Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-22, 17:31
  #1
Medlem
Tittade lite på de "successcase" som Fundedbyme lagt upp. Där har folk betalat 1,6 MSEK för 3 % av ett företag som bara har en idé vilket skulle värdera företaget till 53 miljoner. Eller 340.000 Euro för 11% av ett företag som har en betaprodukt som inte lanserats ännu vilket skulle värdera företaget till 3 miljoner Euro.

Källa: https://www.fundedbyme.com/sv/equity/

Värderingarna ser i mina ögon otroligt överdrivna ut. Ofta så erbjuds investerarna inte ens en del av intäkterna utan bara lite 15 minutes of fame med en immateriell produkt som betalning.

Betyder detta att investerarnas pengarna fortfarande är för billiga eller bara att folk som privatpersoner är dåliga investerare som inte förstår värdet på sina pengar? Är själva värdet för investerarna bara att få leka affärsänglar?

Samtidigt har många företag svårt att finna finansiering till betydligt mer framskridna affärsplaner på den traditionella finansieringssidan.

Jag får det inte att gå ihop. Förklara för mig.
Citera
2013-07-22, 18:12
  #2
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36D
Tittade lite på de "successcase" som Fundedbyme lagt upp. Där har folk betalat 1,6 MSEK för 3 % av ett företag som bara har en idé vilket skulle värdera företaget till 53 miljoner. Eller 340.000 Euro för 11% av ett företag som har en betaprodukt som inte lanserats ännu vilket skulle värdera företaget till 3 miljoner Euro.

Källa: https://www.fundedbyme.com/sv/equity/

Värderingarna ser i mina ögon otroligt överdrivna ut. Ofta så erbjuds investerarna inte ens en del av intäkterna utan bara lite 15 minutes of fame med en immateriell produkt som betalning.

Betyder detta att investerarnas pengarna fortfarande är för billiga eller bara att folk som privatpersoner är dåliga investerare som inte förstår värdet på sina pengar? Är själva värdet för investerarna bara att få leka affärsänglar?

Samtidigt har många företag svårt att finna finansiering till betydligt mer framskridna affärsplaner på den traditionella finansieringssidan.

Jag får det inte att gå ihop. Förklara för mig.

Jag blir också skeptisk när jag hör talas om sådana projekt. Förstår dock att det kan vara problematiskt om man säljer mer än halva företaget till en hel hög av investerare och sen inte kan styra företaget på ett praktiskt sätt, men bara man håller det under hälften borde det vara lugnt.
Citera
2013-07-22, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Jag blir också skeptisk när jag hör talas om sådana projekt. Förstår dock att det kan vara problematiskt om man säljer mer än halva företaget till en hel hög av investerare och sen inte kan styra företaget på ett praktiskt sätt, men bara man håller det under hälften borde det vara lugnt.

Jag förstår att man inte vill sälja bort majoritetsägandet. Det är den otroligt höga värderingen av i princip ickeexisterande företag som skrämmer mig.
Citera
2017-08-16, 18:08
  #4
Medlem
Tjena_67s avatar
Vad har ni för tankar om Pepins plattform?
Citera
2019-04-03, 08:49
  #5
Medlem
Lurendrejeri eller folk som inte förstår risk eller penningtvätt. Svårt att veta. Här har ett getprojekt i Somalia gått i putten. Vilka har investerat, vore kul att veta.

Nu står det klart att projektet i Somalia inte har gått som det var tänkt. Bolaget – som numera heter Agrikaab – saknar hälften av pengarna som användarna har investerat.

Det rör sig om 80 000 dollar, eller 742 000 kronor, som riskerar att aldrig återbetalas, enligt uppgifter till Di Digital.


https://digital.di.se/artikel/hans-g...engarna-saknas
Citera
2019-04-04, 15:27
  #6
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lurendrejeri eller folk som inte förstår risk eller penningtvätt. Svårt att veta. Här har ett getprojekt i Somalia gått i putten. Vilka har investerat, vore kul att veta.

Nu står det klart att projektet i Somalia inte har gått som det var tänkt. Bolaget – som numera heter Agrikaab – saknar hälften av pengarna som användarna har investerat.

Det rör sig om 80 000 dollar, eller 742 000 kronor, som riskerar att aldrig återbetalas, enligt uppgifter till Di Digital.


https://digital.di.se/artikel/hans-g...engarna-saknas

Fast det där känns ju bara korkat, lägger man in pengar i någon getfarm i Afrika så bör man göra det via en mer pålitlig sida och samtidigt kanske se det som gåva istället för investering.

Minns att det fanns någon hemsida där man gjorde just "investeringar" i storlek av 25 dollar/euro i olika projekt från kycklingfarmer i Afrika, någons masterexamen i Östeuropa eller vattenbrunnar i Afrika. Därefter fick man tillbaka den exakta summan, utan någon vinst, när personerna kunde betala tillbaka, sen kan investera på nytt. Där kändes det snarare ärligt att det var ett räntefritt lån som med stor sannolikhet inte betalades tillbaka, så man kunde lära sig känna igen vilka typer av projekt funkade och vilka var rena drömmar. Speciellt vikten av att sprida sina ägg, eller getter, i flera korgar då även de mest lovande projekt kan gå åt skogen.

Sen verkar det vara lite otydligt ibland när crowdfunding handlar om gåvor (den jag nämnde), om förbeställningar (majoriteten av kickstarter och indiegogo) eller om rena investeringar (som fundedbyme verkar vara).
Citera
2019-04-15, 20:28
  #7
Medlem
Nej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback