Citat:
Ursprungligen postat av
Gautama
Vad anser ni om Graham Hancocks teorier som han presenterar hos TED? Han pratar om att vi kan kommunicera med oknda krafter genom psykadeliska vxter, vars syfte r att guide vr sociala och kognitiva evolution i en sundare riktning.
r detta endast flummigt trams, eller kan han vara ngot p spren? Mannen r ju extremt bildad och plst, plus att han praktiserar dessa "utomkroppsliga upplevelser" sjlv.
Att frelsning aldrig sndes pga dess kontroversiella innehll har skerligen bidragit till att den ftt strre spridning n om den faktiskt hade snts.
Nn som har nt att sga om detta?
http://www.youtube.com/watch?v=Y0c5nIvJH7w
Nu var det ett tag sedan jag sg den men ang psykodeliska vxter och deras frmga att f oss att se andra samband och andra verkligheter har jag lite av en "skeptisk" teori.
Jag gillar ocks tanken p att man under pverkan av hallucinogener se saker mer "verkliga" men hallucinogener har man ju har kunnat visa p stnger ju av mycket aktivitet, i stllet fr att stta igng nya mnster. Det som stngs av har jag ven ftt fr mig r ganska viktiga delar, i relation till dagens samhlle etc. och anvnds p ganska intellektuella niver.
Jag kan ha fel om det men det knns nd som att dessa alternativa verkligheter och perspektiv (som ju sjlvklart finns runt om oss hela tiden) frstoras kanske fr mycket i relation till mer intellektuella verkligheter om det r ngon som frstr vad jag menar.
Nu r det ju inte alls skert att det r s utan det r mest en hypotes d ju, det sgs, att det finns mycket som uppfunnits under pverkan av droger och att mnga genier, bde akademiska och kulturella nyttjat droger r vl ingen hemlighet.
Kanske passar in lite mer i drogforat men tyckte p ngot sett att det i alla fall lite passar in hr...
Edit
Sen menar jag inte att mer intellektuella niver ndvndigtvis mste vara s mycket bttre heller.
Det r vl knappast em hemlighet att naturen och det vriga djurlivet p jorden hade klarat sig mycket bttre om vr civilisation utvecklades i den riktning den gjort.