2005-06-16, 17:54
Medlem
Mysonoxens avatar
Tyvärr verkar det sedan länge vara en trend att inte längre laga mat med smör och gräddde vilket jag beklagar. Folk skyller på hälsoskäl och utlämnar dessa gudomliga produkter till förmån antingen för olja i alla dess olika former och ursprung eller vissa lightprodukter vars resultat i köket i slutändan smakar vidrigt i bästa fall och onämnbart i värsta...

Det är idag 17 år sedan min mormor lämnade detta jordiska, och det var av henne jag tidigt lärde mig att inget kan ersätta smör och grädde vad gäller tillagandet av de svenska paradrätterna och att aldrig tumma på råvarorna om man vill ha bra käk. Hon var knappast rik men pengarna lades hellre på god mat och dryck än på dyra kläder och extravaganser, en filosofi både jag och min bror ärvde.

Detta om bakgrunden till ämnet. Nu till sakfrågan:

Använder ni hellre de "gammaldags" produkterna så som smör och grädde i er dagliga gärning vid spisen, eller lagar ni hellre mat i olja som regel?

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att steka exempelvis min hemlagade pytt-i-panna i annat än äkta smör, även om jag vet att många använder t.ex. rapsolja då de steker allt från pytt till fiskpinnar.

Olja använder jag dock en hel del i mera medelhavsinspirerad matlagning, jag brukar köra med Casa di Luca olivolja, och då jag lagar asiatiskt är såväl jordnöts- som sesamolja utmärkt.

Däremot har jag aldrig säger aldrig testat ett lättmargarin som duger som människoföda. Äkta smör, Flora och Bregott är det enda jag kan tänka mig på mackan, resten smakar tapetklister eller ännu värre...
Citera
2005-06-16, 18:02
Medlem
OliTs avatar
Smör och grädde har sina användningsområden, precis som olja. Vissa saker vill man använda en neutral olja till, andra vill man ha smörsmak på. Kött är helt klart en sån sak som jag vill steka i smör, medan vissa saker smakar bäst stekt i olja. Olja tål högre temperaturer, men att steka i Extra Virgine är däremot särdeles korkat, onödigt dyrt och tillför ingen smak utöver en vanlig olivolja, det har dessutom lägre rökpunkt.
Citera
2005-06-16, 18:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Smör och grädde har sina användningsområden, precis som olja. Vissa saker vill man använda en neutral olja till, andra vill man ha smörsmak på. Kött är helt klart en sån sak som jag vill steka i smör, medan vissa saker smakar bäst stekt i olja. Olja tål högre temperaturer, men att steka i Extra Virgine är däremot särdeles korkat, onödigt dyrt och tillför ingen smak utöver en vanlig olivolja, det har dessutom lägre rökpunkt.

sant. Jag använder mest min Extra Vergine till att ringla över t.ex. en italiensk sallad eller blanda ut med balsamicovinäger till en dressing...
Citera
2005-06-16, 18:08
Medlem
hagge3s avatar
Ibland kör jag bara smör när jag steker, och ibland tar jag lite av varje.
Ibland gör jag gräddsås till min skinksås, men ibland gör jag en redning på mjölk och mjöl.

Jag varierar mig lite, vill inte äta grädde varje dag.
Citera
2005-06-16, 18:14
Medlem
alrunans avatar
Var sak har sin plats. Vanlig svensk husmanskost - ofta smör osv. Mer medelhavsinspirerad kost eller thai för den delen - olja av olika slag.
Citera
2005-06-16, 18:20
Medlem
284366s avatar
Jag känner inte ens någon skillnad på lättprodukter och vanliga när det gäller margarin, creme fraiche eller filmjölk. Smör hatar jag. Så jag är ingen fettälskare direkt, inte heller vill jag själv bli fet. Så svaret blir att jag steker i olja, och använder lättprodukter överallt där det går.
Citera
2005-06-17, 08:02
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Fast oavsett vad du steker i olja eller smör så är det ju lika fett. Vad jag förstått av hälsodebatten så är typ oliv/raps-olja nyttigare än smör o margarin men ändå lika fett. Vilket innebär att man blir ju lika fet men med ett lägre kolestorolvärde än om du stekt i smör. Dessutom om du steker en köttbit som är opanderad så rinner ju det mesta fett av den så den blir väl inte så mycket fetare oavsett smör/margarin eller en olja. -Äh, jag vet inte det finns så många olika teorier om vad som är bra och inte bra....

I övrigt så använder jag hellre fet mjölk med idealmjöl eller annan redning när jag jag lagar vardagsmat men riktig grädde när man vill ha dt där extra. Matlagningsgrädde smakar inte nåt alls och är för dyrt tycker jag i förhållande till vad man får. Den enda lättprodukten jag tycker funkar är 17% Créme Fraiche, den smakar bra i såser. Förrut så körde jag med typ lätt o lagom men har övergått till Flora (eller vad den heter nuförtiden).
Citera
2005-06-17, 17:16
Medlem
onits avatar
Använder mig endast av margarin på smörgås (lättmargarin)..annars blir det, ungefär den här ordningen:

Bryna/fräsa lök, fräsa grönsaker mm - olivolja

Bryna nöttkött, quorn o dyl (ev rapsolja) - smör

Steka fläskkött - inget

Tillreda kyckling och fisk - olivolja (ev raps)

Smaksätta sås - smör

Salladsdressing - rapsolja

Pajdeg - smör och rapsolja

Smörja formar/plåtar - rapsolja

Baka bröd - rapsolja, smör

Baka kakor o dyl - smör (ev margarin)

Godis - smör
Citera
2005-06-17, 19:14
Bannlyst
Hör och häpna vad WeeP kör med: vatten!
Citera
2005-06-17, 19:19
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeP
Hör och häpna vad WeeP kör med: vatten!

Det kör jag faktiskt också med ibland. Grönsaker brukar gå utmärkt att steka i lite vatten och sojasås.
Citera
2005-06-17, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Det kör jag faktiskt också med ibland. Grönsaker brukar gå utmärkt att steka i lite vatten och sojasås.

Yup, kött funkar också alldeles utmärkt. När vattnet har dunstat finns det oftast tillräckligt med fett från själva köttet.
Citera
2005-06-18, 19:55
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeP
Yup, kött funkar också alldeles utmärkt. När vattnet har dunstat finns det oftast tillräckligt med fett från själva köttet.

Men herregud... varför? Köttet suger ju ändå inte åt sig fett, man häller bara bort fettet när köttet är klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in