• 1
  • 2
2013-07-22, 10:20
Medlem
Skulle en kombination av sanningsserum och lögndetektor fungera i rättsfall eller skulle sanningsserum försvåra utläsningen av resultatet i lögndetektorn?

Jag vet inte hur det står till med att lura en lögndetektor men antar att det på något vis skulle gå så man kanske inte kan använda det för en friande dom, men varför använder man inte dessa metoder, eventuellt i kombination, som ytterligare bevisbörda i rättsfall för fällande dom?
Citera
2013-07-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostkrubba
Skulle en kombination av sanningsserum och lögndetektor fungera i rättsfall eller skulle sanningsserum försvåra utläsningen av resultatet i lögndetektorn?

Jag vet inte hur det står till med att lura en lögndetektor men antar att det på något vis skulle gå så man kanske inte kan använda det för en friande dom, men varför använder man inte dessa metoder, eventuellt i kombination, som ytterligare bevisbörda i rättsfall för fällande dom?

Ingen aning hur sanningsserum skulle kunna påverka resultatet men kan tänka mig att en lite nål i skon skulle kunna funka som man sett i filmer, jag menar, varför inte? Varje gång du svarar sätter du nålen i foten, borde väl kunna rubba testet tillräckligt för att inte kunna användas, eller hur funkar det egentligen, går den på sånt?
Citera
2013-07-22, 11:41
Medlem
Jag har hört att alla reagerar inte alltid lika när man ljuger. Till exempel vissa som är psykiskt sjuka får inte alltid ökad puls av att ljuga. Då de inte har samma kännslor och inte reagerar som en "normal" människa.

Lögndektor kan ju endast användas om man kan bevisa det funkar 100% av alla tester.
Citera
2013-07-22, 11:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Citat:
Och hur var det då med lögndetektorer och sanningsserum? Jodå, de finns. Lögndetektorer används i ett 40-tal länder. Dock är det ett väldigt trubbigt instrument. Och ännu trubbigare är de substanser som i vissa fall har använts som sanningsserum.

– Det finns olika droger som använts för att få folk att tala sanning. De har ungefär samma effekt som alkohol. Det vill säga visst kan det få folk att prata och säga saker som de i efterhand ångrar. Men det betyder ju inte att det var sanningen som kommit fram.
http://blog.fuv.se/lognens-psykologi
Citera
2013-07-22, 11:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangerazzz
Jag har hört att alla reagerar inte alltid lika när man ljuger. Till exempel vissa som är psykiskt sjuka får inte alltid ökad puls av att ljuga. Då de inte har samma kännslor och inte reagerar som en "normal" människa.

Lögndektor kan ju endast användas om man kan bevisa det funkar 100% av alla tester.
Nej, alla reagerar inte lika, det är inte heller det som en lögndetektor förutsätter. Den mäter skillnader som uppstår hos den enskilda individen - det är därför ett sådant test har kontrollfrågor där man kan se reaktionen på sanning respektive medveten lögn.
Citera
2013-07-22, 12:36
Medlem
Jag vågar inte svara på det där med sanningsserum då jag har dålig koll på de men en lögndetektor är väldigt enkel att slå, det är bara att knipa ihop rövhålet varje gång man svarar på en fråga så kommer utfallet att vara densamma på lögndetektorn.. Nej det är inget skämt, det funkar faktiskt.
Citera
2013-07-24, 06:26
Medlem
Raventears avatar
En lögndetektor avslöjar inte lögner, den mäter sånt som vi förknippar med stress.
Det räcker med att en fråga väcker ett obehagligt minne för att ge falskt utslag på lögndetektorn.

Så nej, det skulle inte fungera i rättsfall.
Citera
2013-08-04, 18:46
Medlem
jag är psykiskt sjuk(narcissist) och har blivit klassad som en sk " mytoman"

jag har aldrig gjort lögndetektor innan eller liknande har ingen aning om hur jag skulle kunna fuska på ett sådant.....

hade det funkat på mej ? ja anser nämligen mej själv vara extremt ärlig och när en storstad tycker jag ljuger om allt, ja ni förstår ju själva att man vill knäcka dom
Citera
2013-08-04, 20:20
Medlem
Wristcutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondhet555
jag är psykiskt sjuk(narcissist) och har blivit klassad som en sk " mytoman"

jag har aldrig gjort lögndetektor innan eller liknande har ingen aning om hur jag skulle kunna fuska på ett sådant.....

hade det funkat på mej ? ja anser nämligen mej själv vara extremt ärlig och när en storstad tycker jag ljuger om allt, ja ni förstår ju själva att man vill knäcka dom

Starta en "Fråga narcissisten"-tråd, vore überintressant att få reda på mer. Om du lovar att besvara frågorna sanningsenligt alltså.
Citera
2013-08-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wristcutter
Starta en "Fråga narcissisten"-tråd, vore überintressant att få reda på mer. Om du lovar att besvara frågorna sanningsenligt alltså.
de hade jag definitivt velat göra, men tror inte de är tillåtet...ja hade gjort de för uppmärksamhet, inte den jag får ifrån flashback....men jag har nog några tusen läsare som vet om mitt konto på flashback i de privata
Citera
2013-08-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wristcutter
funderar också på att starta en tråd "är jag den perfekta människan"
Citera
2013-08-04, 22:04
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:

Lögndetektorer kan fungera på vissa personer under vissa situationer. Att därifrån ta en lögndetektors resultat som intäkt för skuldfrågan i en domstol är alldeles för farligt och osäkert. I vissa delstater i USA kan en åtalad göra det frivilligt och använda resultatet men resultatet ska vägas försiktigt och tillsammans med övrigt bevisning. Det räcker alltså inte med att vara skyldig eller oskyldig enligt testet utan övrigt bevisning ska till huvuddelen ligga till grund för domslutet.

Sk sanningsserum (vanligen skopolamin) fungerar riktigt dåligt och används mest bara på film.

Vi får verkligen hoppas att något välfungerande sanningsserum inte uppfinns, det skulle bli ett fruktansvärt vapen i statens händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in