• 1
  • 2
2013-07-24, 14:17
Medlem
Är novis på AutoCAD och håller på att lära mig de vanligaste funktionerna. Jag ritar en planritning i 2D och det jag inte riktigt får kläm på är hur jag ska rita ut olika rum med exakta mått i ritningen. Jag vet ju hur jag ritar en linje med ett visst mått men hur gör jag för att efter t ex 500 mm på linjen rita en annan linje osv? Hur mäter jag ut var jag ska sätta linjen? Vet att funktionen measure finns men har inte klurat ut om man använder den i just det här fallet? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Citera
2013-07-24, 16:17
Medlem
christerys avatar
Nu var det länge sen jag lekte med AutoCAD men vad jag kommer ihåg så är det viktigt att sätta upp ritningen rätt, dvs när du börjar med ett tomt dokument så sätter du upp att det är i mm osv.

Får man det fel så blir resten bara skit. Hittar du en mall nånstans att utgå ifrån så har du ju det jobbet gjort. Snoka lite på nätet om du kan hitta en ritning färdig som du kan norpa och bara rensa lagret med planritningen på. Då har du dessutom med en massa krafs runtom som ram, ritningshuvud osv vilket kan vara bra om du har flera versioner som skickas omkring.

Jäkligt bra om alla vet vilken ritning man pratar om - och filnamnet funkar ju bara så länge man ser den på datorn, skriver man ut och ger till en byggare så vill det ju till att det är uppmärkt vilken ritning, datum eller nåt så alla är 100% säker på att det är rätt.
Citera
2013-07-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu var det länge sen jag lekte med AutoCAD men vad jag kommer ihåg så är det viktigt att sätta upp ritningen rätt, dvs när du börjar med ett tomt dokument så sätter du upp att det är i mm osv.

Får man det fel så blir resten bara skit. Hittar du en mall nånstans att utgå ifrån så har du ju det jobbet gjort. Snoka lite på nätet om du kan hitta en ritning färdig som du kan norpa och bara rensa lagret med planritningen på. Då har du dessutom med en massa krafs runtom som ram, ritningshuvud osv vilket kan vara bra om du har flera versioner som skickas omkring.

Jäkligt bra om alla vet vilken ritning man pratar om - och filnamnet funkar ju bara så länge man ser den på datorn, skriver man ut och ger till en byggare så vill det ju till att det är uppmärkt vilken ritning, datum eller nåt så alla är 100% säker på att det är rätt.

Jo det där med hur man ställer in mm och så vet jag om. Mallar har jag också ett antal. Men jag behöver som sagt veta hur man ställer in mått i förhållande till varandra. Jag har ritat ut ytterväggarna i planritningen men hur vet jag var jag ska sätta innerväggarna?
Citera
2013-07-24, 17:52
Medlem
christerys avatar
Kanske detta kan hjälpa? http://www.cadtutor.net/tutorials/au...ance-entry.php
Citera
2013-07-24, 18:02
Medlem
Din vän när det gäller att passa saker och ting exakt heter "SNAP".
Det är en fiffig liten jävel som man kan anpassa till det mesta.
Du vet ju redan hur du ritar din måttsatta linje, så när du ska påbörja nästa linje som ska börja exakt där den första slutade så tittar på nere i kommandofönstret.
Där frågar nämligen AutoCad lite snällt vad du vill göra.

Exempel:
Du ger kommandot L för LINE och Enter.
Slå på SNAP (F7).
Sedan skriver du var du vill att SNAP ska fästa, exempelvis ENDP och Enter (för ENDPoint of)
Då får du ett litet hårkors (lite olika beroende på Snap-variant) till hjälp, som "fäster" mot det som du vill.
Sedan ritar du din nya linje som du vill.

Snap kan användas på en massa olika sätt, men de vanligaste är väl:
ENDP - Endpoint of (slutpunkt på linje, rektangel)
CEN - Center of (en cirkel)
QUA - Quadrant of (något av "hörnen" på en cirkel)
MID - Middle of (mitt på en linje)
INT - Intersection of (där två linjer skär varandra)
Citera
2013-07-25, 01:21
Medlem
Vardons avatar
Offset är ganska användbart tycker jag. Dvs att du kopierar en linje med ett bestämt avstånd från objektet och vilken sida.

Sen kan man hitta punkten med objektsnap beskrivet ovan.

Lär dig från början att använda objektsnap så att linjerna verkligen ligger rätt och inte nästan rätt. Det bespar dig mycket frustration vid måttsättningen sen
Citera
2013-07-29, 14:09
Medlem
Tack för era tips! Funkar klockrent nu! Jag har dock stött på nya problem När jag ska skriva ut ligger ritningen helt knasigt i layoutläget - när jag förhandsgranskar vid utskrift är det bara en liten plutt som knappt syns (jag har då skala 1:50 som jag vill ha) och när jag tittar på den i normalläget i layout så ser den enorm ut. Hur fixar jag till detta?

Jag har också en annan fråga; när jag skriver text i ritningen (textlayer) och sedan klickar enter försvinner all text. Varför?

Hoppas någon kan svara på mina frågor här annars får jag starta en ny tråd.
Citera
2013-07-29, 15:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
<klipp>När jag ska skriva ut ligger ritningen helt knasigt i layoutläget - när jag förhandsgranskar vid utskrift är det bara en liten plutt som knappt syns (jag har då skala 1:50 som jag vill ha) och när jag tittar på den i normalläget i layout så ser den enorm ut. Hur fixar jag till detta?<klipp>

Ja sa ju det... Du skulle börjat med en mall som fungerar... Nu har du ritat allt på en pixel i skrivarstorlek
Citera
2013-07-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ja sa ju det... Du skulle börjat med en mall som fungerar... Nu har du ritat allt på en pixel i skrivarstorlek

Trodde att mallarna som fanns i AutoCAD skulle fungera.....Är det mallen som är fel alltså? Den kan man väl ändra efteråt vad jag förstår?
Citera
2013-07-29, 22:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Trodde att mallarna som fanns i AutoCAD skulle fungera.....Är det mallen som är fel alltså? Den kan man väl ändra efteråt vad jag förstår?

Kommer inte ihåg hur jag gjorde, tror jag gjorde en testritning och fick samma problem. Den kastade jag och använde en färdig mall med alla mått inställda och ritningshuvud osv inritat redan.

Men det går ev att markera och klipp det du har, zoom printer size (kommer inte ihåg exakt vad det hette) och klistra in i mitten, nu kommer tricket... kommandot för att förstora det du har markerat (alltså inte zoom extent) har jag ingen aning om hur man gör.

Mallarna jag "snodde" var ju dom A4/A3 ritningar som konstruktörerna på jobbet använde.

Exemplet på en cykel eller en 3d stol som man provade skriva ut var inte heller mer än en pixel.

Nåt som slår mig är att du eventuellt kan skriva ut extent... då (om det fungerar) maximeras ritningen till pappersstorleken på skrivaren.

Var jäkligt länge sen jag lekte med ACad så minnet sviker. Men eftersom du lyckats med det och jag har lykats med det så är det nog inte ovanligt, det kanske finns nån som har lite ACad skillz härinne.

Lycka till!
Citera
2013-07-30, 01:10
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har inte hållit på med ACAD på ett decennium och då bara med 12 och 13 (och kanske 14).

Du har två inställningar arbetsyta och utskrift
, dessa två ska man ställa in så att de passar på ett A4/A3-sida.

Ritar du en 10 meters båt får du ställa in arbetsytan för den storleken, ritar du något mikroskopiskt så ställer man in arbetsytan för det.

Tyvärr kan jag inte hjälpa mer, eftersom jag inte håller på med CAD/CAM.
Citera
2013-07-30, 01:19
Medlem
IGETMILKs avatar
Du skriver inte ut från modelspace utan layout.
Modellen ritas i modelspace i skala 1:1 sedan visar du den i din layout genom att använda dig av skalade viewports.

I Viewporten väljer du lämplig storlek. Kom ihåg att du i dina layoutflikar har olika skalor på själva layouten.

1. Rita modellen i modelspace
2. Välj lämplig layoutflik, i rithuvudet i varje layout står det vilken papperstorlek det är.
3. Skapa en viewport i vald layout och skala den till önskad storlek i layouten.
4. Unhida alla layers du vill skall synas i viewporten
5. Skriv ut
6. Profit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in