• 1
  • 2
2013-07-24, 11:53
Medlem
FatCharlies avatar
r detta normalt? Min katt kastrerades igr (s ca 24h sedan) och jag har upptckt att han idag, nr han mjauar, mjauar lite konstigt. Lite som om det knastrar haha. Han lter inte heller lika hgt (tack och lov!), r detta ngot som kanske hller i sig?
Citera
2013-07-24, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
r detta normalt? Min katt kastrerades igr (s ca 24h sedan) och jag har upptckt att han idag, nr han mjauar, mjauar lite konstigt. Lite som om det knastrar haha. Han lter inte heller lika hgt (tack och lov!), r detta ngot som kanske hller i sig?

katter jamar vl?

skmt sido s kommer eller bttre sagt kan de frndras i beteende.
vissa kastrerar katter fr att slippa revirmarkering osv men det kan hra till vissa raser s ibland blir inte kastreringar mer n knsstympning i stort stt.
Citera
2013-07-24, 12:02
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
katter jamar vl?

skmt sido s kommer eller bttre sagt kan de frndras i beteende.
vissa kastrerar katter fr att slippa revirmarkering osv men det kan hra till vissa raser s ibland blir inte kastreringar mer n knsstympning i stort stt.
Min frmsta anledning r fr att jag har en kattdam i hushllet med och jag nskar ej kattbbisar. Sedan hade det varit trevligt om den stora (killen) ven lugnade sig lite med sitt skrikande (verkligen, skrikande) men det r bara en "bi-effekt" s att sga

Denna r dessutom en street-mix d han r en upphittad stray som fick flja med mig hem. Tror att han kan ha drag av ME-cats, men ja. Snt r svrt att svara p. Vi vet inte ens hur gammal han r.
Citera
2013-07-24, 12:13
Medlem
Wandras avatar
Var det lokalbedvning eller svning?

Om det var svning s r frklaringen den att katten haft en slang i halsen under operationen. Drav kan det uppst irritation i halsen och heshet en tid. Ingen fara alls.
Citera
2013-07-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra

Om det var svning s r frklaringen den att katten haft en slang i halsen under operationen. Drav kan det uppst irritation i halsen och heshet en tid. Ingen fara alls.

Lokalbedvning vid kastrering? Det har jag aldrig hrt talas om
Inte heller att man behvt slanga katten fr ett s snabbt ingrepp.
Men det kanske r olika tekniker i olika rvar av landet...
Citera
2013-07-24, 12:48
Medlem
langaocbs avatar
Han skrek inte mycket under frden till veterinren och under besket d? Har haft katter som blivit hesa efter traumatiska upplevelser.
edit: Det kan hlla i sig. En av katterna jag tnker p blev sig aldrig lik efter en bilfrd p 20 mil.
Citera
2013-07-24, 13:31
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra

Jo han vart nersvd. Helt rtt!
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Han skrek inte mycket under frden till veterinren och under besket d? Har haft katter som blivit hesa efter traumatiska upplevelser.
edit: Det kan hlla i sig. En av katterna jag tnker p blev sig aldrig lik efter en bilfrd p 20 mil.
Neej d! Han mjauade inte mer n vanligt. Han gillar inte riktigt att ka bil s han pep lite grann, men lugnade sig snabbt bara jag pratade med honom och hade fingrarna genom gallret till cat-carriern.

Han har dock brjat titta p mig vldigt storgt nr jag gr frbi honom, som om han undrar lite vad som hnder. Ska tillbaka med honom till vet idag igen fr spruta. Fr se om han verlever det :P
Citera
2013-07-24, 14:49
Medlem
Antagligen lite krd i halsen efter svningen, inget att oroa sig ver. Hans rst kommer skert n sitt vanliga tonlge snart!

Det du ska hlla koll p r att sren hller sig stngda, att han inte svullnar, blder eller har varflytning frn sret. Katter har hgre kroppstemperatur n oss, men brukar synas att de har feber p matta gon, trtthet, brist p aptit och allmnt nedstmt mende. Sknt att f en kastrering gjord, grattis till din frhoppningsvis lugnare, trevligare och mindre testotokiga katt!
Citera
2013-07-24, 14:52
Medlem
Nomotos avatar
Citat:
Jo han vart nersvd. Helt rtt!

Neej d! Han mjauade inte mer n vanligt. Han gillar inte riktigt att ka bil s han pep lite grann, men lugnade sig snabbt bara jag pratade med honom och hade fingrarna genom gallret till cat-carriern.

Han har dock brjat titta p mig vldigt storgt nr jag gr frbi honom, som om han undrar lite vad som hnder. Ska tillbaka med honom till vet idag igen fr spruta. Fr se om han verlever det :P
Haha han frsker vl visa att han r jvligt missnjd med avsaknaden av sina bollar?
Citera
2013-07-24, 15:17
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Lokalbedvning vid kastrering? Det har jag aldrig hrt talas om
Inte heller att man behvt slanga katten fr ett s snabbt ingrepp.
Men det kanske r olika tekniker i olika rvar av landet...

Tnk dig d att griskultingarna fr ingen som helst bedvning vid kastrering

Dock ska det bli frbjudet frn 2016.
Citera
2013-07-24, 15:58
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Antagligen lite krd i halsen efter svningen, inget att oroa sig ver. Hans rst kommer skert n sitt vanliga tonlge snart!

Det du ska hlla koll p r att sren hller sig stngda, att han inte svullnar, blder eller har varflytning frn sret. Katter har hgre kroppstemperatur n oss, men brukar synas att de har feber p matta gon, trtthet, brist p aptit och allmnt nedstmt mende. Sknt att f en kastrering gjord, grattis till din frhoppningsvis lugnare, trevligare och mindre testotokiga katt!
Antagligen. Han var tillbaka hos vet idag fr spruta (ska ven dit imorgon med) s dom hller koll p att det ser bra ut tillsvidare iallefall. Men han verkar rtt ostrd av det hela nd. ter gr han som vanligt, sover gr han rtt mycket om dagarna nd d jag bor i ett land med s jvla hg dagstemp (blir jobbigt ibland ven om ACn r igng) och han smpratar och kommer och gullar ibland, s han verkar rtt okej.
Citat:
Ursprungligen postat av Nomoto
Haha han frsker vl visa att han r jvligt missnjd med avsaknaden av sina bollar?
Hahaha! Antagligen. Trots det s kom han och sov hos mig hela kvllen och natten efter operationen (kanske fr att jag r varm att sova p eller fr att det r tryggt, vad vet jag haha) och gosar rtt mycket med mig idag med.. Eller det kanske r en del av hans onda plan?
Citera
2013-07-24, 16:26
Medlem
Nomotos avatar
Citat:

Hahaha! Antagligen. Trots det s kom han och sov hos mig hela kvllen och natten efter operationen (kanske fr att jag r varm att sova p eller fr att det r tryggt, vad vet jag haha) och gosar rtt mycket med mig idag med.. Eller det kanske r en del av hans onda plan?
Haha, sjlvklart! Han hittade ju inte sina bollar s nu mste han ha stenkoll p dina. Det r inte fr att mysa han ligger i ditt kn, det r ren research fr kommande planer. Man kan ALDRIG lita p dessa finurliga katter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in