade det räknats som lön och inte kostförmån.
Citera
2023-10-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Nu var det ett antal år sedan jag hade ett Edenred-kort, men då så funkade inte kortet på alla ställen. Bland annat ville kortläsaren på min favorit-pizzeria inte ta det kortet, trots att andra kort med MasterCard fungerade.
Citera
2024-03-11, 20:20
Medlem
Är det inte en rätt schysst grej med tanke på att kortet numera fungerar i princip överallt. Storhandla mat på Ica Maxi/Willys för ett belopp om ~2500:-/månad för en kostnad mot ~2000:-/månad?

Fan gör ju inte ont och köpa Bregott lättsaltat och kaffe. Kanske till och med slår till med parmesan ost.
Citera
2024-06-05, 15:44
Medlem
Studsbolls avatar
Kortet fortsätter att försämras. Allt fler nekar kortet och appen är totalt kass för att finna de som faktiskt tar emot kortet. Förr, på rikskupongernas tid, hade restauranger oftast en dekal som visade att de accepterade dessa, men nu får man vackert fråga innan man beställer eller köper något. Hade det inte varit för den kraftiga subventionen hade jag aldrig ens övervägt att använda skiten.
Citera
2024-06-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Har denna *förmån* men aldrig rört pinnen.
Vill inte stoppa något odefinierat ner i kakhålet.

Du äter aldrig ute eller vad menar du? Lagar allt från grunden, odlar dine egna grönsaker, föder upp egna djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in