Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Ja du får gärna upplysa mig när dyrare köttprodukter från Sverige fått återkallas för salmonella.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-dras-tillbaka-efter-salmonellasmitta_7330097.svd
Vad definierar du som dyrare köttprodukter från Sverige? För en hemlös kan en krona vara mycket, medans en vecka på Grand Hotel för Bill Gates troligtvis skulle vara som en fis i universum.
Citera
2013-07-22, 17:12
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-dras-tillbaka-efter-salmonellasmitta_7330097.svd
Vad definierar du som dyrare köttprodukter från Sverige? För en hemlös kan en krona vara mycket, medans en vecka på Grand Hotel för Bill Gates troligtvis skulle vara som en fis i universum.

Garant är också lågpris från Irland/Danmark.

När jag menar från Sverige, så menar jag ursprungsland Sverige.
Citera
2013-07-22, 18:13
Medlem
pajkastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men vadihelvete. Sista var ju nåt jävla virus i ICA Basics 1kg broccoli eller vad var det? Man får vad man betalar är något som alltid stämt och kommer fortsätta göra.

Och så var det inte så länge sen det var något skit med deras frysta bär heller.

Själv skulle jag aldrig köpa något från Ica Basic, särskilt inte kött. Förstår inte varför de har det varumärket över huvud taget....
Citera
2013-07-22, 18:47
Medlem
Frodo64s avatar
Tack, får hålla mig borta från den där skiten. Har inte brytt mig speciellt mycket om vad det varit för ursprungsland eller märke men får väl hålla mig borta från Eldorado, ICA Basic och så vidare..
Jag har ju dock på 3:an när jag lagar hamburgare så att dem blir mer saftiga men det är nog inget att bekymra sig över isåfall.
Citera
2013-07-22, 18:53
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ica Basic är ju tydligen gamla Euroshopper, så ja det ska man nog undvika om man bryr sig om sin hälsa.

Njah, till viss del. En del av produkterna är Euroshopper men långt ifrån alla. En hel del av euroshopper-produkterna fasades ut när de ökade kraven på produkterna i och med att dom har sitt namn präglat på produkten.

För övrigt bör man undvika all färs från Irland oavsett märke.
Citera
2013-07-23, 07:48
Medlem
kostymnisses avatar
Det är ju som med det mesta andra här i livet, kvalité kostar lite mer vid inköpstillfället men det lönar sig i längden. Detta gäller ju förövrigt inte bara mat...

Nu vet jag inte vad just ICA Basics grejer kostar men vad kan det skilja på ett åttapack burgare därifrån till ett riktigt märke? max 20kr? Det är det värt för att inte bli dålig och torska en dags jobb p.g.a. magåkommor.
Citera
2013-07-23, 16:28
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Såg idag i Aftonbladet att det stog en artikel om Salmonella i ICA Basics produkter, speciellt produkter från Irland och Danmark från 900-1,6kg.
Problemet är att jag igår åt 4 st hemmagjorda hamburgare från just ICA Basics köttfärs 964g Irland.

Ungefär hur stor är risken att man ska bli drabbad? Annars får jag väl gå ner och ta ett rejält snack med grabben i kassan på Hemköp .

Källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17173239.ab

Vad har Hemköp med saken att göra? Risken är väl rätt liten om du stekte maten ordentligt. Om det nu ens var blandfärs du använde.
Citera
2013-07-23, 20:02
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju som med det mesta andra här i livet, kvalité kostar lite mer vid inköpstillfället men det lönar sig i längden. Detta gäller ju förövrigt inte bara mat...

Nu vet jag inte vad just ICA Basics grejer kostar men vad kan det skilja på ett åttapack burgare därifrån till ett riktigt märke? max 20kr? Det är det värt för att inte bli dålig och torska en dags jobb p.g.a. magåkommor.

Du får ett 20 pack hamburgare ā la ICA Basic för 69-79 kronor, jämfört med Scans 6-8 pack för 45+~ kronor, så det skiljer en hel del där. Köttmängden är ungefär densamma har jag för mig och jag har svårt att tro att Scan är använder schyssta produkter till deras hamburgare. Jag vet att ICAs köttfärskött (för butiksmalning) i regel alltid håller lägre kvalité om Scan haft med skiten att göra. Ibland är det så illa att jag skickar tillbaka det direkt.

Men sedan är det givetvis så det finns värre och jag tvivlar inte på att köttet i ICA basics hamburgare även det håller dålig kvalité.
Citera
2013-07-23, 21:11
Moderator
rotadents avatar
Ingen fråga för restauranger, vi testar matlagning.

--► Matlagning

//Mod
Citera
2013-07-24, 03:11
Medlem
Dduuuuudes avatar
Jag köpade mig den där 1600 grammaren från ica häromdagen, dan innan nyheten kom ut så packeterade jag min köttfärs i fryspåsar och slängde in i frysen, tog i den med händerna och trött som jag var så glömdes det att tvätta lite småklibbiga händer, jag tog i och åt sedan ett par mackor, vad tror ni risken kan vara för smitta?
Citera
2013-07-24, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dduuuuude
Jag köpade mig den där 1600 grammaren från ica häromdagen, dan innan nyheten kom ut så packeterade jag min köttfärs i fryspåsar och slängde in i frysen, tog i den med händerna och trött som jag var så glömdes det att tvätta lite småklibbiga händer, jag tog i och åt sedan ett par mackor, vad tror ni risken kan vara för smitta?

Troll är väl immuna mot salmonella?
Citera
2013-07-24, 05:42
Det är inget fel på Ica Basic om man väljer sina produkter med omsorg. Samma sak gäller Eldorado och Lidls grejer. Vissa produkter är helt värdelösa samtidigt som andra är fullt jämförbara eller i vissa fall till och med bättre än dyrare produkter. Ica Basics kycklingfiléer var ett exempel som väl kunde mäta sig med konkurrensen. Det handlar om att prova och försöka hitta bra grejer för det är ganska stora pengar man kan spara per månad på att exempelvis byta ut 20-40% av trista varor som pasta, diskmedel och hårschampo mot billigare varianter. Varför kasta pengarna i sjön? Uncle Bens matris är inte bättre än Icas Matris, bara betydligt dyrare. Samma sak med toalettpappret.

Folk är i allmänhet också alldeles för lättlurade och faller stenhårt för medial propaganda. Så är det salmonella i köttet och så är det hepatit i jordgubbarna, märkligt nog verkar ju människor som bor hela sina liv och äter all sin mat i de länder där köttfärsen och jordgubbarna kommer ifrån inte dö av diverse sjukdomar och åkommor. Skulle man lyssna på massmedia så skulle det inte finnas en enda levande irländare som inte har galna kosjukan, men tro´t eller ej - irländarna äter irländskt kött och lever trots detta fortfarande.

Samma sak är det med Aftonbladets återkommande hatartiklar om Ryanair. Skulle man tro alla domedagslitanior så skulle man kunna tro att man dagligdags måste huka sig för att inte träffas av störtande flygplan från det irländska bolaget när faktum är att Ryanair har en av Europas modernaste flygplansflottor med flygplan från betydligt nyare datum än exempelvis SAS. Aftonbladet skriver dock av någon anledning bara skit om Ryanair, man kan ju misstänka att något annat flygbolag betalar Helin rundhänt för varje vinklad propagandistisk domedagsartikel som skitblaskan spottar ur sig lagom till semestertider, sportlov och höstlov. Är det förresten inte intressant att lägga märke till när de här hatartiklarna mot Ryanair brukar dyka upp i Aftonbladet? Det brukar ofta sammanfalla med tillfällen när folk är lediga och ska ut och resa lite. Tillfällighet?

Sluta svälja riktad propaganda avsedd för att få er att välja dyrare märken/bolag. Ni är inte mer lyckade människor för att ni väljer att lägga era hårt skattade och surt förvärvade löner på märkesprylar, bara lurade. Välj god kvalitet där det märks och på de produkter som ni njuter av, resten av månadens trista förbrukningsvaror kan gott bytas ut mot billigare varianter. Kanske spar ni en slant på samma gång, pengar som annars hade hamnat i fickorna på Uncle Bens, Felix, Serla, Scan och så vidare.
Senast redigerad av Saccard 2013-07-24 kl. 05:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in