2013-07-25, 08:45
Medlem
Tim00Blooms avatar
Hej.

Jag undrar om det finns någon fjärilsart som bara lever en dag?

Tack på förhand

/Tim
Citera
2013-07-25, 10:35
Vet att det ska finnas en trollslända, men ingen fjäril
Citera
2013-07-25, 10:48
Medlem
Tim00Blooms avatar
Jag ringde precis till fjärilshuset. Hon som jag pratade med sa att det skulle finnas nån fjäril som bara levde en dag, men hon visste inte vad den fjärilen hette.
Citera
2013-07-25, 21:46
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim00Bloom
Jag ringde precis till fjärilshuset. Hon som jag pratade med sa att det skulle finnas nån fjäril som bara levde en dag, men hon visste inte vad den fjärilen hette.

Låter som en myt, men kan ha fel
Citera
2013-07-25, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
De flesta fjärilar lever flera veckor men enligt det här inlägget ska det finnas en art, Zygaena loti där den vuxna fjärilen bara lever i genomsnitt en dag. Hoppas de har roligt under sin korta levnad men de larvar sig väl desto längre.
Citera
2013-07-25, 23:46
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Vet att det ska finnas en trollslända, men ingen fjäril

Trollsländor lever i veckor eller månader som vuxna flygande insekter, i åratal som larver. Trollsländor äter som fullbildade flygande insekter och kan därför leva rätt länge, de jagar flygande kryp osv. Samma sak gäller flick- och jungfrusländor, i varierande omfattning.

Dagsländor har å andra sidan en mycket begränsad livstid som fullbildade. Larverna lever länge i vatten men i det flygande stadiet saknar de fullbildade mundelar så de kan inte äta som "vuxna" utan måste hinna fortplanta sig fort innan energireserverna tar slut. De lever i ett par dagar som mest, därav namnet. Dessa går inte att förväxla med troll-, flick- och jungfrusländor på något sätt, de ser helt annorlunda ut.

Nattsländor ser också helt annorlunda ut men har en livsstil snarlik dagsländornas. De lever upp emot några veckor men vanligen bara några dagar. Merparten saknar förmåga att äta som vuxna och fokuserar helt på att para sig och lägga ägg innan energireserverna tar slut.

Sävsländor, bäcksländor osv. påminner om dag- och nattsländorna i leverne, vissa arter har möjlighet att äta som vuxna och lever aningen längre i flygande form men de flesta dör rätt fort.

Sedan finns det andra "sländor" på alla möjliga håll, med alla tänkbara livsstilar.
Citera
2013-07-26, 20:14
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De flesta fjärilar lever flera veckor men enligt det här inlägget ska det finnas en art, Zygaena loti där den vuxna fjärilen bara lever i genomsnitt en dag. Hoppas de har roligt under sin korta levnad men de larvar sig väl desto längre.

När förekommer fortplantningen då? hinner don para sig och lägga ägg under ett dygn alltså?
Citera
2013-07-27, 00:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
När förekommer fortplantningen då? hinner don para sig och lägga ägg under ett dygn alltså?
Ja det är väl det enda de gör under den tiden. Vilket gött liv fast jag skulle gärna hinna äta lite gott mellan varven med, och lite längre tid med...
Citera
2013-07-27, 23:47
Medlem
Gingers avatar
Finns en rolig Larsson serie om 2 skalbaggar som typ lever i 20 min.

Paret (en hona och en hane) står vid stranden och hanen utbrister till honan : "Vadå, vi har hela livet på oss?".
Citera
2013-08-21, 20:39
Medlem
Det finns väldigt många fjärilsarter som inte intar någon föda i imagostadiet, alltså som fullbildad. Det fullbildade stadiet är mest ett fortplantningsstadie. Den längsta tiden tillbringar den som larv och puppa. Det finns puppor som tillbringar upp till tio år i marken innan de kläcks och den fullbildade fjärilen bara flyger några dagar. I Sverige t.ex. björkspinnaren som kläcks och flyger mycket tidigt på våren. I Mellansverige vanligen i mars.
Sedan finns det fjärilar där honan är vinglös och kan alltså inte flyga. Hon klättrar upp på en växt, buske eller trädstam och sänder sedan ut dofthormoner för att locka hannar. Hannarna kan uppfatta dessa dofthormoner på mycket långt avstånd, vi pratar om flera kilometer, och mycket snart blir hon parad. Då klättrar hon vidare, lägger sina ägg - och dör! Detta kan ske inom ett dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in