• 1
  • 2
2013-07-24, 20:35
Medlem
bjaefss avatar
Ja, som rubriken lyder. Jag läste Frantzén/Lindebergs kokbok (väldigt bra för övrigt, köptips) och fann däri att de själva använt ämnet, bland annat för att påföra en fettkappa på en urbenad kotlettrad av lamm efter urbening (tror jag att det var). Jag har tidigare mest stött på fakta om ämnet i medicinska sammanhang såsom blodkoagulation, men enligt boken har det även förmåga att skapa tvärbindningar mellan muskelfibrer och andra celler. Någon som vet något?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-24, 20:43
Medlem
Aldrig använt just trombin, däremot transglutaminase som är ett enzym som binder ihop kött (Heston Blumenthal brukar använda det). Det går inte direkt att hitta på ICA, men man kan beställa det.
Citera
2013-07-24, 20:50
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Aldrig använt just trombin, däremot transglutaminase som är ett enzym som binder ihop kött (Heston Blumenthal brukar använda det). Det går inte direkt att hitta på ICA, men man kan beställa det.

Har du använt det hemma eller professionellt? Hur blir resultatet? Jag har ingen koll alls på hur man använder sånt här, blev bara väldigt nyfiken på vad man skulle kunna göra med det. Tänk liksom knaprigt kycklingskinn runt en fin skiva ryggbiff. Är det dyrt?
Citera
2013-07-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Har du använt det hemma eller professionellt? Hur blir resultatet? Jag har ingen koll alls på hur man använder sånt här, blev bara väldigt nyfiken på vad man skulle kunna göra med det. Tänk liksom knaprigt kycklingskinn runt en fin skiva ryggbiff. Är det dyrt?
Endast hemma. Resultaten blir väldigt bra faktiskt, är man noggrann så är det svårt att se att det egentligen är två köttbitar. Det blir också ganska starkt.

Jag köpte mitt online hos ModernistPantry. Det är relativt dyrt (runt 10 dollar för 50 gram), men o andra sidan behöver man inte så mycket (man pudrar på det). Det är billigare att köpa större volymer (dom packar om det till 50g-påsar) men jag ser inte hur en hemma-kock skulle kunna göra av med ett kilo.

Jag gillar att att t.ex klistra ihop flera fileér av plattfisk, så det blir ett rejält block av fisk.
Citera
2013-07-24, 21:13
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Endast hemma. Resultaten blir väldigt bra faktiskt, är man noggrann så är det svårt att se att det egentligen är två köttbitar. Det blir också ganska starkt.

Jag köpte mitt online hos ModernistPantry. Det är relativt dyrt (runt 10 dollar för 50 gram), men o andra sidan behöver man inte så mycket (man pudrar på det). Det är billigare att köpa större volymer (dom packar om det till 50g-påsar) men jag ser inte hur en hemma-kock skulle kunna göra av med ett kilo.

Jag gillar att att t.ex klistra ihop flera fileér av plattfisk, så det blir ett rejält block av fisk.

Ah! Inga bismaker? Det där med fisk har jag också tänkt på, att man gärna skulle vilja ha två rödspättafiléer på varandra till exempel. Eller göra rent sinnessjuka kreationer där man klistrar ihop flera olika fisksorter, vad vet jag?

Är det svårt att använda då? Måste bitarna vara obehandlade, eller skulle man t.ex. kunna limma ihop bitar som man har marinerat/kryddat med olika medel?
Citera
2013-07-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ah! Inga bismaker? Det där med fisk har jag också tänkt på, att man gärna skulle vilja ha två rödspättafiléer på varandra till exempel. Eller göra rent sinnessjuka kreationer där man klistrar ihop flera olika fisksorter, vad vet jag?

Är det svårt att använda då? Måste bitarna vara obehandlade, eller skulle man t.ex. kunna limma ihop bitar som man har marinerat/kryddat med olika medel?
Jag har aldrig märkt av någon bismak. Finns oändligt många saker man kan göra, googla så hittar du. Finns en rätt lång tråd på eGullet om det också.

Nej, jag brukar bara sikta det (med en liten sil) över ytan, lägga ihop köttet, rulla in i plastfilm, och kyla några timmar. Hur det fungerar med något som är dränkt i marinad vet jag inte, men kryddor borde inte vara något problem. Sedan så behöver man ju kanske inte krydda just den ytan.
Citera
2013-07-24, 21:28
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Jag har aldrig märkt av någon bismak. Finns oändligt många saker man kan göra, googla så hittar du. Finns en rätt lång tråd på eGullet om det också.

Nej, jag brukar bara sikta det (med en liten sil) över ytan, lägga ihop köttet, rulla in i plastfilm, och kyla några timmar. Hur det fungerar med något som är dränkt i marinad vet jag inte, men kryddor borde inte vara något problem. Sedan så behöver man ju kanske inte krydda just den ytan.

Härligt! Jag har bara en liten nyfikenhetsfråga kvar. Går det att klistra fast en tillagad detalj på en otillagad, tror du?
Citera
2013-07-24, 21:54
Medlem
Citat:
Härligt! Jag har bara en liten nyfikenhetsfråga kvar. Går det att klistra fast en tillagad detalj på en otillagad, tror du?
Vet faktiskt inte. Jag har för mig att jag läst att det fungerar på lagat kött, men det blir inte alls lika starkt.
Citera
2013-09-20, 09:58
Medlem
Ngn som köpt transglutaminase i .se eller i europa? Så slipper man köpa via usa för snabbare o enklare leverans.

Fann denna; men i usa.
http://www.modernistpantry.com/activ...utaminase.html
Citera
2013-09-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cesaer
Ngn som köpt transglutaminase i .se eller i europa? Så slipper man köpa via usa för snabbare o enklare leverans.

Fann denna; men i usa.
http://www.modernistpantry.com/activ...utaminase.html
Jag vet inte om MSK ingredients (googla) säljer det. Fördelen med modernistpantry är att dom säljer det i småförpackningar. När jag har beställt från MP har jag alltid fått varorna inom en vecka, brukar faktiskt gå snabbare än inom Europa ofta.
Citera
2013-09-20, 10:08
Medlem
1kg, 99 pund...
http://msk-ingredients.com/Molecular...oteinGlue-0925

blir nog från usa.
Citera
2013-09-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cesaer
1kg, 99 pund...
http://msk-ingredients.com/Molecular...oteinGlue-0925

blir nog från usa.
Det är ganska dyrt från ModernistPantry, men å andra sidan använder man nog aldrig 1kg som privatperson. Dessutom håller det inte hur länge som helst, särskilt inte när man öppnat förpackningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in