Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-22, 18:51
  #1
Medlem
skeggmuffs avatar
http://www.friatider.se/swedbank-ans...or-kostnaderna

Utdrag ur artikeln:

"Via det arbetsmarknadspolitiska projektet ”Äntligen jobb” erbjuder Arbetsförmedlingen företag möjligheten att anställa akademiskt utbildade invandrare under en period och sedan låta skattebetalarna stå för kostnaderna.
Arbetsförmedlingen beskriver det hela som ett framgångsprojektet och de skattefinansierade invandrarna har tacksamt tagits emot av näringslivet.
– Om vi och våra företagskunder kan få in några av dem har vi mycket att vinna, säger Patricia Kempff på Swedbank till Arbetsförmedlingens interntidning, en av initiativtagarna till samarbetet mellan myndigheten och banken.

Sammanlagt har det rört sig om 50 invandrare som fått praktikplatser på banken betalda av skattebetalarna. Av dessa har sedan hälften fått anställning, vars löner under en period av 36 månader till 80 procent kan betalas av allmänna medel, genom regeringen Reinfeldts så kallade instegsjobb.
Nu planerar Swedbank att ta steget vidare och genomföra ”Äntligen Jobb” i ytterligare två regioner. Sedan är planen att fortsätta den subventionerade invandrarrekryteringen på bankkontor i resten av Sverige. Samtidigt visar färsk statistik från SCB att 7 av 10 nyskapade jobb mellan 2001 och 2010 gick till invandrare."



Diskussionsunderlag:


Vad tycker ni om detta förslaget?

Är inte det att ställa vi-mot-dom som regeringen gör? Det måste ju finnas en hel del svenska arbetslösa ungdomar som jättegärna hade fått chansen att jobba på en av Sveriges största banker?

Vad tror ni hade hänt ifall det hade sett ut tvärtom? Dvs att folk med endast svensk bakgrund hade varit berättigade att söka jobben?

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av skeggmuff 2013-07-22 kl. 18:56.
Citera
2013-07-22, 18:55
  #2
Medlem
Trollens avatar
Det handlar bara om investeringar från statens håll. En invandrare från Bosnien har lättare att göra affärer med Bosnien än en svensk.
Citera
2013-07-22, 18:58
  #3
Medlem
Idioten456s avatar
Du ska ta allt friatider skriver med en nypasalt. Även om jag själv hatar AB och EP DN SVD osv. Så ska du ta friatider med en nypasalt. Det är inte som att dom kommer anställa somalier, en somal som är akademiker har jag aldrig hört talas om.

Friatider är som aftonbladet fast åt andra hållet.
Citera
2013-07-22, 19:00
  #4
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
Det handlar bara om investeringar från statens håll. En invandrare från Bosnien har lättare att göra affärer med Bosnien än en svensk.


Detta har jag väldigt svårt att tro på. Affärer är affärer och handlar alltid i slutändan om pengar.

Tror du att någon bosniak hade tackat nej till en multimiljon-affär enbart för att han inte får sköta samtalen med en annan bosniak utan med en svensk affärsman?


Jag personligen tycker att kompetensen ska gå framför allt vilket jobb man än söker, att helt och hållet utesluta svenskar även ifall dessa skulle ha en dubbelt så hög utbildning tycker jag är fel!
__________________
Senast redigerad av skeggmuff 2013-07-22 kl. 19:06.
Citera
2013-07-22, 19:04
  #5
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten456
Du ska ta allt friatider skriver med en nypasalt. Även om jag själv hatar AB och EP DN SVD osv. Så ska du ta friatider med en nypasalt. Det är inte som att dom kommer anställa somalier, en somal som är akademiker har jag aldrig hört talas om.

Friatider är som aftonbladet fast åt andra hållet.


Jag är fullt medveten om att friatider ligger mer åt höger än vänsterkanten,
dock har jag aldrig upplevt att dom skrivit ut rena lögner i sina artiklar, så därför kände jag mig säker med att länka till dom som källa.

Du får gärna länka till någon annan media som skriver om detta så lägger jag självklart till det i förstainlägget!

Mvh
Citera
2013-07-22, 19:07
  #6
Medlem
Trollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Detta har jag väldigt svårt att tro på. Affärer är affärer och handlar alltid i slutändan om pengar.

Tror du att någon bosniak hade tackat nej till en multimiljon-affär enbart för att han inte får sköta samtalen med en annan bosniak utan med en svensk affärsman?

Inte om det sker med konkurrens. Om en engelsman och en bosniak försöker sälja bilar i Bosnien, vem tror du kommer att sälja mest?
Citera
2013-07-22, 19:11
  #7
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
Inte om det sker med konkurrens. Om en engelsman och en bosniak försöker sälja bilar i Bosnien, vem tror du kommer att sälja mest?


Den av säljarna som är vassast på sitt jobb skulle jag tro. Ifall engelsmannen är duktig och ärlig medans bosniaken lurar sina kunder och prackar på dom skitbilar om och om igen så kommer engelsmannen sälja mer, och ifall det var ombytta roller så skulle såklart bosniaken sälja mer.


Ditt resonemang blir dessutom lite omvänt då du indirekt menar att det hade varit bättre för Swedbank att enbart anställa svenska bankmän, eftersom det trots allt är mer svenskar än bosniaker som gör affärer i Sverige.
Citera
2013-07-22, 19:15
  #8
Medlem
Trollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Jag är fullt medveten om att friatider ligger mer åt höger än vänsterkanten,
dock har jag aldrig upplevt att dom skrivit ut rena lögner i sina artiklar, så därför kände jag mig säker med att länka till dom som källa.

Du får gärna länka till någon annan media som skriver om detta så lägger jag självklart till det i förstainlägget!

Mvh

De kanske inte skriver ut rena lögner i sina artiklar men det betyder inte att de är trovärdiga ändå. Jag har aldrig hört talas om friatider men skulle ändå vilja ta upp Avpixlat som ett exempel. Läser man endast Avpixlat varje dag så inbillar man sig säkert att invandrare gör alla brott i Sverige men i verkligheten är det inte sant. Även om Avpixlat inte ljuger inte om invandrarbrotten så tas brott gjorda av svenskar aldrig upp och därmed får den gemene "endast avpixlat läsaren" en bild att invandrare är den enda kriminella gruppen i Sverige.
Citera
2013-07-22, 19:23
  #9
Medlem
Trollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Den av säljarna som är vassast på sitt jobb skulle jag tro. Ifall engelsmannen är duktig och ärlig medans bosniaken lurar sina kunder och prackar på dom skitbilar om och om igen så kommer engelsmannen sälja mer, och ifall det var ombytta roller så skulle såklart bosniaken sälja mer.


Ditt resonemang blir dessutom lite omvänt då du indirekt menar att det hade varit bättre för Swedbank att enbart anställa svenska bankmän, eftersom det trots allt är mer svenskar än bosniaker som gör affärer i Sverige.


1.Är de lika bra och inte sysslar med skumma saker så kommer bosniaken att sälja mer eftersom befolkningen i Bosnien känner större samhörighet med andra bosniaker. I Sverige kör majoriteten svenskar Volvo och Saab men hur många tyskar äger en volvo? Om du har varit i Tyskland så märker du snart att folk i majoritet kör BMW,Volkswagen och osv medan Volvoägare är sällsynt.

2. Hur resonerar du? Det finns större tillgång på svenska bankmän än bosniska så det är uppenbart att Swedbank kommer i genomsnitt skicka dit fler svenskar än bosniaker.
Citera
2013-07-22, 19:25
  #10
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
De kanske inte skriver ut rena lögner i sina artiklar men det betyder inte att de är trovärdiga ändå. Jag har aldrig hört talas om friatider men skulle ändå vilja ta upp Avpixlat som ett exempel. Läser man endast Avpixlat varje dag så inbillar man sig säkert att invandrare gör alla brott i Sverige men i verkligheten är det inte sant. Även om Avpixlat inte ljuger inte om invandrarbrotten så tas brott gjorda av svenskar aldrig upp och därmed får den gemene "endast avpixlat läsaren" en bild att invandrare är den enda kriminella gruppen i Sverige.


Jo, det är klart. Men jag tror ändå att dom flesta som läser Avpixlat och liknande inte enbart tar sina nyheter därifrån, utan att folk använder det som en motpol till t.ex aftonbladet och annan media som istället döljer invandrares brott medans svenska gärningsmän gärna hängs ut med bild och namn.

Ifall man bara väljer att läsa antingen vänster eller högermedia så kommer man alltid få en snedvriden bild av verkligheten och hur samhället ser ut.
Det bästa är såklart att läsa både och och därefter bilda sig sin egen uppfattning.
Citera
2013-07-22, 19:27
  #11
Medlem
IntoTheVoids avatar
Blir ofta en mycket märklig diskussion när man tar upp inkvotering av invandrare på arbetsmarknaden, i alla fall utanför Flashback..

Det är å ena sidan jättebra om fler invandrare kommer ut i arbetslivet, men det är å andra sidan helt åt helvete att folk ska få enorma fördelar enbart baserat på deras etnicitet. Är helt övertygad om att tom pundhuvudena vi kallar för politiker kan komma på andra bättre alternativ som inte uppenbart diskriminerar svenskar och gör så att fler invandrare får jobb, om de bara slår ihop sina ärthjärnor.


Citat:
Vad tycker ni om detta förslaget?

Är inte det att ställa vi-mot-dom som regeringen gör? Det måste ju finnas en hel del svenska arbetslösa ungdomar som jättegärna hade fått chansen att jobba på en av Sveriges största banker?

Vad tror ni hade hänt ifall det hade sett ut tvärtom? Dvs att folk med endast svensk bakgrund hade varit berättigade att söka jobben?

Ja, det är i allra högsta grad att ställa "vi mot dom".

Det hade utan tvekan kallats för rasism. Och med all rätt. Men det är rasism även när vita svenskar blir bortsorterade pga etnicitet.
__________________
Senast redigerad av IntoTheVoid 2013-07-22 kl. 19:29.
Citera
2013-07-22, 19:30
  #12
Medlem
Pendeks avatar
Det är väl självklart att de ställer grupper mot varandra? De vill inte ha ett enat folk som kräver förändring. Då är det tusen gånger enklare att komma med sådana här förslag och skapa en konflikt mellan svenskar och invandrare. (det går såklart inte ha ett 100% enat folk, men du förstår poängen: ställ grupper mot varandra istället för med varandra)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback