• 3
  • 4
2005-06-19, 17:46
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Jag är väl den enda här, verkar det som, som tycker att även fattiga ska få bästa möjliga vård. Konstigt, tycker jag eftersom det ändå är de hyfsat männsikovänliga som sitter i regeringsställning idag.

Gud så medmänsklig du är! Skillnaden mellan dig och oss är att vi lever i verkligheten. Självklart bör alla få super-dupervård omgående men det fattar ju vem som helst att det inte är praktiskt genomförbart. Vi har redan världens högsta skatter och likt förbannat så får du vänta i evigheter på en operation.

Du vill förbjuda människor att använda sina surt förvärvade pengar till att köpa sig något så viktigt som vård. Inte för att det drabbar nån annan utan just för att det sticker i ögonen på de som inte har pengar att göra detta. Kommunistattityder som dina äcklar mig!
Citera
2005-06-19, 17:54
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Jag är väl den enda här, verkar det som, som tycker att även fattiga ska få bästa möjliga vård. Konstigt, tycker jag eftersom det ändå är de hyfsat männsikovänliga som sitter i regeringsställning idag.

/Teaser

Vad är ditt recept för att detta ska funka då, för i helvete?
Hittills har du bara gnällt i avundsjuka termer om hur vissa inte behöver ställa sig i de allmänna vårdköerna för att de har pengar till PRIVATA alternativ.

Ska vi stänga alla restauranger också för att de fattiga ändå bara har råd med makaroner? Är du helt bakom flötet?

Ring din lokala bidragspolitiker och be om hjälp, det är ändå han som är orsaken till dina problem.
Citera
2005-06-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vejroniottan
Gud så medmänsklig du är! Skillnaden mellan dig och oss är att vi lever i verkligheten. Självklart bör alla få super-dupervård omgående men det fattar ju vem som helst att det inte är praktiskt genomförbart. Vi har redan världens högsta skatter och likt förbannat så får du vänta i evigheter på en operation.

Du vill förbjuda människor att använda sina surt förvärvade pengar till att köpa sig något så viktigt som vård. Inte för att det drabbar nån annan utan just för att det sticker i ögonen på de som inte har pengar att göra detta. Kommunistattityder som dina äcklar mig!

Ja, då äcklas vi väl av varandra.

Det vore väl jättebra med privat sjukvård om det inte gick ut över den offenliga sjukvården. Men det gör den. Se hur det går med tandvården när bidragen försvinner. Tänder är en klassfråga, ska det behöva gälla hälsa också?

Jag tycker utvecklingen går åt fel håll, p.g.a av all egoism som finns. Alla ska sko sig på alla. Problemet är att det är några få procent som 'lyckas' på de andras bekostnad.

Dröm vidare att ni kommer att tillhöra de 'vinnandes' skara. Sen när ni sitter med era knä- och höftledsproblem i en etta i förorten och inte har råd med en sjukvårdsförsäkring, då kommer jag ändå vilja betala en hög skatt för att ni ska kunna få operera er så fort och bra som möjligt. Och ni kommer att prisa gud/valfritt att alla inte är så egoistiska som er.

Om ni då är konsekventa nog och tackar nej till sjukvården p.g.a att ni inte tar emot allmosor från det allmänna så är den tragikomiska cirkeln sluten....

/Teaser
Citera
2005-06-19, 18:33
Medlem
beyonds avatar
Citat:

Det vore väl jättebra med privat sjukvård om det inte gick ut över den offenliga sjukvården. Men det gör den. Se hur det går med tandvården när bidragen försvinner. Tänder är en klassfråga, ska det behöva gälla hälsa också?

Jag tycker utvecklingen går åt fel håll, p.g.a av all egoism som finns. Alla ska sko sig på alla. Problemet är att det är några få procent som 'lyckas' på de andras bekostnad.

Dröm vidare att ni kommer att tillhöra de 'vinnandes' skara. Sen när ni sitter med era knä- och höftledsproblem i en etta i förorten och inte har råd med en sjukvårdsförsäkring, då kommer jag ändå vilja betala en hög skatt för att ni ska kunna få operera er så fort och bra som möjligt. Och ni kommer att prisa gud/valfritt att alla inte är så egoistiska som er.

Om ni då är konsekventa nog och tackar nej till sjukvården p.g.a att ni inte tar emot allmosor från det allmänna så är den tragikomiska cirkeln sluten....

/Teaser

Eh, vi betalar ju redan idag även för den offentliga sjukvården?
Frågan handlade väl om att du har problem med dem som betalar för privata alternativ eftersom det allmänna inte fungerar?

Det där med en etta i förorten orkar jag inte ens kommentera...
Hoppas bara att du inte har rösträtt.
Citera
2005-06-19, 18:33
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Det vore väl jättebra med privat sjukvård om det inte gick ut över den offenliga sjukvården. Men det gör den.
Hur?
Här i Sthlm har vi t.ex St:Görans, personalen trivs bättre och vården är billigare och effektivare (= flera behandlas för samma peng)

Citat:
Ja visst går den åt fel håll, och vilken politik har vi haft de senaste åren som har skapat denna utveckling...?

Citat:

/Teaser

Allmosor...? Varifrån tror du att det allmännas pengar kommer? Månen?
Citera
2005-06-19, 19:03
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Det vore väl jättebra med privat sjukvård om det inte gick ut över den offenliga sjukvården. Men det gör den.

På vilket sett då? Vad vi diskuterar här är att någon köper sig vård för att köerna i den allmänna vården är så jävla långa. Om nån drar över till Polen för att laga sitt knä, hur påverkar det vårdkön negativt i Sverige?

Citat:

Hur kan man lyckas på någons bekostnad? Ge gärna ett exempel.
Citera
2005-06-19, 19:12
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Men den privata sjukvården minskar ju köerna till den offentliga. Står du i kö för en operation, men istället väljer att lägga dina pengar på att göra det på ett privat sjukhus, så går det ju snabbare för dem bakom dig i kön.
Citera
2005-06-20, 10:23
Medlem
haskans avatar
Vad är det för människosyn att vägra folk vård för att de kan betala för sig?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in