2013-07-23, 10:53
Medlem
Tja!

Har hamnat i en lite speciell situation, nyss köpt ny bil och bytt in min gamla.

Pris ny bil: 390k
Pirs inbyte: 80k

Lån fick jag beviljat på drygt 250k men bilhandlaren påstod att det var på 310k så detta belopp fakturerade han banken. Vi hade en diskussion om detta men han stod på sig. Så vi gjorde som bilhandlaren ville. Jag behövde alltså inte betala något alls hos bilhandlaren.

Banken har nu börjat krångla och vill inte betala ut 310k till bilhandlaren utan bara 250k som mitt lån är på. Bilhandlaren vill nu att jag ska stå för mellanskillnaden på 60k och att jag ska betala in detta till banken.

Frågan är ju då om jag måste betala in detta belopp? Jag står som ägare på bilen i nuläget.
Det känns lite som att denna lilla miss får bilhandlaren stå för.
Citera
2013-07-23, 11:15
Medlem
Willy-45s avatar
Tycks vara en handlare inblandad..
Vad står det på kontraktet?
Citera
2013-07-23, 11:56
Medlem
Brutes avatar
Efter avdrag för inbytet så skall du betala bilhandlaren 310 kkr.
Om du bara behöver ta lån på 250 kkr och har resterande 60 kkr kontant att betala bilhandlaren, så är det ju ditt val. Och det är ju du och inte bilhandlaren som tagit lån på bilköpet.

Vad är det igentligen du undrar över? Om du plötsligt inte behöver betala hela mellanskillnaden på 310 kkr till bilhandlaren för nya bilen?

//Brute
Citera
2013-07-23, 12:03
Medlem
HanMedHornens avatar
Sitter och asgarvar här. Ts får alltså lånelöfte på 250k, köper en bil för 390k, får 80k i inbyte och anser att något är fel när banken inte vill finansiera de resterande 60' som han inte hade löfte om att få låna från första början?
Citera
2013-07-23, 12:40
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Sitter och asgarvar här. Ts får alltså lånelöfte på 250k, köper en bil för 390k, får 80k i inbyte och anser att något är fel när banken inte vill finansiera de resterande 60' som han inte hade löfte om att få låna från första början?

Denna tråd är ungefär lika dum som tråden där killen kallar kassörskan för IQ befriad, när det är han själv som är på gränsen till ett klappmongo.

Till ts, det är inte banken som krånglar, det är du som gör det.

Som andra redan sagt:

Banken har beviljat 250k och det står de för, bilen kostade 390k men du får 80k avdrag för du byter in din gammla bil, vilket gör att totalsumman du ska betala är 310k.

Detta resulterar i 310k-250k=60k

-> du är skyldig bilhandlaren ytterligare 60 tusen kronor.
Citera
2013-07-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Denna tråd är ungefär lika dum som tråden där killen kallar kassörskan för IQ befriad, när det är han själv som är på gränsen till ett klappmongo.

Till ts, det är inte banken som krånglar, det är du som gör det.

Som andra redan sagt:

Banken har beviljat 250k och det står de för, bilen kostade 390k men du får 80k avdrag för du byter in din gammla bil, vilket gör att totalsumman du ska betala är 310k.

Detta resulterar i 310k-250k=60k

-> du är skyldig bilhandlaren ytterligare 60 tusen kronor.

Grejen är ju att bilhandlaren lurat ts när han hävdat att lånet var på 310k. Varför ts överhuvudtaget trodde på detta är en gåta.
Citera
2013-07-23, 12:55
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen

Jag tror han menar att enligt bilhandlaren hade ts fått lån på 310 000
( om det är så att bilhandlaren sköter hela baletten )

Men samtidigt skriver ts själv att han fått lånelöfte på 250 000, så jag vettefan egentligen.

Men ts, naturligtvis ska du betala mellanskillnaden ( om det nu inte är så att bilfösaren lovat dyrt och heligt att du skulle få låna 310 )
Citera
2013-07-23, 13:59
Medlem
Köpet av bilen är ju klart. Jag har hämtat ut bilen, så den biten är klar. Problemet är ju att bilhandlaren inte får betalt från min bank mer än dem 250k som dem beviljat lån för. Så nu vill bilhandlaren att jag betalar in 60k till eftersom det är det som fattas, 2veckor efter att jag hämtat bilen.

Detta tycker jag inte riktigt är min bit av kakan... Bilen har jag köpt sen vad jag betalat för den är ju en annan sak. Bilhandlaren har i nuläget fått 330k för bilen men för att han ska få dem sista 60k så måste jag betala in det till banken som sedan betalar ut det till bilhandlaren totalt 390k vad bilen kostade.

Frågan är ju vad som händer om jag inte betalar? Bilen kan dem ju inte ta. Enda skulden jag har är ju på 250k till banken så det måste jag ju betala tillbaka någon gång.

Sen kan man ju lägga till att jag även informerat bilhandlaren om hur mycket jag skulle låna och lägga resterande som kontantinsats när jag hämtade bilen. Men så skulle vi inte göra tyckte handlaren då han påstod att mitt lån var på 310k, han hade även papper på det från banken. Ville jag få ner lånet så skulle jag betala av lite på lånet.
Senast redigerad av Lokpilot 2013-07-23 kl. 14:10.
Citera
2013-07-23, 14:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokpilot
Bilen kan dem ju inte ta. Enda skulden jag har är ju på 250k till banken så det måste jag ju betala tillbaka någon gång.

De flesta bilfinansieringsaffärer sker med förbehåll, så gissningsvis är bilen, enligt avtalet, säljarens egendom till dess att full betalning erlagts.
Citera
2013-07-23, 14:15
Medlem
dunderdasens avatar
Vadå "köpet av bilen är klart"? Du har hämtat bilen ja men inte betalat för den. Herregud det är ju som att äta på restaurang och när notan kommer så betalar man bara en del av den sen drar.
"Bilen har jag köpt sen vad jag betalat för den är ju en annan sak." Wtf läser du ens vad du själv skriver?
Citera
2013-07-23, 14:22
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokpilot
Köpet av bilen är ju klart. Jag har hämtat ut bilen, så den biten är klar. Problemet är ju att bilhandlaren inte får betalt från min bank mer än dem 250k som dem beviljat lån för. Så nu vill bilhandlaren att jag betalar in 60k till eftersom det är det som fattas, 2veckor efter att jag hämtat bilen.

Detta tycker jag inte riktigt är min bit av kakan... Bilen har jag köpt sen vad jag betalat för den är ju en annan sak. Bilhandlaren har i nuläget fått 330k för bilen men för att han ska få dem sista 60k så måste jag betala in det till banken som sedan betalar ut det till bilhandlaren totalt 390k vad bilen kostade.

Frågan är ju vad som händer om jag inte betalar? Bilen kan dem ju inte ta. Enda skulden jag har är ju på 250k till banken så det måste jag ju betala tillbaka någon gång.

Sen kan man ju lägga till att jag även informerat bilhandlaren om hur mycket jag skulle låna och lägga resterande som kontantinsats när jag hämtade bilen. Men så skulle vi inte göra tyckte handlaren då han påstod att mitt lån var på 310k, han hade även papper på det från banken. Ville jag få ner lånet så skulle jag betala av lite på lånet.

Jasså?
Det kallas inkasso och Kronofogdemyndigheten.
Har man inte betalat för en vara så hämtas den tillbaka.
Gissningsvis har du nu till och med två(!) fordringsägare på den bil som du felaktigt tror är din.
Både banken och bilhandlaren har förmodligen inteckningar i "din" bil.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in