2015-02-02, 19:00
Medlem
Funkar rikskortet utomlands? ska nämligen till danmark nu på torsdag och undrar om det är någon idé att ta med?
Citera
2015-02-04, 15:53
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wezhezt
Funkar rikskortet utomlands? ska nämligen till danmark nu på torsdag och undrar om det är någon idé att ta med?
Jepp, det är ett vanligt MasterCard.
Jag har använt det i bland annat USA.
Citera
2016-01-01, 18:49
Medlem
Har fungerat överallt för mig hittills. Testar bolaget i morgon. Inte jättelönsamt men alla bäckar små...
Citera
2016-01-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikspyan
60% skatt, då tjänar du över 750.000 om året? Då har du råd att betala lunchen själv...

Nja. Marginalskatten är 60% vid inkomster över 50.000kr i månaden eftersom jobbskatteavdraget fasas ut då. Det blir en årsinkomst på 600.000kr.
Citera
2016-01-01, 22:29
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nja. Marginalskatten är 60% vid inkomster över 50.000kr i månaden eftersom jobbskatteavdraget fasas ut då. Det blir en årsinkomst på 600.000kr.

Inlägget du kommenterade skrevs för 2,5 år sedan......
Citera
2016-01-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Inlägget du kommenterade skrevs för 2,5 år sedan......

Marginalskatterna här väl inte föråndrats dom senaste 2,5 åren? Det är väl först nu som sossarna har fått igenom en höjning med 3% från 57% till 60%?
Citera
2017-01-31, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Har fungerat överallt för mig hittills. Testar bolaget i morgon. Inte jättelönsamt men alla bäckar små...

Taxi nej
Bolaget Nej
Bankomat Nej
Citera
2018-01-13, 00:58
Medlem
spongebobsquares avatar
Påverkar rikskuponger pensionen något? Jag har hört att det ska påverka pensionen negativt eftersom det blir avdrag på lönen. Men jag tror/tycker pensionen antingen inte borde påverkas alls eller borde bli högre om man använder rikskuponger, för den delen av lunchen som företaget subventionerar beskattas som lön, och företaget betalar arbetsgivaravgift på subventionen väl? Pensionen borde påverkas positivt precis som mer lön påverkar pensionen positivt, stämmer det?
Citera
2018-01-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Påverkar rikskuponger pensionen något? Jag har hört att det ska påverka pensionen negativt eftersom det blir avdrag på lönen. Men jag tror/tycker pensionen antingen inte borde påverkas alls eller borde bli högre om man använder rikskuponger, för den delen av lunchen som företaget subventionerar beskattas som lön, och företaget betalar arbetsgivaravgift på subventionen väl? Pensionen borde påverkas positivt precis som mer lön påverkar pensionen positivt, stämmer det?
Nej, ingen påverkan på pensionen för lunchkuponger. Däremot så var hemdator/hempc något som påverkade pensionen negativt.
Citera
2018-01-13, 20:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
De gamla kupongerna hade ett sistadatum.
Det finns inte på kortet.

En kollega till mig blev akut sjuk, och låg på sjukhus i månader.
Givetvis tänkte han inte på att han hade rikskortet.

Det visade sig att pengar förfars efter en viss tid om kortet är inaktivt.
Det blev dyrt för min kollega.
Citera
2018-01-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
De gamla kupongerna hade ett sistadatum.
Det finns inte på kortet.

En kollega till mig blev akut sjuk, och låg på sjukhus i månader.
Givetvis tänkte han inte på att han hade rikskortet.

Det visade sig att pengar förfars efter en viss tid om kortet är inaktivt.
Det blev dyrt för min kollega.
Tror att det är 1 år efter senaste laddning. Känns som att risken för att kortet ska bli ogiltigt på grund av att man varit sjukskriven är väldigt liten. Större risk att kortutgivaren går i konkurs. Med tanke på att det är ungefär 25 % förtjänst med att använda kortet så är det ju oftast dumt att inte skaffa om man har möjlighet. Det innebär att man i princip kan gå miste om 3 månaders saldo om man haft kortet i ett år utan att man förlorat något. Undrar hur många som har 5 000 kr på kortet som ungefär motsvarar ett kvartal.
Citera
2018-01-13, 23:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tror att det är 1 år efter senaste laddning. Känns som att risken för att kortet ska bli ogiltigt på grund av att man varit sjukskriven är väldigt liten. Större risk att kortutgivaren går i konkurs. Med tanke på att det är ungefär 25 % förtjänst med att använda kortet så är det ju oftast dumt att inte skaffa om man har möjlighet. Det innebär att man i princip kan gå miste om 3 månaders saldo om man haft kortet i ett år utan att man förlorat något. Undrar hur många som har 5 000 kr på kortet som ungefär motsvarar ett kvartal.
När det väl sker, så är pengarna förlorade, något som jag tycker är väldigt fel.

Med dom gamla kupongerna hade man i alla fall en chans att se sista giltighetsdatum, och kunde sälja dom, eller ge bort dom.

Jag har väldigt mycket på mitt kort, det har råkat bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in