2014-01-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Japp du har fattat det rätt. Det är ett högt satt mål men jag ska göra mitt bästa. Gissar att jag idag skulle tagit mig i mål runt 2:30 så lång väg återstår.

Var inte så säker på det ;-)

Lidingöloppet 30km är tufft, speciellt sista 15km, går överhuvudtaget inte att jämföra med flaklöpning eller löpning i lättare terräng. 2235 st (18,5%) löpare gick under 2:30 förra året i M30 LL30. Endast 716 st (6%) klarade medaljtid (2:15). Totalt fullföljde 12037 st. Man ska också betänka att löparna i LL30km oftast håller bättre klass generellt jämfört med de populäraste halvmarorna tex. Tex en förbannad massa orienterare som av tradition härjar runt i LL, de är ena sega jävlar. ;-)

Andra utmaningar i LL är att man ofta stöter på trängsel första ca 5km och inte kan hålla planerad fart alternativt härja i gränsen mellan bana/terräng och försöka springa om folk (tar mycket kraft).

Vätskestationerna tycker jag tar kraft och tid också, framförallt tid, funderar skarpt på att springa med 4 flaskor 2014, bara för att slippa skiten.

Vill inte skrämma dig men bara göra dig medveten om att det inte går att jämföra alls med banprofil på en vanliga halvmara tex eller ens lättare terräng. Lopp som avslutar i hård terräng sista halvan är alltid tuffa.

Tränar du i tuff kuperad terräng regelbundet redan nu? Om inte så är det strax tid att börja. ;-) För att ha chans på ditt mål rekommenderar jag 50-70km / vecka från och med mars ungefär, med regelbundna pass i riktigt hård terräng (alternativ kan vara backträning). Inklusive ett långpass inom intervallet 20-30 km en gång / vecka, ungefär. I så fall har du chansen, och jag också för delen. ;-)

Minns när jag var 18 år, sprang då regelbundet milen på ungefär 37-38 i min hemmaterräng. Åkte med pappa till LL, sprang på någonting mellan 43-44 min (LL 18 år 10km) och var så sjuukt missnöjd och förbannad, tyckte jag var sämst i världen. Jag pallade helt enkelt inte med LL terrängen sista 10km, var inte tränad för sådan terräng.
Senast redigerad av msthlm37 2014-01-16 kl. 14:33.
Citera
2014-01-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Tror du kan kapa rejält med tid i Göteborgsvarvet med bra väderforutsättningar nästa år om du vill springa det. Du kan nog hamna runt 1.40, för minns jag fel när jag påstår att de flesta hade sämre tider än vanligt förra året?

Vad f-n är Göteborgsvarvet vs Lidingöloppets kuperade 30km, ingenting, a piece of cake. ;-)

Med tanke på att han satsar på 2:15 på LL30km så tycker jag man bör sträva efter intervallet 1:30-1:33 på Göteborgsvarvet, en formtest, åtminstone om ts menar allvar med sitt mål på 2:15 på LL30km.

Ett realistiskt upplägg på LL 2:15 kan vara någonting i stil med 43 (första milen) , 44 (andra milen), max 48 (sista milen).
Senast redigerad av msthlm37 2014-01-16 kl. 15:39.
Citera
2014-06-21, 18:40
Medlem
god.childs avatar
Lördag

Löpning fartlek

10km

Första 6k i distansfart ca 5min/km. Drog på mellan 6-9km i 4:30 fart. Blev sen stoppad av broöppning lagom till nedjoggen . Bra känsla förutom strålningar i axlarna, är fortfarande lite ovan med hård träning.
Citera
2015-05-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Japp du har fattat det rätt. Det är ett högt satt mål men jag ska göra mitt bästa. Gissar att jag idag skulle tagit mig i mål runt 2:30 så lång väg återstår.

Hur gick det då? Har själv som mål att ta medalj på LL30 i höst. Haft lite snabbare halvmaratider än du redovisat här, men är ändå tveksam till om jag klarar det i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in