• 1
  • 2
2005-06-16, 18:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Broderskapet drager idag ner till Bordeaux i Frankrike för mässan Vinexpo som är världens största dryckesmässa för proffessionella (skulle kunna offra någon smärre kroppsdel för att få haka på), det lär vara tusentals olika alkoholhaltiga produkter som får provsmakas.

Själv har jag tyvärr ingen möjlighet att få deltaga då jag icke är i branschen och undrar därför om det finns mat och dryckmässor både i Sverige och utomlands som "vanliga dödliga" som inte är i alkoholimport-, hotell- eller restaurangbranschen kan besöka?

Själv ha jag bara varit på "det goda köket" i Älvsjö och en dryckesmässa i Sthlm för ett år sen samt en vinmässa i Sollentuna 1992.

Någon med fler erfarenheter?
Citera
2005-06-16, 18:15
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Broderskapet drager idag ner till Bordeaux i Frankrike för mässan Vinexpo som är världens största dryckesmässa för proffessionella (skulle kunna offra någon smärre kroppsdel för att få haka på), det lär vara tusentals olika alkoholhaltiga produkter som får provsmakas.

Själv har jag tyvärr ingen möjlighet att få deltaga då jag icke är i branschen och undrar därför om det finns mat och dryckmässor både i Sverige och utomlands som "vanliga dödliga" som inte är i alkoholimport-, hotell- eller restaurangbranschen kan besöka?

Själv ha jag bara varit på "det goda köket" i Älvsjö och en dryckesmässa i Sthlm för ett år sen samt en vinmässa i Sollentuna 1992.

Någon med fler erfarenheter?

Känner man bara någon i branchen (en bror duger bra) så är det inga problem att komma in på fackmässor.
Ska själv åka till mässan i Bordeaux på lördag. Alldeles för stort, varmt och trång för att det ska vara roligt. Åker bara för att jag måste.

Prowine ordnar mässor för allmänheten och Munskänkarna har fina mässarrangemang runt om i landet.
Citera
2005-06-17, 15:30
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Känner man bara någon i branchen (en bror duger bra) så är det inga problem att komma in på fackmässor.
Ska själv åka till mässan i Bordeaux på lördag. Alldeles för stort, varmt och trång för att det ska vara roligt. Åker bara för att jag måste.

Prowine ordnar mässor för allmänheten och Munskänkarna har fina mässarrangemang runt om i landet.

Oj då, och det stämmer...Det är nog jag som varit för ödmjuk för att fråga honom, för jag hörde av honom i går och han skulle kunna fixa en s.k. "elektronisk biljett" via internet

Nu gäller det bara att jag får tid över att åka ner om så bara för en dag eller två så jag hoppas vi ses därnere.

tack för infot om mässor oxå förresten.
Citera
2005-06-17, 16:43
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Oj då, och det stämmer...Det är nog jag som varit för ödmjuk för att fråga honom, för jag hörde av honom i går och han skulle kunna fixa en s.k. "elektronisk biljett" via internet

Nu gäller det bara att jag får tid över att åka ner om så bara för en dag eller två så jag hoppas vi ses därnere.

tack för infot om mässor oxå förresten.

Är man där sista dagen (torsdag) och dräller omkring de sista timmarna så kan man utan problem fylla resväskan med goda viner att ta hem. Utställarna orkar inte dra på flaskorna tillbaka igen. Rena julafton.

Om du åker ner brukar det gå att få rum på Formule1.

Mässan
Hotell
Citera
2005-06-17, 16:47
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Är man där sista dagen (torsdag) och dräller omkring de sista timmarna så kan man utan problem fylla resväskan med goda viner att ta hem. Utställarna orkar inte dra på flaskorna tillbaka igen. Rena julafton.

Om du åker ner brukar det gå att få rum på Formule1.

Mässan
Hotell

Låter som BÄTTRE än julafton tycker jag, fast jag brukar få nån/några fina flaskor av brorsan då med.

Tack för hotelltipset! Jag har bott på Ibis Hotel i Pessac förr när jag varit i Bordeaux med brorsan, men där var det fullt hela veckan(ringde nyss) så nu slår jag en signal till formule 1
Citera
2005-06-17, 16:48
Medlem
OliTs avatar
Jag hade inte haft något emot att också ha en bror i branchen, lät riktigt skoj! Hoppas att ni får ett par trevliga dagar där nere.
Citera
2005-06-17, 16:56
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Låter som BÄTTRE än julafton tycker jag, fast jag brukar få nån/några fina flaskor av brorsan då med.

Tack för hotelltipset! Jag har bott på Ibis Hotel i Pessac förr när jag varit i Bordeaux med brorsan, men där var det fullt hela veckan(ringde nyss) så nu slår jag en signal till formule 1

Kolla Formuile1 på nätet. Suverän onlinebokning. Annars kan man åka ner och hitta enklare hotell helt centralt. De som är fullbokade är de som är kopplade till bokningscentraler eller har hemsidor.
Citera
2005-06-17, 17:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag hade inte haft något emot att också ha en bror i branchen, lät riktigt skoj! Hoppas att ni får ett par trevliga dagar där nere.

Tackar. Ja det har onekligen sina fördelar

Klämde en Mouton-Rothschild 1982 med honom innan han drog, ett vin som jag nog näppeligen skulle kunnat slanta upp för personligen
Citera
2005-06-17, 17:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Kolla Formuile1 på nätet. Suverän onlinebokning. Annars kan man åka ner och hitta enklare hotell helt centralt. De som är fullbokade är de som är kopplade till bokningscentraler eller har hemsidor.

japp jag ska kolla upp det där och sen se om man kan få flygbiljett plus nån som jag kan byta arbetsschema med sen ska det väl ordna upp sig
Citera
2005-06-23, 22:44
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
japp jag ska kolla upp det där och sen se om man kan få flygbiljett plus nån som jag kan byta arbetsschema med sen ska det väl ordna upp sig

Blev det någon mässa?
Citera
2005-06-26, 14:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Blev det någon mässa?

Japp kom hem idag, helt slutkörd Vi passade på att besöka några Bordeauxslott där brorsan har kontakter på fredag och lördag och innan dess fick vi vara med på en middag på ett av de mindre slotten i Margaux på torsdagen.

Men mässan var som du sa på tok för stor och för stökig. Som att berusa sig med smågodis, och överallt vin och en del sprit, men jag fick med mig en "Bacchus collection" av en av brorsans affärsbekanta innehållande 24 flaskor (2 lådor) blandade Bordeauxviner, så något tiggande på torsdagen blev det inte. Fick ändå betala övervikt för 900:- på planet hem.

Hur blev din mässa då?
Citera
2005-06-26, 16:27
Medlem
Ballonggrevens avatar
Lät ju trevligt.
Själv stressade jag runt på oändliga möten i fem dagar. I hettan och de oändliga hallarna var det inte så kul. Inte mycket vin blev provat heller.

Däremot var det trevligare på kvällarna. Middagar, bjudningar och barbeque på diverse slott. På en av middagarna bjöds det Château Mouton-Rothschild 1991, Château Palmer 1966, Château Haut-Brion 1958 samt Château Latour 1955. Helt OK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in